Hra ke zopakování či procvičení učiva: Řešení soustavy lineárních rovnic Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Jak postupovat ‒ návod pro použití 1. Hru může hrát až osm družstev (hráčů). Hru ovládá a její průběh řídí učitel. 2. Družstvům (hráčům) je předloženo několik různých okruhů otázek či výpočtů, v nichž jsou ukryty otázky či příklady s různou obtížností. Podle obtížnosti jsou také otázky či příklady ohodnoceny finanční částkou. 3. Na úvod určí učitel družstvo (hráče), které vybere první otázku z daných okruhů a částek. Tu učitel položí kliknutím na ni v hracím poli. Následující otázky již vybírá vždy družstvo, které správně odpovědělo na otázku poslední. Návrat na hrací plán se uskuteční kliknutím na šipku zpět na snímku s otázkou, příkladem. 4. O odpověď se družstva (hráči) hlásí například zvednutím ruky. Pokud nejrychlejší družstvo (hráč) odpoví správně, částku mu učitel připíše do jeho kolonky na body. Úspěšné družstvo pak pokračuje výběrem další otázky. 5. Správnost odpovědi či postup výpočtu může učitel odtajnit postupným klikáním na smajlíka v pravém horním rohu snímku s otázkou, příkladem. 6. Pokud družstvo hráč odpoví nesprávně, příslušnou částku mu učitel odečte a možnost odpovědi dostává druhé nejrychlejší družstvo. Pokud ani to neuspěje, vše se opakuje a možnost odpovědi dostává další nejrychlejší družstvo v pořadí. 7. Kromě otázek bodovaných se v herním plánu pod názvem okruhu vyskytují i otázky prémiové. Jejich bodové hodnocení určí vyučující. 8. Prémiová otázka přichází na řadu až po zodpovězení poslední bodované otázky daného okruhu. Přednostní právo první odpovědi na ni má družstvo (hráč), které odpovědělo správně na poslední otázku daného okruhu. Pokud toto družstvo správně neodpoví, body se mu neodebírají a možnost odpovědět dostává družstvo jiné, a to již opět v pořadí dle rychlosti přihlášení se. To už ovšem odpovídá opět i s rizikem možnosti odečtu bodů při nesprávné odpovědi 9. Ve hře vítězí družstvo (hráč), které má po vyčerpání všech otázek herního plánu či na konci časového limitu stanoveného pro hru na svém kontě nejvyšší částku. Při případné rovnosti může rozhodnout o vítězi například hra „kámen, nůžky, papír“. Podrobnější postup v přiloženém souboru „návod“. Všechny příklady řešíme vzhledem k časové náročnosti bez zkoušky.
100 100 100 300 300 300 500 500 500 Tabulka otázek: A B C D E F G H Řešení metodou dosazovací Řešení metodou sčítací Řešení metodou srovnávací 100 100 100 300 300 300 500 500 500 A B C D E F G H
Řešení metodou dosazovací za 100 Řeš v R soustavu rovnic dosazovací metodou:
Řešení metodou dosazovací za 300 Řeš v R soustavu rovnic dosazovací metodou:
Řešení metodou dosazovací za 500 Řeš v R soustavu rovnic dosazovací metodou:
Řešení metodou dosazovací ‒ prémie Řeš v R soustavu rovnic dosazovací metodou:
Řešení metodou sčítací za 100 Řeš v R soustavu rovnic sčítací metodou:
Řešení metodou sčítací za 300 Řeš v R soustavu rovnic sčítací metodou:
Řešení metodou sčítací za 500 Řeš v R soustavu rovnic sčítací metodou:
Řešení metodou sčítací ‒ prémie Řeš v R soustavu rovnic sčítací metodou:
Řešení metodou srovnávací za 100 Řeš v R soustavu rovnic srovnávací metodou:
Řešení metodou srovnávací za 300 Řeš v R soustavu rovnic srovnávací metodou:
Řešení metodou srovnávací za 500 Řeš v R soustavu rovnic srovnávací metodou:
Řešení metodou srovnávací ‒ prémie Řeš v R soustavu rovnic srovnávací metodou:
Použité obrázky: Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2011-05-16]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: Obrázek na pozadí: <http://www.clker.com/clipart-white-board.html> Smajlík: <http://www.clker.com/clipart-thumbs-up-smiley.html> Šipka: <http://www.clker.com/clipart-23732.html>