DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Advertisements

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. července 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.3.1.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Starověká Indie.
STAROVĚKÁ INDIE.
LITERATURA SUMERSKÁ, AKKADSKÁ, BABYLONSKÁ
VY_32_INOVACE_Dj Indie-prezentace
STAROVĚKÁ INDIE.
Východní náboženství Petr Machala.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_02.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Základy společenských.
ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012
VY_32_INOVACE_3D.6.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
INDIE.
Starověká Indie.
Starověká Indie.
Báje (mýty) a pověsti 6. ročník.
Název Klasické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Starověká Indie 6. ročník
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
B Á J E M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk. M Ý T U S z řeckého mýthos = vyprávění báje literární (epický) útvar, který pojednává o životě bohů, o vzniku světa.
Starověká Indie Petr Machala.
Kultura starověké Indie
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.8 Starověká Indie Název sady: Staroorientální státy a starověké.
Starověká Indie Klára Kratochvilová 6.A. Hinduismus Hinduismus je zřejmě nejstarší existující náboženství na světě. Jeho počátky spadají do doby před.
usazování hebrejsko – židovských
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
 Vznikl v Indii – přibližně v 5. stol. Př. n. l., jedná se tedy o nejstarší, dosud existující náboženství.  třetí nejrozšířenější náboženství na světě,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 18 – Buddhismus NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Dominik Plašil, 6. A  V 6. st. př. n. l se objevují 1. významné osobnosti  Gautama Siddhártha – buddhismus  Vardhamána – džinismus  Vytlačování.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_.
Starověká literatura (Opakování) ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_103 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
VY_32_INOVACE_214_Indie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.11_Staroveka_Indie Datum:
VY_32_INOVACE_D6.14   Autor: Mgr. Nováková Jana
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
náboženství staré Číny a Japonska
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_28DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
ZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Taoismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
INDIE VE STAROVĚKU s. 137.
Digitální učební materiál
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Konfucianismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Kultura a vzdělanost ve starověké Indii
Indie Uč. str
STAROVĚKÁ ORIENTÁLNÍ LITERATURA
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0112 Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám. 350, Kladno Předmět Literární výchova Tematický okruh Kultura, umění a literatura starověku Téma Orientální literatura – Indie a Čína Ročník 1. Jméno autora Mgr. Simona Růžková Datum tvorby 7. 10. 2012 Anotace Žáci se seznámí s nejvýznamnějšími starověkými literárními památkami z oblasti Indie a Číny.

ORIENTÁLNÍ LITERATURA

Indie vyspělá města ve 3. tis. př. n. l. v povodí řek Indus a Ganga kolem roku 1500 př. n. l. násilný vpád Árijů vznik literatury ve 2. tis. př. n. l. psána v sanskrtu (=posvátný staroindický jazyk) většina textů psána ve verších – šířily se především ústním podáním v úzkém sepětí s náboženstvím

Hinduismus věří v převtělování – člověk se rodí znovu a znovu, forma jeho existence (lidská i zvířecí) závisí na jeho jednání a činech v předchozích životech bohové Brahma, Višnu, Šiva kastovnictví- lidé jsou rozděleni do čtyř společenských vrstev

Buddhismus základ vytvořil Buddha (Osvícený) v 5. stol. př. n. l. cíl = vysvobození z věčného koloběhu zrození a smrti - pokud se člověk oprostí od svých vášní a nebude lpět na životě, přestane se převtělovat a dosáhne nirvány (stavu blaženosti) zásady: askeze (odříkání) meditace(rozjímání)

Védy = vědění, odrážejí představy starých Indů o světě = základ staroindického písemnictví = posvátné knihy hinduismu - vznikly v 15. – 10. př. n. l., zapsány v 8. – 6. st. př. n. l. Rgvéda = hymnické texty, oslavují bohy a personifikované živly a přírodní úkazy Přečtěte si ukázku v čítance na s. 28

Mahábhárata jeden z největších eposů světa (200 tis. veršů) vznik 4. st. př. n. l. – 4. st. n. l. námět = skutečná historická událost - válka mezi rody Kuruovců a Pánduovců zahrnuje velké množství vedlejších epizod, mýtů, legend, náboženských a filosofických úvah původně šířeno ústně – forma dialogu

Bhagavadgíta = Zpěv Vznešeného dialog mezi Pánduovcem Ardžunou a jeho vozatajem Kršnou: Ardžuna váhá dát povel k bitvě, Kršna mu připomíná jeho povinnost příslušníka kasty vládců a bojovníků, na povzbuzení mu vykládá nauku o nesmrtelné duši = součást eposu Mahábhárata = jádro hinduismu Přečtěte si ukázku v čítance na s. 28

Rámájana epos o 48 tis. veršů vznik 2. st. př. n. l. – 2. st. n. l. Sítu odnesl král démonů na Srí Lanku, Ráma ji osvobodil ačkoli se Síta úspěšně podrobila zkoušce ohněm, její čest byla zpochybněna - Síta požádá bohyni Zemi, aby ji přijala do své říše, a tím dokázala její nevinu manželé dosáhnou štěstí až na onom světě, kam Ráma za ženou dobrovolně odešel

Čína první státní útvary na přelomu 3. a 2. tis. př. n. l. kolem řek Chuang–Che a Jang´c–ťiang vznik literatury od 12. st. př. n. l. od 6. st. př. n. l. formování čínské filosofie

Konfucianismus zakladatel Konfucius, mistr Kchung (551–479 př. n. l.) usiloval o zlepšení vztahů mezi lidmi, o sladění jedince se společností hlásal potřebu řádu, který by vztahy mezi lidmi upravoval jeho učení a názory byly zaznamenány jeho žáky v knize Hovory - psány formou dialogu

Taoismus zakladatelem byl Lao-c´, autor Kanonické knihy o Cestě Tao a její Síle v protikladu ke konfucianismu chápe člověka jako bytost přírodní člověk má harmonicky splývat s přírodou a nezasahovat do přirozeného plynutí věcí

Kniha písní 11. – 6. st. př. n. l. nejstarší sbírka čínské poezie obsahuje 305 básní, které byly podle tradice vybrány asi z 3 000 textů rozsáhlé písňové tvorby, výbor údajně uspořádal Konfucius

Kniha písní 3 oddíly: a) lidové písně – písně milostné a svatební, pracovní, ale i sociálně kritické b) hymny a ódy – opěvují ctnosti předků, organizaci zemědělských prací a přípravu boje c) dvorní písně – mj. i epické básně s náměty historickými i z mytologie zařazena do kanonických knih konfucianismu Přečtěte si ukázku v čítance na s. 23

ZDROJE: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN 80-7200-332-1 BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury 1. Brno: Atlantis 1998, ISBN 80-7108-161-2 SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro I. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2001, ISBN 80-7235-154-0. SOCHROVÁ, Marie. Čítanka I. k Literatuře v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN 80-7200-310-0. vlastní archiv autorky

OBRÁZKY: KRISHY, Calvin. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 6.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Halebid3.JPG#filelinks>. LOGAN, Aaron. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 6.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lightmatter_buddha3.jpg>. NEZNÁMÝ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 6.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rigveda_MS2097.jpg>.

OBRÁZKY: NEZNÁMÝ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 7.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kurukshetra.jpg>. NEZNÁMÝ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 7.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Krishna_and_Arjun_on_the_chariot,_Mahabharata,_18th-19th_century,_India.jpg>. NEZNÁMÝ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 7.10.2012]. Dostupný na WWW: < http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rama_and_Hanuman_fighting_Ravana,_an_album_painting_on_paper,_c1820.jpg >.

OBRÁZKY: NEZNÁMÝ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 7.10.2012]. Dostupný na WWW: < http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Konfuzius.jpg >. NEZNÁMÝ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 7.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Representation_of_Laozi.PNG >. NEZNÁMÝ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 7.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Shi_Jing.jpg>.