Poptávka po volném čase Doc. PhDr. Libuše Macáková, CSc.
Obsah A. Poptávka po produktech a službách volného času Determinanty poptávky Funkce poptávky a křivky poptávky Engelova funkce a Engelova křivka Rozpočtové omezení Indiferenční mapa Optimální rozhodnutí o poptávaném množství produktu či služby B. Poptávka po volném čase Užitek a indiferenční mapa Rozpočtová přímka Optimální rozhodnutí o množství volného času Optimum and netržní příjem Substituční a důchodový efekt
Úvod
Poptávka ‘přání nebo možnost člověka nebo skupiny lidí zakoupit určitý produkt nebo službu při určité ceně v určitém čase‘
Racionální spotřebitel člověk, který je plně informován o následcích svého rozhodnutí člověk, který volí takovou kombinaci statků, která mu poskytne nejvyšší možné uspokojení
Faktory, které mohou ovlivnit nakupované množství statku Především CENA, ale i mnoho dalších faktorů: příjem, ceny ostatních statků, prefernce, dopravní dostupnost, sezónnost, počasí, atd.
vztah mezi faktory, které určují poptávku ekonomové vyjadřují vztah mezi faktory, které určují poptávku, prostřednictvím funkce poptávky
2 důležité vztahy: vztah mezi poptávaným množstvím a cenou poptávané množství vs. změny příjmu a změny cen ostatních statků