Grafické znázornění souvětí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOUVĚTÍ PODŘADNÉ SOUVĚTÍ SOUŘADNÉ
Advertisements

Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Několikanásobné větné členy
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.10 Anotace: Prezentace je zaměřena na grafické znázorňování souvětí. Vysvětluje rozdíly mezi větou hlavní a vedlejší a uvádí postup.
Vedlejší věta předmětná
Doplněk a vedlejší věta doplňková
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Digitální učební materiál
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
VĚTA JEDNODUCHÁ A SOUVĚTÍ
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_156.
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_03-37 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Grafické znázornění souvětí
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ vedlejší věta podmětná Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
VY_32_INOVACE_03-29 Ročník: Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba.
Skladba - opakování VY_32_INOVACE_52_Opakovani skladby II Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
Přívlastek II VY_32_INOVACE_03-28 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_10_SKLADBA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_01_Skladba (pojmy); VJ a SOU Autor Chňoupková.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
Přívlastek VY_32_INOVACE_03-27 Ročník: Vzdělávací oblast:
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Podmětná a přísudková věta
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
VY_32_INOVACE_57 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková, abstraktní, konkrétní
Souvětí, věta hlavní, vedlejší
Druhy práva VY_32_INOVACE_03-60 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Příprava na závěrečnou prověrku
Čárka v souvětí VY_32_INOVACE_03-40 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Věta jednočlenná, dvojčlenná, větný ekvivalent
VY_32_INOVACE_ 14_ Souvětí a jeho stavba
Příslovečná určení VY_32_INOVACE_03-25 Ročník:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Zájmena II VY_32_INOVACE_03-09 Ročník: Vzdělávací oblast:
Slovesa II VY_32_INOVACE_03-12 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Přídavná jména I VY_32_INOVACE_03-06 Ročník: 6. , 7.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Příslovečná určení VY_32_INOVACE_03-26 Ročník:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Jazyk a jazyková komunikace
Základní větné členy - podmět
Spojky.
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Předmět VY_32_INOVACE_03-24 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní větné členy – přísudek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Transkript prezentace:

Grafické znázornění souvětí Ročník: 8. Vzdělávací oblast:  Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma: Grafické znázornění souvětí Jméno autora:  Libuše Gondkovská Vytvořeno dne:  28. 9. 2011 Metodický popis, (anotace): Seznámí žáky s možnostmi znázornění souvětí. VY_32_INOVACE_03-39

Grafické znázornění souvětí

Druhy vět Věta hlavní - HV Věta vedlejší - VV Mluvnicky nezávislá na jiné větě. Je řídící pro větu vedlejší. Je mluvnicky závislá na větě hlavní (řídící). Od hlavní věty je vždy oddělena čárkou.

Pravidla pro znázornění Větu hlavní značíme HV. Větu vedlejší značíme VV. Věty číslujeme podle pořadí v daném souvětí. Nezavolal, protože neměl kredit. Protože neměl kredit, nezavolal. Protože protože 1HV+1VV souvětí podřadné 1HV 2HV 1VV 2VV

Další možnosti znázornění Neměl kredit, a proto vůbec nezavolal. ,a proto 2 hlavní věty souvětí souřadné 1VH 2VH

Další možnosti znázornění Kvůli kreditu, který velice rychle utratil, nemohl zavolat. který 2VV 1HVb 1HVa 1HVa 1HVb 2VV

Další možnosti znázornění Neměl kredit, protože ho utratil při hovoru s kamarádkou, kterou poznal o prázdninách. 1HV 2VV 3VV 1HV 2VV protože kterou 3VV

Další možnosti znázornění 1VV 2HV Protože se seznámil se zajímavou dívkou, utratil kvůli tomu všechen kredit, a proto nezavolal rodičům, i když to slíbil. 3HV 4VV 2HV a proto 3HV Protože 1VV 4VV i když

Přiřaď souvětí k danému schématu 1 1HV Přišel, protože nevěřil, že to dokážu. Dívku, která se mu líbila, poznal na táboře. Skončily prázdniny a začala škola. Potkal Petru, kterou už měsíc neviděl, a pozval ji do kina. 2HV HV HV 2 VV 1HV 3 2VV 4VV 4 1HVa 3HVb 3VV 2VV

Nakresli schéma k následujícím větám Byla zatčena, protože spáchala trestný čin. Film, na který jsem se vydal do kina, se mi nelíbil. Chtěl jít do lesa, ale celý den bylo špatné počasí. Protože zaspal, přišel pozdě do školy. 1HV 2VV 1HVa 1HVb 2VV 1HV ale 2HV 2HV 1VV

Vymysli větu k danému schématu a) b) c) d) 1HVa 1HVb 1HV 2VV 2VV 3VV 1HV 2HV 2HV 3VV 1VV

Použité zdroje HORÁČKOVÁ, Miroslava, et al. Český jazyk pro sedmý ročník ZŠ Havlíčkův Brod : Alter, 1999. 188 s. ISBN 80-7245-1001-8. HAUSER, Přemysl; STYBLÍK, Vlastimil. Český jazyk : Cvičebnice pro 9.ročník základních škol. Praha : Fortuna, 1996. 102 s. ISBN 80-7168-341-8. TOPIL, Zdeněk; BIČÍKOVÁ, Vladimíra. Český jazyk s Tobiášem : Skladba - Věta jednoduchá II. 3. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 1996. 71 s. ISBN 80-85808-39-0.