EU_42_sada1_05_M_Tělesa_2_Šeb Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Mgr. Zdeněk Šebestík Anotace Prezence slouží k procvičení učiva o objemu a povrchu těles Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace Předmět Matematika Tematická oblast/téma Geometrie v rovině a prostoru Výsledky vzdělávání - vypočítat objem a povrch těles a využívat je v praxi Klíčová slova Těleso, krychle, hranol, objem, povrch, Druh učebního materiálu pptx Typ vzdělávání Střední vzdělávání, 2. ročník Praktické školy dvouleté Ověřeno Datum: 6. 3 . 2013 Třída: II. PRŠ 2 Zdroj autor
Procvičování objemu těles Krychle Hranol a c b a Objem krychle: Objem hranolu: V = a. a. a V = a. b. c
Zopakujme si: Jednotky objemu 1 m 3 1000000 cm 3 1000 dm 3 1 m 3 = 1000000 cm 3 100 cm . 100 cm . 100 cm = 1000 dm 3 1 m 3 = 10 dm . 10 dm . 10 dm = 1 dm 3 = 1 l (litr) 100 l = 1 hl (hektolitr)
Úkol 1: Dva kamarádi chovají rybky. Petrovo akvárium je krychlové o hraně 50 cm. Pavlovo má tvar hranolu. Jeho rozměry jsou 60 cm na délku, 30 cm na šířku a 20 cm na výšku. Kolik litrů vody je v obou akváriích?
Úkol 2: Pro opravu vodovodního potrubí bylo nutno vyhloubit jámu hlubokou 3 m, dlouhou 6 m, širokou 4 m. Jak dlouho trvalo bagristovi vyhloubení jámy, když za hodinu vybagruje 18 m3 zeminy?
Úkol 3: Jak dlouho se bude napouštět bazén o rozměrech: délka 25 m, šířka 16 m a hloubka 2 m, když za 1 hodinu přiteče do bazénu 4 přítoky 100000 litrů vody?
V obou akváriích je 161 litrů vody. Úkol 1: řešení převod: 10 cm = 1 dm 1dm3 = 1 l V1 = 5 . 5 . 5 V1 = 125 V1 = 125 dm3 = 125 l V2 = 6 . 3 . 2 V2 = 36 V2 = 36 dm3 = 36 l V = V1 + V2 = 125 + 36 V = 161 V obou akváriích je 161 litrů vody.
Úkol 2: řešení V = a . b . c V = 6 . 4 . 3 V = 72 m3 za 1 hod ... 18 m3 72 : 18 = 4 Bagristovi trvala práce 4 hodiny.
Úkol 3: řešení převod: 1 m3 = 1000 dm3 = 1000 l V = a. b . c V = 800 m3 = 800000 dm3 = 800000 l Za 1 hodinu nateče 100000 litrů. 800000 : 100000 = 8 Bazén se bude napouštět 8 hodin.
Zdroje: Foto: autor