Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Hnilička Jiří Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_18_ Test, moderní básnické směry Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1115 Anotace: Prezentace pro hodinu literatury v devátém ročníku. Prověřuje úroveň dosažených znalostí o probrané látce.
Jméno: 1. Seřaďte následující umělecké směry od nejmladšího k nejstaršímu: futurismus, dadaismus,poetismus, surrealismus, proletářská poezie. 2. a) futurismus 1. F. T. Marinetti b) proletářská poezie 2. vznikl v Československu c) poetismus 3. Jednotlivec nic neznamená, síla je v kolektivu d) dadaismus 4. podvědomí, psychický automatismus e) surrealismus 5. hra, optimismus, šokovat, náhodnost 3. Doplň. Držitelem Nobelovy ceny za literaturu je Čech ………………………………………………… 4. Doplň. „Zde leží …………………………………………., básník jenž miloval svět a pro spravedlnost jeho šel se bít, dřív však……………………………………………………………………………………………………… .................................................................................................................................................. Jak říkáme výše zmíněnému textu? …………………………………………………….. 5. Jak můžeme vytvořit dadaistickou báseň? Postup napiš v jednotlivých bodech (stručně). 6. Kdo je kdo? J. Seifert S. Dalí V. Vančura 7. Kdo je autorem následující věty? „Tento způsob léta, zdá se mi poněkud nešťastný.“ V. Vančura 8. Doplň autora. Kytice – K. J. Erben Hamlet – W. Shakespeare Babička – B. Němcová Faust – J. W. Goethe Máj – K. H. Mácha Vita Caroli – Karel IV: Labyrint světa a ráj srdce - J. A. Komenský Abeceda – V. Nezval
řešení 1. Seřaďte následující umělecké směry od nejmladšího k nejstaršímu: futurismus, dadaismus,poetismus, surrealismus, proletářská poezie. Poetismus, surrealismus, proletářská poezie, dadaismus, futurismus 2. a) futurismus 1. F. T. Marinetti b) proletářská poezie 2. vznikl v Československu c) poetismus 3. Jednotlivec nic neznamená, síla je v kolektivu d) dadaismus 4. podvědomí, psychický automatismus e) surrealismus 5. hra, optimismus, šokovat, náhodnost 1a, 2C, 3b, 4e, 5d 3. Doplň. Držitelem Nobelovy ceny za literaturu je Čech ……Jaroslav Seifert…………………………………………… 4. Doplň. „Zde leží Jiří Wolker., básník jenž miloval svět a pro spravedlnost jeho šel se bít, dřív však než mohl srdce své k boji vytasit, zemřel mlád 24 let…………………………… .................................................................................................................................................. Jak říkáme výše zmíněnému textu? epitaf…………………………………………………….. 5. Jak můžeme vytvořit dadaistickou báseň? Postup napiš v jednotlivých bodech (stručně). Rozstříháme noviny na jednotlivá slova, náhodně losujeme jejich pořadí, vzniklý text nalepíme. 6. Kdo je kdo? 7. Kdo je autorem následující věty? „Tento způsob léta, zdá se mi poněkud nešťastný.“ 8. Doplň autora. Kytice – Hamlet - Babička – Faust - Máj – Vita Caroli Labyrint světa a ráj srdce - Abeceda -
Použitá literatura a odkazy. MARTINKOVÁ, V., Teorie literatury netradičně. 1.vyd. Praha, Trizonia 1995. ISBN 80-85573-61-X VIEWEGHOVÁ, T., Čítanka pro 9. ročník základní školy, 1. vyd. Brno, Nová škola 2010. ISBN 978-80-7289-162-7 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/27/Salvador_Dali_NYWTS.jpg/225px-Salvador_Dali_NYWTS.jpg http://www.cesky-jazyk.cz/cjl/pictures/autori/seifert-jaroslav-oc.jpg http://inforum.artforum.sk/userdata/catalog/2f3084.jpg Citováno dne 29.3. 2012 DUM uložen na- http://dumy.cz/materialy/prehled