seminář a praktika z chemie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bezpečnost práce a základní znalosti z oblasti chemie
Advertisements

NEJČASTĚJŠÍ OTRAVY A PRVNÍ POMOC
Biomonitoring volných vod Nové Hrady. Biomonitoring vod -zkoumá se obsah ropných látek, film na hladině -přestup kyslíku z atmosféry do vody omezen emulze.
Autor: Mgr. Milena Široká Projekt: Přiblížení se přírodě Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Předmět: Přírodověda Věková skupina: 5.třída Vytvořeno a.
Alergie Robert Navrátil 1.L SPŠE a VOŠ Božetěchova
Chemické zbraně.
Biomonitoring volných vod Schrems Kvalita vody – mikrobiologická fyzikální chemická biologická nezávadnost barva chuť zápach.
Voda Rozdělení vody: -pevné - led a sníh -kapalné – voda
Nebezpečné látky Bc. Karolína Růtová
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA.
Smrtící jedy.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.13 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Poranění chemickými látkami Typ: DUM - výkladový Předmět:
Dana Balláková Alena Perníková
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Lékařská toxikologie Lekce I. Úvod
ČISTICÍ PROSTŘEDKY (VÝSTRAŽNÉ SYMBOLY) hořlavé látky
Nebezpečné vlastnosti látek
21.1 Vím, co jsou ostatní krizové situace.
Toxicita hasiv Toxicita je vlastnost chemických sloučenin, spočívající ve vyvolání otravy osob nebo zvířat, které látku požily, vdechly nebo absorbovaly.
VODA Kateřina Beranová.
Dýchací soustava II.
Kyseliny, zásady, otravy jedovatými látkami, ...
JEDOVATÉ A OTRAVNÉ LÁTKY
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
PESTICIDY A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Bezpečnost práce v chemii
Vlastnosti látek Opakovací otázky
Kouření a jeho vliv na srdeční onemocnění
alimentární otravy, uštknutí
3.ročník technické lyceum
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
CHLÓR.
DĚTI A DOSPĚLÍ JSOU ROZDÍLY Z POHLEDU TOXIKOLOGIE?
1) Havárie s únikem nebezpečných látek
Významné areny 1.
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Genetické riziko chemických látek prof. Ing Václav Řehout, CSc.
RZ Prvky 1. Halogeny. Zástupci: F – fluor F – fluor Cl – chlor Cl – chlor Br - brom Br - brom I – jod I – jod Skupina s podobnými chemickými.
Léčiva Ch_076_Léčiva a návykové látky_Léčiva Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví ročník III
AS 2 O 3. Základní informace = arsenik, otrušík, dříve utrejch, utrých  bílá pevná látka  velmi toxický  krystalický nebo amorfní prášek nebo hrudky.
POŽÁRNÍ HLÁSIČE CHRÁNÍ ŽIVOT Ing.Petr Ošlejšek, HZS Olomouckého kraje.
Životní prostředí a chemie Ch_067_Chemický průmysl_Životní prostředí a chemie Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín,
Bc. Radim Syrovátka CNP 1 ZSF JU v Českých Budějovicích.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Cvičeni Rizika spojená s toxickými látkami Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Ch_076_Léčiva Ch_076_Léčiva a návykové látky_Léčiva Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
 Léčiva jsou léčivé látky, které by měly mít pozitivní účinky na zdraví člověka  Léčiva mohou mít různou cestu podání injekčně (do svalu, do žíly, podkožně),
OTRAVY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Kyanid draselný, cyankali, Kalium cyanatum, KCN Jedná se o prudký jed.
Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět: Chemie 8 Tématická oblast: Chemické látky a jejich změny Obsah zaměření:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák DROGY Co je vlastně droga? Měkká droga - proč? Může být doping droga? Tvrdá.
Intoxikace Jitka Pokorná. Intoxikace - do lidského organismu vnikne jed ( toxická látka) v dávce, která je schopna vyvolat otravu, popř. i zánik organismu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 19 TEMA: Chemie 8 – Oxidy dusíku.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_05_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
ROSTLINY CHRÁNĚNÉ LÉČIVÉ JEDOVATÉ. ROSTLINY CHRÁNĚNÉ LÉČIVÉ JEDOVATÉ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Nebezpečné chemické látky a přípravky
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_05_20_nekvalitní voda.
OBSTRUKČNÍ BRONCHITIDA, ASTMA
INTOXIKACE Dle prezentce Bc. Zuchové upravila pro výuku Mgr. Kubíková 11/2007.
TOXICITA LÁTEK Toxicita chemické látky závisí na její dávce. Některé látky jsou toxické již ve velmi nepatrných dávkách (10-9 g), jiné až v dávkách několika.
MECHANISMY TOXICITY.
CHEMIE - Pesticidy SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 Autor: Mgr. Olga Slováková Název materiálu: VY_32_INOVACE_00_LEGÁLNÍ DROGY Výchova.
Transkript prezentace:

seminář a praktika z chemie JEDY seminář a praktika z chemie

CO JSOU JEDY? Jed je látka, která může způsobit poruchy funkce organismů, obvykle chemickou reakcí nebo jinou aktivitou na molekulární úrovni, dostane-li se do organismu v dostatečném množství. Dle legislativy se jako „jedy“ označují vysoce toxické nebo toxické látky. Méně toxické látky se označují jako „zdraví škodlivé“ nebo „dráždivé“.

CO JSOU JEDY? "Všechny sloučeniny jsou jedy. Neexistuje sloučenina, která by jedem nebyla. Rozdíl mezi lékem a jedem tvoří dávka." Paracelsus NaCl … 200 g destilovaná voda … 10 l ethanol … 420 - 560 g KMnO4 … 5 - 10 g

TOXICITA Toxicita je vlastnost chemických látek, spočívající ve vyvolání otravy. akutní chronická stupnice toxicity … LD … Lethal Dose = smrtelná dávka Varianta LD50 = označení dávky, po které uhynulo 50 ze 100 pokusných krys, kterým byla látka podána všemi možnými způsoby. Používá se i varianta LD90 pro úhyn 90% nebo stupnice LC pro plynné látky jako smrtelná koncentrace ve vdechovaném vzduchu. Při udávání hodnot LD je nutno zároveň s dávkou na kg, uvést i způsob aplikace, druh zvířete, jeho pohlaví, stáří a dobu pozorování zvířete po aplikaci. Způsoby aplikace ▪ externí - přes kůži a sliznice (transdermální), dýchací ústrojí (inhalace) ▪ interní ▪ orální – prostřednictvím úst ▪ injekční (parenterální) ▪ perorální – prostřednictvím trávícího traktu

Otrava je chorobný stav vyvolaný přítomností jedu v organismu. akutní otravy - následkem jednorázového přijetí velkého množství jedu chronické otravy - následkem dlouhodobého přijímání nízkých dávek kumulativního jedu Příčiny otrav: • úmyslná • sebevražda nebo pokus o sebevraždu • nenáhodná • užívání drog • náhodná • děti ve věku 1–5 let (léky, kosmetické přípravky a jiné chemikálie) • dospělí při výkonu povolání • náhodná záměna • otravy zplodinami při hoření (např. CO) • moderní materiály uvolňují např. chlór, fosgen a kyanovodík • otrava jídlem či pitím - zejména jedovatými houbami • infekce ze znečištěné vody např. u nevhodně udržovaných studní • uštknutí hadem, kousnutí jedovatým živočichem či podráždění jedovatou rostlinou (např. bolševník velkolepý)

OPAKOVÁNÍ … odpovězte na otázky: Správné odpovědi vždy zobrazíte dalším kliknutím. Co je to jed? 2) Jaké existují druhy otravy? 3) Co označuje zkratka LD? Jed je látka, která způsobuje poruchy funkce organizmu, popř. smrt. Otrava je akutní nebo chronická. LD označuje smrtelnou dávku.

Použité zdroje: Jed. Wikipedia.org [online]. 2014 [cit. 2014-01-20]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Skull_and_crossbones.svg Paracelsus. Wikipedia.org [online]. 2014 [cit. 2014-01-20]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paracelsus.jpg