Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Součástí státního území
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
Vznik státních útvarů V.
Formy státu b.wz.cz/st/h/huspo_wz_cz/bartonova_07_zsv.ppt.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
ZSV Vznik a podstata státu.
STÁT forma organizace lidské společnosti, která se vyznačuje sdružením obyvatel určitého území v právní celek suverenita, svrchovanost je výrazem státní.
VY_32_INOVACE_29-08 Stát vznik státu.
Státy a jejich seskupení
Česká republika Demokratický stát.
politické formy států a příklady
Politická geografie III
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STÁTY A JEJICH SESKUPENÍ
Členění států A/ podle územního uspořádání B/ podle státního zřízení C/ podle způsobů řízení jejich hospodářství D/ podle míry samostatnosti.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
STÁTNÍ ZŘÍZENÍ (FORMY VLÁDY)
Politické systémy světa
Demokracie x totalita 20. ledna 2006 Politická geografie IV.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Teorie státu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_KONTROLA_11 Název školyStřední škola služeb,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ZAKLADNI_PRAVNI_POJMY_FYZICKE_A_PRAVNICKE_ OSOBY_09 Název školyStřední škola.
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ – Územní uspořádání a státní zřízení Název sady: Zeměpis 7. ročník.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ZAKLADNI_PRAVNI_POJMY_PRAVO_FUNKCE_PRAMENY_ 02 Název školyStřední škola.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_KULTURNI_DEDICTVI_06 Název školyStřední škola služeb,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_SPOLECENSKA_VYCHOVA_A_KOMUNIKACE_SPORTOVNI_DIVACI_DO_N EPOHODY_PREZENTACE_08 Název.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_NABOZENSKY_EXTREMISMUS_19 Název školyStřední škola služeb,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ZAKLADNI_PRAVNI_POJMY_SYSTEM_PRAVA_08 Název školyStřední škola služeb, obchodu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_STRATIFIKACE_13 Název školyStřední škola.
Zeměpis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
TYPY STÁTŮ A FORMY VLÁDY
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Právní základy státu.
Státověda.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: l. ročník oborů Technické lyceum,
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola Městec Králové
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Státní zřízení ve světě
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_STAT Název materiálu: Stát Předmět:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Státy světa podle správního členění TÉMATICKÝ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Státy světa Formy vlády a uspořádání států Proměna politické mapy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
Státní moc výkonná zákonodárná soudní hlava státu vláda parlament
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
4. hodina Systém práva 1. M Plán hodiny: Systém práva
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0479 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_JAKO_OBCAN_FORMY_A_DRUHY_STATU_04 Název školy Střední škola služeb, obchodu a gastronomie Hradec Králové Ročník 2. Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor Občanská nauka Tematický okruh Člověk jako občan Téma Formy a druhy států Jméno autora Mgr. Tomáš Vašata Vytvořeno dne 7. 9. 2013 Metodický popis (anotace) Prezentace vytvořená v programu MS PowerPoint seznamuje žáky s rozdělením a charakteristikou států dle typu vlády, dle formy režimu a dle územně-správního členění. Prezentaci lze rovněž uložit ve formátu PDF a poskytnout ji žákům k jejich mimoškolnímu vzdělávání.

4. hodina Formy a druhy států Plán hodiny: Úvodní část Opakování 3. hodiny Státy dle typu vlády Státy dle formy režimu Státy dle územně-správního členění Shrnutí, fixace poznatků Křížovka – opakování 1. – 4. hodiny

Formy států – dle typu vlády vyjadřuje, jak je uspořádán systém státních orgánů, kdo stojí včele státu, kdo volí státní orgány apod. monarchie (království) v čele stojí panovník, který je nevolený  dědičný absolutní veškerá moc v rukou dědičného panovníka, např. Saudská Arábie konstituční omezená pravomoc dědičného panovníka, která je dána i rolí dalších státních orgánů, které jsou voleni demokratickými prostředky = jde o zachování historické tradice panovnických rodů (VB, Norsko, Španělsko) republika zdrojem veškeré moci ve státě je lid = hlava státu je volena lidmi, neexistuje zde dědičný panovnický titul

Druhy republiky parlamentní republika – vedoucí postavení má parlament složený z poslanců více stran, kteří jsou voleni občany, vláda je odpovědná parlamentu, prezident má oslabené pravomoce (Česká republika, Itálie, Irsko), někdy i tzv. poloprezidentská republika (viz. parlamentní, ale s obsáhlejšími pravomocemi prezidenta, který je volen přímo, Francie) prezidentská republika – vedoucí postavení má prezident, který je volen přímo občany, prezident je hlavou vlády, vláda je oddělena od parlamentu (USA) kancléřská republika – v případě federace, kancléř má větší kompetence než ministerští předsedové jiných států (Německo)

DALŠÍ FORMY VLÁDY aristokracie (vláda „vznešených“, dědičně vymezená skupina) oligarchie (vláda nejbohatších) timokracie (vláda nejsilnějších) sofokracie (vláda moudrých) byrokracie (vláda úředníků) technokracie (vláda technické inteligence)

Druhy států – dle formy režimu rozdělení států z hlediska politického režimu určuje vztahy mezi vládci a ovládanými (lidmi)  jak se lidé podílejí na řízení státu autokratické státy vládcové nepřipouštějí účast veřejnosti na politickém rozhodování omezování lidských práv a svobod jediná vládnoucí skupina, která disponuje monopolem moci jediná oficiální státní ideologie, světový názor režim jedné politické strany, která vyžaduje disciplínu kontrola všech oblastí individuálního i společenského života

policejní režim, jenž dohlíží nad vším a nad všemi (cenzura, informační izolace) např. fašistická Itálie a nacistické Německo v meziválečných letech do r. 1945, komunistické země (nejvíce v SSSR za vlády Stalina) demokratické státy základem je účast všech členů společnosti na politickém rozhodování

Druhy států - dle územně-správního členění: rozdělení dle toho, z kolika států se daný stát skládá unitární státy (jednotné) stát, který se neskládá z žádných jiných státoprávních celků vnitřně se stát samozřejmě člení na jednotlivé části – např. kraje, vejvodství, župy, ale jde pouze o administrativní členění, nejedná se o samostatné státoprávní celky s vlastním vedením např. Česká republika, Francie, Polsko… federativní státy (složené) stát, který se vnitřně člení na další státoprávní celky, které nejsou pouhými administrativními celky, ale mají vlastní orgány, které na příslušném území státu vykonávají státní moc významná moc je řízena centrálně (obrana, finance, zahraniční politika)

konfederace volná sdružení samostatných států, ve kterých má centrální vláda určitou moc nad vládami členských států spolupráce těchto států v některých oblastech (např. společná obrana, zahraniční politika…) např. Commonwealth (Britské společenství národů) společenství Velké Británie a nezávislých zemí, které pojí společná minulost, uznávají britského panovníka za hlavu a symbol tohoto Společenství národů 53 států (i republiky), Kanada, Austrálie, Nový Zéland, státy v Africe, Asii

Zdroje Odmaturuj ze společenských věd, Didaktis, 1. vydání (aktualizované), 2008, ISBN 80-86285-68-5 Maturitní otázky – Občanský a společenskovědní základ, Fragment, 1. vydání, 2008, ISBN 978-80-253-0600-0 Občanská nauka pro střední odborné školy, SPN, Praha 2003, ISBN 80-7235-233-4 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Děkuji za pozornost a přeji hezký den 