DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0112 Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám. 350, Kladno Předmět Literární výchova Tematický okruh Kultura, umění a literatura starověku Téma Orientální literatura – Indie a Čína Ročník 1. Jméno autora Mgr. Simona Růžková Datum tvorby 7. 10. 2012 Anotace Žáci se seznámí s nejvýznamnějšími starověkými literárními památkami z oblasti Indie a Číny.
ORIENTÁLNÍ LITERATURA
Indie vyspělá města ve 3. tis. př. n. l. v povodí řek Indus a Ganga kolem roku 1500 př. n. l. násilný vpád Árijů vznik literatury ve 2. tis. př. n. l. psána v sanskrtu (=posvátný staroindický jazyk) většina textů psána ve verších – šířily se především ústním podáním v úzkém sepětí s náboženstvím
Hinduismus věří v převtělování – člověk se rodí znovu a znovu, forma jeho existence (lidská i zvířecí) závisí na jeho jednání a činech v předchozích životech bohové Brahma, Višnu, Šiva kastovnictví- lidé jsou rozděleni do čtyř společenských vrstev
Buddhismus základ vytvořil Buddha (Osvícený) v 5. stol. př. n. l. cíl = vysvobození z věčného koloběhu zrození a smrti - pokud se člověk oprostí od svých vášní a nebude lpět na životě, přestane se převtělovat a dosáhne nirvány (stavu blaženosti) zásady: askeze (odříkání) meditace(rozjímání)
Védy = vědění, odrážejí představy starých Indů o světě = základ staroindického písemnictví = posvátné knihy hinduismu - vznikly v 15. – 10. př. n. l., zapsány v 8. – 6. st. př. n. l. Rgvéda = hymnické texty, oslavují bohy a personifikované živly a přírodní úkazy Přečtěte si ukázku v čítance na s. 28
Mahábhárata jeden z největších eposů světa (200 tis. veršů) vznik 4. st. př. n. l. – 4. st. n. l. námět = skutečná historická událost - válka mezi rody Kuruovců a Pánduovců zahrnuje velké množství vedlejších epizod, mýtů, legend, náboženských a filosofických úvah původně šířeno ústně – forma dialogu
Bhagavadgíta = Zpěv Vznešeného dialog mezi Pánduovcem Ardžunou a jeho vozatajem Kršnou: Ardžuna váhá dát povel k bitvě, Kršna mu připomíná jeho povinnost příslušníka kasty vládců a bojovníků, na povzbuzení mu vykládá nauku o nesmrtelné duši = součást eposu Mahábhárata = jádro hinduismu Přečtěte si ukázku v čítance na s. 28
Rámájana epos o 48 tis. veršů vznik 2. st. př. n. l. – 2. st. n. l. Sítu odnesl král démonů na Srí Lanku, Ráma ji osvobodil ačkoli se Síta úspěšně podrobila zkoušce ohněm, její čest byla zpochybněna - Síta požádá bohyni Zemi, aby ji přijala do své říše, a tím dokázala její nevinu manželé dosáhnou štěstí až na onom světě, kam Ráma za ženou dobrovolně odešel
Čína první státní útvary na přelomu 3. a 2. tis. př. n. l. kolem řek Chuang–Che a Jang´c–ťiang vznik literatury od 12. st. př. n. l. od 6. st. př. n. l. formování čínské filosofie
Konfucianismus zakladatel Konfucius, mistr Kchung (551–479 př. n. l.) usiloval o zlepšení vztahů mezi lidmi, o sladění jedince se společností hlásal potřebu řádu, který by vztahy mezi lidmi upravoval jeho učení a názory byly zaznamenány jeho žáky v knize Hovory - psány formou dialogu
Taoismus zakladatelem byl Lao-c´, autor Kanonické knihy o Cestě Tao a její Síle v protikladu ke konfucianismu chápe člověka jako bytost přírodní člověk má harmonicky splývat s přírodou a nezasahovat do přirozeného plynutí věcí
Kniha písní 11. – 6. st. př. n. l. nejstarší sbírka čínské poezie obsahuje 305 básní, které byly podle tradice vybrány asi z 3 000 textů rozsáhlé písňové tvorby, výbor údajně uspořádal Konfucius
Kniha písní 3 oddíly: a) lidové písně – písně milostné a svatební, pracovní, ale i sociálně kritické b) hymny a ódy – opěvují ctnosti předků, organizaci zemědělských prací a přípravu boje c) dvorní písně – mj. i epické básně s náměty historickými i z mytologie zařazena do kanonických knih konfucianismu Přečtěte si ukázku v čítance na s. 23
ZDROJE: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN 80-7200-332-1 BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury 1. Brno: Atlantis 1998, ISBN 80-7108-161-2 SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro I. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2001, ISBN 80-7235-154-0. SOCHROVÁ, Marie. Čítanka I. k Literatuře v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN 80-7200-310-0. vlastní archiv autorky
OBRÁZKY: KRISHY, Calvin. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 6.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Halebid3.JPG#filelinks>. LOGAN, Aaron. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 6.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lightmatter_buddha3.jpg>. NEZNÁMÝ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 6.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rigveda_MS2097.jpg>.
OBRÁZKY: NEZNÁMÝ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 7.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kurukshetra.jpg>. NEZNÁMÝ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 7.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Krishna_and_Arjun_on_the_chariot,_Mahabharata,_18th-19th_century,_India.jpg>. NEZNÁMÝ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 7.10.2012]. Dostupný na WWW: < http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rama_and_Hanuman_fighting_Ravana,_an_album_painting_on_paper,_c1820.jpg >.
OBRÁZKY: NEZNÁMÝ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 7.10.2012]. Dostupný na WWW: < http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Konfuzius.jpg >. NEZNÁMÝ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 7.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Representation_of_Laozi.PNG >. NEZNÁMÝ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 7.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Shi_Jing.jpg>.