NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Advertisements

Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
 Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum.
Zemětřesení.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Dynamo – regulace Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
1. Vznik asi před 3,8 miliardami let kondenzací vodní páry 2. Pohybem litosférických desek dochází ke změně jejich rozložení 3. V současnosti se některé.
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o procesech v krajině Autor:Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: porovná působení vnitřních.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 13 TEMA: Zemětřesení – 2. část ČÍSLO.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o pohybech hmot v zemské kůře, zemětřesení. AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Litosféra II – horotvorná a sopečná činnost Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Litosféra IV – test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Tsunami Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro bezpečnostní systém.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod AUTOR: Mgr. Petr Hlava NÁZEV: Lidé v ohrožení - zemětřesení TEMA: Přírodní složky.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
ANOTACE Materiál je určen k získání informací o tom, kde a jak žijí lidé na Zemi. V úvodní výkladové části se žáci seznámí s rozložením obyvatelstva na.
RISKUJ! Použité fotky – autor. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Vnitřní přírodní činitelé
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Základy automatického řízení 1
Šablona 32 VY_32_INOVACE_17_30_Pascalův zákon a hydraulika.
Zeměpis – 6.ročník Zemětřesení VY_32_INOVACE_ Název školy
Sopečná činnost lávový proud podmořské výrony lávy žhavé magma
ZEMĚPIS - 6. ročník Silný vítr
Název : VY_32_INOVACE_01_10_Zemětřesení
Vznik pohoří Obr. 7 – K2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Téma č. 7. SVĚT KOLEM NÁS.
VY_32_INOVACE_Fi_I_16 Název Asie – přírodní podmínky
Zemětřesení Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
VY_32_INOVACE_09_Činnost litosféry na Zemi Autor: Mgr. Milan Javůrek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Vznik a šíření elektromagnetické vlny
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Šablona VY_52_INOVACE_Z
Zemětřesení Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_11_Zemětřesení
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Poměr v základním tvaru.
Přírodní katastrofy AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Elektromagnetická slučitelnost
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 3
Elektromagnetická slučitelnost
Exercise 1.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Zemětřesení, tsunami kpt. Ing. Milan Říha, DiS..
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
VY_52_INOVACE_40_Projevy geologických jevů
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
Globální problémy lidstva
Předpověď živelních pohrom
Zemětřesení kpt. Ing. Milan Říha, DiS..
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
VY_32_INOVACE_274_Zemětřesení a sopečná činnost
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Poměr v základním tvaru.
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Neživá příroda - vzduch
Marek Doležal, Ondřej Švéda, Filip Vondra
2.) Zemětřesení.
ZEMĚTŘESENÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_3.2.7.3. S 12 TEMA: Zemětřesení – 1. část ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2976

Cíl prezentace: Žáci se seznámí s principem vzniku zemětřesení, s oblastmi častého zemětřesení a jeho typy. Seznámí se s doprovodnými jevy zemětřesení (tsunami) a jejich důsledky.

Zemětřesení – vznik a příčiny Zemětřesení je náhlý pohyb zemské kůry, vyvolaný uvolněním napětí – např. z neustálých pohybů zemských desek – podél zlomů. Větší zemětřesení se proto obvykle vyskytují v těch oblastech světa, kterými významné zlomy procházejí (západní pobřeží Ameriky, východní Asie a ostrovy mezi ní a Austrálií, Kavkaz, Turecko a Írán, Středomoří atd.) Studiu zemětřesení se věnuje geofyzika, konkrétně její součást seismologie. Místo vzniku zemětřesení se nazývá ohnisko neboli hypocentrum, jeho kolmý průmět na zemském povrchu se nazývá epicentrum.

Příčiny zemětřesení Zemětřesení způsobuje pohyb litosférických desek. Slabá zemětřesení, která člověk buď vůbec nepocítí, nebo která se projeví na nestabilních předmětech v domácnosti (skleničky na policích, lustr, hodiny na stole), jsou velmi častá i v seismicky klidnějších oblastech – např. seismické roje v západních Čechách mohou vést až k lehkému popraskání zdí. Silnější zemětřesení jsou pak vázána většinou na aktivní tektonické oblasti a jejich výskyt je méně častý, avšak celosvětově nejde o výjimečný úkaz. Jednou za několik let však dojde k silnému zemětřesení v nejchudších státech světa, které může připravit o život stovky či tisíce lidí a způsobí mnohamiliardové škody na majetku. Podmořská zemětřesení pak mohou vyvolat také velmi ničivé vlny tsunami. 

Zničené stavby v Port-au-Prince, Haiti 2010

Druhy zemětřesení podle původu řítivá – přibližně 3 % všech zemětřesení - vznikají např. zřícením stropů podzemních dutin v krasových nebo poddolovaných oblastech. Mají mělké hypocentrum a bývají lokálního charakteru. Mohou však způsobit značné škody. sopečná (vulkanická) – 7 %. Bývají průvodním jevem sopečné činnosti. Hypocentra mají vázaná na přívodní dráhy vulkanického materiálu a nacházejí se v hloubkách do 10 km. Tato zemětřesení mívají lokální význam a malou intenzitu. Často se vyskytují v rojích. tektonická (dislokační) – nejčastější a nejzhoubnější. Vznikají náhlým uvolněním nahromaděné elastické energie v tektonicky aktivních oblastech, přičemž dochází ke smykovému pohybu ker podél zlomových spár. Maximální pohyby v horizontálním i vertikálním směru mohou dosáhnout i mnohametrových hodnot. Horizontální rozměr ohniska může dosahovat i stovek kilometrů.

Mapa globálního seismického ohrožení Zemětřesení tektonického původu se vyskytují v místech s poruchami zemské kůry (nazývané také jako zlomy anebo dislokace), kde dochází k pohybu jednotlivých horninových bloků. Velká většina takovýchto zlomů je umístěna při okrajích tektonických desek, kde dochází k jejich vzájemné interakci. Více jak 75 % tektonických zemětřesení se odehrává v pásmu ohraničující Pacifik v oblasti nazývané Ohnivý kruh.

Zemětřesení podle hloubky vzniku mělká – vyskytují se do 70 km, jedná se o 85 % všech zemětřesení středně hluboká – vyskytují se mezi 70 až 300 km, 12 % všech zemětřesení hluboká – hlouběji než 300 (nejčastěji do 700 km), 3 % všech zemětřesení

Nejničivější zemětřesení od roku 1900 podle počtu obětí Postižená oblast Počet obětí Rok Stupeň Richterovy škály Sumatra, Indonésie (viz Zemětřesení v Indickém oceánu 2004) 283 106 2004 9,1 Ťan-šan, Čína 240 000 1976 8,2 Čching-chaj, Čína 200 000 1927 7,9 Kan-su, Čína 180 000 1920 8,6 Kantó, Japonsko (viz Velké zemětřesení v Kantó) 143 000 1923 8,3 Haiti (viz Zemětřesení na Haiti 2010) 200 000 2010 7,1 Ašchabad, Turkmenistán 110 000 1948 7,3 Messina, Itálie 83 000 1908 7,5 Peru 50 000 1970 7,7 Kašmír, Pákistán 86 000 2005 7,6 Japonsko Zatím není známo. Asi 28 000 2011 8,9

New Zealand - Christchurch, 2011

New Zealand - Christchurch, 2011

Test Jak vzniká zemětřesení ? Ve kterých oblastech Země se zemětřesení vyskytuje nejčastěji ? Jaké bývají důsledky podmořského zemětřesení ? Vyjmenujte druhy zemětřesení podle původu ?

Použité materiály: Zemětřesení. Http://cs.wikipedia.org/wiki/Zem%C4%9Bt%C5%99esen%C3%AD [online]. 2008, 02.05.2012 [cit. 2012-05-12]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Zem%C4%9Bt%C5%99esen%C3%AD Tektonická zemětřesení. Http://www.sci.muni.cz/~herber/quake.htm [online]. 2007, 15.10.2011 [cit. 2012-05-12]. Dostupné z: http://www.sci.muni.cz/~herber/quake.htm Fijiana Times. Http://www.fijianatimes.com/archives/1007 [online]. 2010 [cit. 2012-05-12]. Dostupné z: http://www.fijianatimes.com/archives/1007 The Atlantic. Http://www.theatlantic.com/infocus/2011/02/earthquake-in-new-zealand/100013/ [online]. 2011 [cit. 2012-05-12]. Dostupné z: http://www.theatlantic.com/infocus/2011/02/earthquake-in-new-zealand/100013/