Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Expresionismus Autor: Mgr. Jana Kalvasová Datum: 10.3. 2013 Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0702 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_VV.kvinta.15 Škola Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Autor Mgr. Jana Kalvasová Název Expresionismus Předmět Výtvarná výchova Tematická oblast Výtvarná výchova pro kvintu, sextu, 1. a 2. ročník SŠ Šablona III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Ročník kvinta Metodický list/Anotace Prezentace v power pointu obsahuje informace o expresionismu ve výtvarném umění včetně obrázků, prezentace je zakončena otázkami a úkoly k tématu. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Expresionismus exprese= výraz, vyjádření směr se zrodil před 1. světovou válkou především v německých zemích protiklad k impresionismu a naturalismu 1914 kniha Der Expresionismus (Paul Fechter) po nástupu nacismu označen za „zvrhlé umění“, snaha zesměšnit ovlivněn uměleckými skupinami: Die Brücke Der Blaue Reiter
Hlavní znaky vnitřní prožitek umělce dramatičnost psychické momenty protest proti válce, civilizaci pocit neklidu, úzkosti, strach z nemocí a smrti deformace reality barvy: výrazné; hnědá, černá
Přestavitelé expresionismu Edvard Munch Oskar Kokoschka Egon Schiele Franz Marc Emil Nolde
Egon schiele- utrpení
Egon schiele- autoportrét, rváč
Otázky a úkoly 1. Jaké jsou hlavní znaky expresionismu? 2. Vysvětli rozdíl mezi impresionismem a expresionismem. 3. Na internetu vyhledej další umělecké směry a tendence 1. poloviny 20. století. 4. Zpracuj umělecký plakát o expresionistickém malíři.
Ukázka studentské práce (k úkolu č. 4)
Zdroje, citace [online]. [cit. 2013-03-10]. Dostupné z: http://www.artmuseum.cz/reprodukce2_pohled.php?dilo_id=7494 [online]. [cit. 2013-03-10]. Dostupné z: http://www.artmuseum.cz/reprodukce2_pohled.php?dilo_id=7496 [online]. [cit. 2013-03-10]. Dostupné z: http://www.artmuseum.cz/reprodukce2_pohled.php?dilo_id=7491