TEČNA KRUŽNICE PROCHÁZEJÍCÍ DANÝM BODEM
Autor: Mgr. Ludmila Pecháčková VY_32_INOVACE_15_TEČNA_KRUŽNICE Kruh, kružnice Autor: Mgr. Ludmila Pecháčková VY_32_INOVACE_15_TEČNA_KRUŽNICE Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Narýsuj tečnu ke kružnici k, k(S; 2,5 cm), která bude procházet bodem M: X M M X X S X S X S k k k
Tečna nelze sestrojit. M X X S k
M X S k
Konstrukce tečny v daném bodě Sestroj tečnu t kružnice k (S; 2 cm) procházející bodem M, lSMl = 5 cm . x S M x k
Konstrukce tečny v daném bodě Spojte střed S s bodem M a sestrojte osu úsečky ISMI, tento střed nazveme O. x S k O M x k
Konstrukce tečny v daném bodě Opiš kružnici l(O, IMOI). x S O M x k l
Konstrukce tečny v daném bodě Kružnice l protla kružnici k ve dvou bodech T1 a T2 . T1 x S O M x k T2 l
Konstrukce tečny v daném bodě Body T1 a T2 jsou body dotyku tečen t1 a t2. Spojíme bod M s body T1 a T2 a získáme tečny t1 a t2. t1 T1 x S O M x k T2 t2 l
Konstrukce tečny v daném bodě Změřte úhel lMT1Sl a úhel lMT2Sl, kolik stupňů mají dané úhly? t1 T1 x S O M x k T2 t2 l
Konstrukce tečny v daném bodě Jestliže jsou trojúhelníky MST1, MST2 pravoúhlé, jakou znalost jsme využili při konstrukci tečen T1 a T2 ? t1 T1 x S O M x k T2 t2 l
Sestroj tečnu t kružnice k procházející bodem P, jestliže: k(S; 3,5 cm), lSPl = 7 cm k(S; 2 cm), lSPl = 5,5 cm k(S; 5 cm), lSPl = 8,5 cm
Vytvořeno jako DUM do předmětu matematika na Základní škole a Mateřské škole Mladá Boleslav, 17. listopadu 1325, příspěvková organizace, pro osmy ročník základní školy. Materiál slouží k doplnění úvodního výkladu „Konstrukce tečny kružnice“. Materiál doporučuji prezentovat pomocí dataprojektoru. Materiál byl vytvořen a pilotován v I. pololetí školního roku 2012/2013.