Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výpočet práce z výkonu a času. Účinnost
Advertisements

Výkon elektrického proudu
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Vztah mezi výkonem, prací a časem
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník Výpočet práce, účinnost (8.06)
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.36 Téma: Výkon Číslo.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Digitální učební materiál
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYKON.
PRÁCE , VÝKON VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON.
Elektrické jevy III. Elektrická práce, výkon, účinnost
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Mechanika II. Výkon VY_32_INOVACE_ V praxi není důležitá pouze velikost vykonané práce, ale také doba, za kterou byla práce vykonána.
Shrnutí učiva I Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_F8-003 Předmět FYZIKA 8.ROČNÍK.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k použití již probraných fyzikálních veličin a pomocí nich k zavedení nového pojmu „účinnost“
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Kladka pevná a volná Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Rozdělení kulových zrcadel na dutá a vypuklá. Zobrazení kulovými zrcadly.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny
VY_32_INOVACE_15 15 ENERGIE autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Grafické znázornění pohybu
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Fyzika hrou-opakování I.
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hustota-odvozená fyzikální veličina
Páka, Kladka pevná, volná, kladkostroj
Tepelná výměna prouděním
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Souhrnná cvičení-pohyb těles
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Účinnost stroje VY_32_INOVACE_FYZ_1_33
Co už víme o světle, odraz světla, kulová zrcadla
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Fyzika hrou-opakování I.
Pohyb těles-fyzika hrou
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výkon elektrického proudu
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Výpočet času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Transkript prezentace:

Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 10/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.8.A.05_vypocet_ prace_ z_ vykonu_ a_casu_ucinnost Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k použití již probraných fyzikálních veličin a pomocí nich k zavedení nového pojmu „účinnost“ a k výpočtům účinnosti.

Příklad: Motor mopedu má po dobu jízdy stálý výkon 1 kW. Jakou mechanickou práci motor vykoná během půl hodiny jízdy? P = 1 kW = 1 000 W t = 0,5 h = 1 800 s W = ? J W = P ∙ t W = 1 000 ∙ 1 800 = 1 800 000 J = 1,8 MJ Motor mopedu vykonal práci 1,8 MJ.

Jestliže má motor mopedu stálý výkon 1 000 W, znamená to, že motor za každou sekundu vykoná práci 1 000 J. Za dobu 1 800 s vykoná práci : 1 000 ∙ 1 800 J

W = P * t Počítáme-li výkon ve wattech a dobu v sekundách, dostaneme práci ve wattsekundách W∙s. Přitom platí: 1 J = 1 W∙ s

Vyjádříme-li výkon v kilowattech a dobu v hodinách, dostáváme práci v kilowatthodinách (kWh) 1 kWh = 1 000 W ∙ 3 600 s = =3 600 000 W∙ s= =3,6 MJ

V praxi rozlišujeme: VÝKON daného zařízení = tj. užitečná práce vykonaná za 1 sekundu. PŘÍKON = tj. práce, která se skutečně za 1 s vykonala Příkon P0, nebo-li skutečně vykonaná práce za 1 s, je tedy větší než výkon P.

Pro posouzení, jak dané zařízení pracuje hospodárně, jak je „účinné“, se zavádí veličina ÚČINNOST.

Účinnost: Značí se řeckým písmenem  (čti éta): = výkon / příkon = užitečná práce vykonaná za 1 s / práce, která se skutečně za 1 s vykonala = P / P0

Je-li účinnost např. ¾, znamená to, že jen tři čtvrtiny skutečně vykonané práce se užitečně využily a ¼ se „ztratila“, spotřebovala jinak, např. při překonávání tření.

Účinnost někdy vyjadřujeme také v procentech. Je-li např Účinnost někdy vyjadřujeme také v procentech. Je-li např.  = ¾ = 0,75 … je účinnost 75%. Nebo-li jen 75% je užitečná práce a 25% jsou ztráty.

Odpovězte ústně: Uveď vztah pro výpočet práce při přemísťování tělesa, jestliže znáš výkon a čas. V jakých jednotkách můžeme práci z výkonu vypočítat? Jak určíš účinnost stroje? Vysvětli, co znamená, že stroj pracuje s účinností 0,75? Kolik procent činí ztráty u stroje s účinností 60%?

Motor pracuje se stálým výkonem 0,8 kW po dobu 5 hodin Motor pracuje se stálým výkonem 0,8 kW po dobu 5 hodin. Jak velkou mechanickou práci vykoná?

 Řešení: P = 0,8 kW t = 5 hod W = ? kWh W = P ∙ t W = 0,8 ∙ 5 W = 4 kWh = 4 ∙ 3,6 MJ W = 14,4 MJ Motor vykoná mechanickou práci 14,4 MJ.

Pokus se odhadnout, jakou práci vykoná např Pokus se odhadnout, jakou práci vykoná např. kopáč za celý pracovní týden. Dlouhodobý výkon člověka při manuální práci je asi 100 W. (Předpokládejme, že pracuje 8 hodin denně). a) 8 kWh b) 4 kWh c) 10 kWh

Automobil jede rychlostí 54 km/h. Výkon jeho motoru je 36 kW Automobil jede rychlostí 54 km/h. Výkon jeho motoru je 36 kW. Urči velikost tahové síly motoru.

 Řešení: v = 54 km/h = 15 m/s P = 36 kW = 36 000 W F = ? N P = F ∙ v  F = P / v F = 36 000 / 15 F = 2 400 N = 2,4 kN Tahová síla motoru automobilu je 2,4 kN.

Elektrická lokomotiva s příkonem 2 000 kW pracuje se stálým výkonem 1 800 kW. Urči její účinnost. 80 % 95 % 90 %

 Jak jsme došli k výsledku? P0 = 2 000 kW P = 1 800 kW = ? % = P / P0 = 1 800 / 2 000 = 0,9 = 90% Účinnost lokomotivy je 90%.

Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 8. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-149-3. galerie office www.office.microsoft.com http://www.svetelektrotechniky.ic.cz/obrazky/obrazek%202.jpg [cit:2011-10-02] http://fyzika.webovka.eu/pictures/fyzika0002.png [cit:2011-10-02] http://www.hobby-shop.cz/cmsres.axd/getimg/shop$7cExtra$4094404-45$4094404_jpg/540x300/75 [cit:2011-10-02]

Metodika prezentace: Prezentace slouží k prohloubení již naučeného učiva. Žák na základě praktických příkladů dojde k dalším fyzikálním jednotkám práce používaných především v praktickém životě. (Ws,kWh) Zavedení účinnosti jako výpočtu výkon/příkon. Žák pochopí vyjádření účinnosti v procentech nebo desetinným číslem. Žák vysvětlí, proč je účinnost vždy menší než 100% nebo 1. Žák odpovídá ústně na otázky a řeší početní úkoly. Žák vybírá správné odpovědi.