Manažerské metody hodnocení Jana Soukopová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
P r o s t ě j o v v datech Olomoucký kraj obyvatel
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Hodnota za peníze v projektech PPP: Úvod k pojmům Owain Ellis 12. června 2008.
Management Ing. Jan Pivoňka.
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
Aktivita číslo 5 Návrh a zavedení systému centrální administrace a řízení projektů Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje.
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
SWOT Analýza Daniel Vančura.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Vybrané metody analýzy
Spotřebitelský výzkum
Techniky projektového řízení
MARKETINGOVÁ SITUAČNÍ ANALÝZA
P13 MARKETING MĚST A OBCÍ Demokratická společnost by měla dát lidem příležitost spolupodílet se na rozhodnutích týkajících se jejích obce, města, regionu.
MARKETING.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Prosperita organizace
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Šetření o využívání informačních technologií ve veřejné správě Konference ISSS 2006.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Úvod do modelů hodnocení strategické pozice
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek)
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Měkké systémy.
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
SWOT analýza David Kobza. Co analyzujeme S trenghts – silné stránky W eaknesses – slabé stránky O pportunities – příležitosti T hreats – hrozby  vnitřní.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Metodologie měkkých systémů
Tržní prostředí.
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Struktura podnikatelského plánu
Vybrané manažerské nástroje
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Téma 13: Finanční plánování
Výsledky benchmarkingových analýz v rámci zakázky „Zpracování strategie a funkčních strategií úřadu města“ v rámci projektu „MÚ Nový Bydžov – úřad pro.
Model struktury strategického managementu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Podklady pro zpracování semestrální práce
MARKETING Přednáška P
Strategie regionu, obce
Strategie vyplývající ze SWOT analýzy
Lokální strategie rozvoje základního vzdělávání ORP Otrokovice
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ANALÝZA MARKETINGOVÉHO MIXU VYBRANÉHO SUBJEKTU (Obhajoba bakalářské práce) Autor práce: Libuša.
Ekonomika malých a středních podniků
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Metodologie měkkých systémů
Ekonomika malých a středních podniků
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Manažerské metody hodnocení Jana Soukopová soukopova@econ.muni.cz Přednáška č. 8 Manažerské metody hodnocení Jana Soukopová soukopova@econ.muni.cz

Definice – Manažerské metody Mezi manažerské metody hodnocení je možné zahrnout veškeré metody, které se používají při řízení a rozhodování ve veřejném sektoru. Odborná literatura však mezi manažerské metody hodnocení nejčastěji zařazuje metody používané pro hodnocení organizací veřejné správy nebo pro rozhodování v rámci organizací veřejné správy

Klasifikace Kvalitativní metody Benchmarking, SWOT analýza, kauzální analýza Metoda DELPHI Metoda scénářů

Benchmarking Základ Metoda řízení kvality Benchmark = standard, porovnávací ukazatel Metoda řízení kvality Metoda zlepšování učením se od jiných měření za účelem dosažení nejlepšího řešení měření a analýza procesů a výkonů organizace prostřednictvím systematického porovnávání s výkonem ostatních hledání nejlepších řešení

Pojetí benchmarkingu Proces porovnávání nákladů Zlepšené služby Technika trvalé optimalizace Porovnává a analyzuje procesy (služby) za účelem zjistit nejlepší praxe (praktické postupy), s nimiž se pak organizace poměřuje

Smysl benchmarkingu Zjistit Jak si organizace stojí ve srovnání s ostatními (především z pohledu výstupů a výsledků služeb zákazníkům) Jak organizace pracuje z hlediska vstupů (zaměstnanců, financí a dalších zdrojů) a jaká je úroveň služeb, které pomocí vstupů zajišťuje Jaké má organizace rezervy a také jak některé věci dělají jiní

Výhody a nedostatky Výhody Měří výkon a tím zlepšuje výkonnost, ziskovost a podíl na trhu Vyřazuje zbytečné činnosti Analyzuje a zdokonaluje klíčové procesy Zvyšuje kvalitu služeb Umožňuje organizaci se neustále zlepšovat Nedostatky Není to prosté porovnání údajů o výkonech nebo nákladech Není to rychlá ani snadná metoda Není to jednorázová záležitost Nepřináší jednoduché odpovědi

Historie V 70. letech – fima XEROX porovnáním s Japonci při srovnatelných cenách zjistili že ztrácí podíl na trhu díky neefektivnímu skladovému hospodářství Začala soutěžit s firmou L.L.BEAN, která měla v té době skladové hospodářství na světové špičce tento proces nazvaný „benchmarking“ firmu úplně proměnil

Využití ve veřejném sektoru další rozměr benchmarkingu Ačkoli úspory ve VS jsou důležité, neznamenají jen snižování nákladů, ale i zlepšování činnosti organizace Navíc poměřovány jsou i „mimoekonomické“ ukazatele jako: Spokojenost se službou, chování úředníků, dostupnost služby, délka potřebná k vyřízení záležitosti aj. Instituce může být porovnávána s jinou institucí nebo se standardem ve veřejné správě v ČR Projekt pilotního uplatnění metody benchmarking na úrovni obcí s rozšířenou působností – 48 obcí z celkového počtu 205 Pilotní projekt CENA A VÝKON aj.

SWOT Analýza komplexní metoda kvalitativního vyhodnocení veškerých relevantních stránek fungování organizace (popř. problémů, řešení, projektů atd.) a její současné pozice. Nástroj pro celkovou analýzu vnitřních i vnějších činitelů a v podstatě zahrnuje postupy technik strategické analýzy. SWOT je zkratkou slov z angličtiny: Strengths (přednosti = silné stránky), Weaknesses (nedostatky = slabé stránky), Opportunities (příležitosti), Threats (hrozby).

SWOT Matice Je kombinací dvou analýz Analýzy vnitřního prostředí – silné a slabé stránky (S - W ) Analýza vnějšího prostředí – příležitosti a hrozby (O - T) SWOT Matice SO – využít silné stránky na získání výhody WO – překonat slabiny využitím příležitostí SW – využít silné stránky na čelení hrozbám WT – minimalizovat náklady a čelit hrozbám   S - silné stránky W - slabé stránky O - příležitosti Strategie SO Strategie WO T - hrozby Strategie ST Strategie WT

Výhody a nedostatky Výhody Hodnocení současné a budoucí pozice Umožňuje najít nejvhodnější strategické alternativy a formulovat klíčové problémy Možnost periodicity Zlepšení výkonnosti organizace Počítačový program SWOT´ALL Nedostatky Obtížnost Redukovaná matice SWOT může být nedostatečná Objektivita

Využití ve veřejném sektoru Analýza měst, krajů, obcí, mikroregionů Analýza škol Analýza veřejných výdajových programů analýza veřejných projektů a zakázek

Kauzální analýza Pokouší se měřit dopad řady faktorů (nezávisle proměnných) na výsledky určité vládní politiky nebo programu, projektu (závisle proměnných).

Kauzální analýza Program (projekt) je sám o sobě jen jedním z faktorů, které určují výsledek. Podle vhodnosti lze použít některý z řady různých modelů, např. simulační modely, modely input-output, mikroekonomické modely a statistické modely. Řady modelů se např. používá nebo používalo k hodnocení dopadů politik strukturálních fondů EU. Jde např. o počítačové modely všeobecné rovnováhy (CGE – Computable General Equilibrium), které se v některých případech používají ke stanovení dopadů daňové politiky nebo programů ovlivňujících redistribuci důchodů.

Možnosti využití Kauzální modely se obvykle využívají v situacích, kdy již lze doložit vztah mezi závisle a nezávisle proměnnými. Používání těchto modelů je však spojeno s rizikem, a proto je na místě obezřetnost. Není-li model dobře specifikován a promyšlen a nevychází-li z řádné analýzy vztahů mezi proměnnými a parametry, mohou být jeho výsledky zavádějící. Kauzální modely by se měly obecně používat jako doplněk k dalším metodám hodnocení.

Metoda DELPHI je založena na zjišťování názorů předních národních expertů formou dotazníků. Základním předpokladem je, že konsensus skupiny je lepší než mínění jednotlivce. V několika kolech je skupina odborníků vystavena dotazování, přičemž po skončení každého kola jsou výsledky souhrnně zpracovány a dány zpět na vědomí dotázaným s případnými doplňujícími otázkami. Pokud se vyskytnou výrazné rozdíly od „hlavního proudu“, je žádáno zdůvodnění.

Využití ve veřejném sektoru Využívá se často pro zjištění priorit výzkumu a vývoje Byla použita pro Technology Foresight například v Japonsku, Německu, Francii, Koreji a Velké Británii. TF = identifikace dnešních priorit VaV se zřetelem k předpokládanému budoucímu ekonomickému a sociálnímu rozvoji společnosti Nevýhoda potřebuje velký počet expertů a proto se hodí spíše pro větší země.

Metoda scénářů Využívá dostupné informace a předpokládané budoucí možnosti k vytváření alternativních vizí budoucnosti. Scénáře vznikají jako logické řetězce událostí a jsou užitečné v rozhodovacích procesech, kdy je potřeba určité varianty zavrhnout a jiné dále rozvíjet. Metoda snižuje úroveň nejistoty při rozhodování a byla využita pro analýzy jednotlivých technologických sektorů ve Velké Británii.

Postup metody scénářů Metody tvorby alternativ a scénářů a jejich volba na základě vážení; typy strategií používaných ve veřejné správě. Vstupem pro tvorbu a hodnocení alternativ je: samotný záměr, úkol, důvod existence organizace - jaké jsou hlavní úkoly kraje a obce? šíře záběru - jakými aktivitami se kraj či obec zabývá, které aktivity ještě spadají do tohoto rámce, které aktivity jsou vně rámce a měly by být řešeny např. komerčními  nebo neziskovými subjekty v lokalitě?

Příklad - TOPREGION TOPREGION srovnává pro organizaci ve veřejné správě následující scénáře: Marketing a komunikace Zaměstnanci a spolupracovníci Finance Strategie služeb Korporátní řízení, strategie a řízení všech jednotek z centrály

Shrnutí Ve veřejném sektoru je výběr strategické alternativy velmi úzce propojen na dostupnost zdrojů a kompetence organizace. Dotazník ukazuje, které faktory mohou výběr strategických alternativ ovlivnit, zda určité aktivity, záměry a projekty lze v regionu s dostupnými zdroji a stávajícími kompetencemi realizovat. Strategické záměry regionu musí dále odpovídat očekáváním klíčových zainteresovaných. Výběr varianty musí tyto faktory brát v úvahu. Dalším faktorem, ovlivňujícím výběr strategické alternativy, je atraktivita trhu - tj. jeho velikost, obsazenost "konkurencí", zájem potenciálních "uživatelů".

Využití ve veřejném sektoru Při hodnocení projektů – viz semináře Při sestavování rozpočtu Při výběru zaměření organizace veřejného sektoru (viz předchozí příkad) Energetické koncepce aj.