Primární prevence rizikového chování Celokrajská konference primární prevence Atmosféra a klima v našich školách Zlín, 25. října 2017 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, 118 12 Praha 1 • tel.: +420 234 811 111 msmt@msmt.cz • www.msmt.cz
MŠMT – gestor v oblasti primární prevence RCH MŠMT je gestorem prevence rizikového chování u dětí a mládeže v České republice Koordinuje primární prevenci všech forem rizikového chování u dětí a mládeže: užívání návykových látek, agrese, šikana a kyberšikana, záškoláctví, poruchy příjmu potravy, rasismus a xenofobie, negativní působení sekt, sexuální rizikové chování, kriminální chování – krádeže, vandalismus, rizikové chování v dopravě, rizikové chování na sociálních sítích a další nové formy rizikového chování Priorita MŠMT: bezpečné klima v českých školách
Role MŠMT v oblasti primární prevence RCH Koordinační – spolupráce všech subjektů Koncepční – stanovování základních strategií v daných oblastech, priorit a cílů Legislativní – vytváření legislativních podmínek pro oblast primární prevence Metodická a informační Finanční podpora vytváření materiálních, personálních a dalších podmínek nezbytných pro vlastní realizaci prevence ve školství (dotační řízení) Zabezpečení systému hodnocení kvality
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže (Dokument MŠMT č.j.: 21291/2010-28) Metodické doporučení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen MŠMT) k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů (dále jen „žák“) ve školách a školských zařízeních: vymezuje aktuální terminologii, která je v souladu s terminologií v zemích EU a začlenění prevence do školního vzdělávacího programu a školního řádu, popisuje jednotlivé instituce v systému prevence a úlohu pedagogického pracovníka, definuje Minimální preventivní program, doporučuje postupy škol a školských zařízení při výskytu vybraných rizikových forem chování dětí a mládeže.
Přílohy: Návykové látky Rizikové chováni v dopravě Poruchy příjmu potravy Alkohol Syndrom CAN Školní šikanováni Kyberšikana - aktualizace v roce 2017 Homofobie Extremismus, rasismus, xenofobie, antisemitismus Vandalismus - aktualizace v roce 2017 Záškoláctví – aktualizace v roce 2017
12. Krádeže 13. Tabák 14. Krizové situace spojené s ohrožením násilím ve školním prostředí 15. Netholismus 16. Sebepoškozování 17. Nové náboženské hnutí 18. Rizikové sexuální chování 19. Příslušnost k subkulturám 20. Domácí násilí 21. Hazardní hraní 22. Dodržování pravidel prevence vzniku problémových situací týkajících se žáků s PAS ve školách a školských zařízeních
Metodický pokyn k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních Platnost od září 2016 – zveřejněn na webu MŠMT Zabývá se konkrétními návody, jak předcházet, rozpoznat a řešit projevy šikany a kyberšikany ve školách, a to jak mezi žáky, tak i mezi žákem a učitelem, případně opačně – mezi učitelem a žákem. Uvádí, jakým způsobem komunikovat s rodiči, kteří jsou zákonnými zástupci žáka v roli pachatele nebo oběti šikany. Nově zpracovává možnosti využití případové konference i další možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí. Obsahuje návod, jak podávat podněty, stížnosti a oznámení v situacích, kdy nejsou případy šikany odpovídajícím a účinným způsobem řešeny. Ochrana dětí před šikanou v předškolním vzdělávání Metodický pokyn bude provázán a podpořen vzděláváním pedagogů tak, aby věděli, jak v konkrétní situaci postupovat, s kým mohou spolupracovat a na koho se mohou obrátit.
Legislativa v oblasti primární prevence Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, v platném znění
Školský zákon § 29 (1) Školy a školská zařízení jsou při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb povinny přihlížet k základním fyziologickým potřebám dětí, žáků a studentů a vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů. (2) Školy a školská zařízení zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví dětí, žáků a studentů při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb a poskytují žákům a studentům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví. Ministerstvo stanoví vyhláškou opatření k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů při vzdělávání ve školách a školských zařízeních a při činnostech s ním souvisejících.
Novelizace školského zákona – 1. 9. 2017 § 22a - práva pedagogických pracovníků a) na zajištění podmínek potřebných pro výkon jejich pedagogické činnosti, zejména na ochranu před fyzickým násilím nebo psychickým nátlakem ze strany dětí, žáků, studentů nebo zákonných zástupců dětí a žáků a dalších osob, které jsou v přímém kontaktu s pedagogickým pracovníkem ve škole, 22b - povinnosti pedagogických pracovníků c) chránit bezpečí a zdraví dítěte, žáka a studenta a předcházet všem formám rizikového chování ve školách a školských zařízeních, § 31 - postup v případě zvláště závažných porušení povinností stanovených zákonem. Pomůcka k nově zakotveným právům a povinnostem pedagogických pracovníků a k povinnému vyloučení žáka nebo studenta – webové stránky MŠMT
Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, v platném znění § 7: (1) Ředitel základní, střední a vyšší odborné školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole školním poradenským pracovištěm, ve kterém působí zpravidla výchovný poradce a školní metodik prevence…… (2) Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené zejména na h) včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů, i) předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace, j) průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou, k) metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy, l) spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci, m) spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.
(3) Škola zpracovává a uskutečňuje program poradenských služeb ve škole, který zahrnuje popis a vymezení rozsahu činností pedagogických pracovníků uvedených v odstavci 1, preventivní program školy včetně strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování.
Příloha č. 3 k vyhlášce č. 72/2005 Sb. Standardní činnosti školy – školní poradenské pracoviště I. Standardní činnosti výchovného poradce II. Standardní činnosti školního metodika prevence III. Standardní činnost školního psychologa IV. Standardní činnost školního speciálního pedagoga I. Metodické a koordinační činnosti II. Informační činnosti III. Poradenské činnosti – 1. Koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci minimálního preventivního programu školy.
KDE ZÍSKÁ POTŘEBNOU KVALIFIKACI- ŠMP Vyhláška 317/2005 Sb. § 9 Studium k výkonu specializovaných činností (1) Studiem získává jeho absolvent další kvalifikační předpoklady pro výkon specializovaných činností, kterými jsou: a) koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií, b) tvorba a následná koordinace školních vzdělávacích programů a vzdělávacích programů vyšších odborných škol, c) prevence sociálně patologických jevů, d) specializovaná činnost v oblasti environmentální výchovy, e) specializovaná činnost speciálního pedagoga v oblasti školské logopedie, nebo f) specializovaná činnost v oblasti prostorové orientace zrakově postižených. (2) Studium v délce trvání nejméně 250 vyučovacích hodin se ukončuje obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou zkouškou před komisí. Po jejím úspěšném složení získává absolvent osvědčení. § 133 zákona č. 262/2006 Sb, zákoník práce – specializační příplatek pedagogického pracovníka ve výši 1 000 až 2 000 Kč měsíčně
Dotační programy na oblast primární prevence rizikového chování – rok 2017 1. Na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování na rok 2017 Nová metodika MŠMT pro poskytování dotací ze SR na realizaci aktivit v oblasti prevence rizikového chování v období 2017 – 2020 Podpora programů dlouhodobé primární prevence rizikových projevů chování a projektů zaměřených na vzdělávání v oblasti primární prevence Orientace na systémové projekty – dlouhodobé projekty řešící problematiku PPRCH komplexně a systémově. Elektronizace systému a zjednodušení systému http://is-prevence.msmt.cz Individuální a krajské projekty Vyčleněno přibližně 20 mil. Kč Rozděleno 19.644.262,- Kč
Dotační řízení na podporu aktivit v oblasti primární prevence v letech 2017 - 2020 Dotace jsou poskytovány na: projekty individuální na primární prevenci všech forem rizikového chování žadateli: školy, školská zařízení, VŠ, NNO a další projekty krajské pro roky 2017 i 2018 na téma bezpečné klima žadateli: kraje nebo kraji pověřené příspěvkové organizace kraje
Dotační programy na oblast primární prevence rizikového chování – rok 2017 2. Bezpečné klima v českých školách na rok 2017 Vyčleněno přibližně 20 mil. Kč Rozděleno 10 551 911,- Kč Cílem dotačního programu je podpora aktivit škol a školských zařízení, které svou činností přispívají k nastolení a rozvoji bezpečného klimatu v českých školách.
Dotační programy na oblast primární prevence rizikového chování – rok 2018 Na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování na rok 2018 Nová metodika MŠMT pro poskytování dotací ze SR na realizaci aktivit v oblasti prevence rizikového chování v období 2017 – 2020 Individuální projekty Krajské projekty Vyčleněno přibližně 20 mil. Kč, požádáno o navýšení finančních prostředků
Přehled dotačního řízení MŠMT v letech 2013 – 2016 Rok Počet podaných projektů Počet projektů vyřazených z formálních důvodů Počet podpořených projektů Celková částka dotace v Kč 2013 517 12 107 18 543 300 2014 344 24 160 19 553 300 2015 280 20 164 19 256 954 2016 306 4 191 19 999 445 2017 390 (181 PP + 209 BK) 23 (10 PP + 13 BK) 290 (125 PP + 165 BK) 30 196 173 (19.644.262 PP + 10 551 911 BK) Vysvětlivky . PP – programy primární prevence, BK program Bezpečné klima
Rozdělení dotačních prostředků podle druhu organizací v letech 2013 – 2016 Druh organizace Dotace celkem v Kč v roce 2013 Dotace celkem v Kč v roce 2014 Dotace celkem v Kč v roce 2015 Dotace celkem v Kč v roce 2016 Dotace celkem v Kč v roce 2017 Školy a školská zařízení 3 936 600 4 349 900 3 998 525 4 561 792 14 483 390 ( 3 931 479,- PP) NNO 11 891 300 12 115 000 12 714 151 12 867 380 13 161 088 OPŘO a PŘO 236 500 399 483 225 400 Ostatní organizace 2 478 900 3 088 400 2 144 795 2 344 873 2 551 695 Celkový součet 18 543 300 19 553 300 19 256 954 19 999 445 30 196 173
Jihočeský 1562100 1 384 800 1 463 417 887 831 2.979.350 Jihomoravský Kraj Dotace celkem v Kč v roce 2013 Dotace celkem v Kč v roce 2014 Dotace celkem v Kč v roce 2015 Dotace celkem v Kč v roce 2016 Dotace celkem v Kč v roce 2017 Jihočeský 1562100 1 384 800 1 463 417 887 831 2.979.350 Jihomoravský 1781100 1 436 400 1 143 000 1 156 015 2.633.902 Karlovarský 391000 385 000 350 460 299 676 306.211 Plzeňský 1230800 823 100 664 484 654 145 1.666.407 Ústecký 100600 487 200 464 706 563 561 1.402.041 Liberecký 309700 489 800 469 610 555 621 776.420 Praha 1021600 1 159 800 1 108 601 1 608 090 7.150.009 Středočeský 953100 2 065 900 1 560 400 1 478 684 3.093.073 Královéhradecký 1587800 1 100 000 1 175 222 741 086 1.481.731 Pardubický 278700 391 300 598 172 490 094 1.272.065 Olomoucký 2126200 1 005 700 638 583 821 767 2.886.719 Moravskoslezský 525900 1 431 700 1 410 253 1 411 426 2.138.284 Vysočina 2035200 1 719 200 1 341 000 631 788 1.363.781 Zlínský 1644500 969 200 826 763 719 429 1.046.180 Celostátní 2995000 4 704 200 6 042 283 7 980 233 CELKEM 18 543 300 19 553 300 19 256 954 19 999 446 30.196.173
2012 2013 2014 2015 2016 součet Karlovarský 450 000 2 250 000 Plzeňský 900 000 500 000 4 100 000 Jihočeský 1 275 000 1 180 000 1 110 000 1 300 000 6 165 000 Liberecký 250 000 750 000 Ústecký 1 000 000 5 000 000 Hl. město Praha 6 775 000 6 990 000 7 010 000 7 960 000 9 000 000 37 735 000 Středočeský 881 000 441 000 711 330 1 730 586 3 763 916 Vysočina 868 000 2 073 000 * 2 500 000 3 000 000 8 441 000 Královehradecký 939 000 1 021 000 1 041 000 3 901 000 Pardubický Olomoucký 200 000 Moravskoslezský 1 560 000 2 000 000 4 560 000 Zlínský 160 000 150 000 980 000 2 340 000 Jihomoravský 1 373 000 1 502 000 1 510 000 2 440 000 2 419 000 9 244 000 Celkem 15 892 000 15 145 000 14 310 000 19 632 330 24 270 586 89 249 916
ESF šablony Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost - tzv. šablony, tedy realizace zjednodušených projektů. Možnost financování vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti primární prevence rizikového chování včetně specializačního vzdělávání pro školní metodiky prevence v rámci šablony na DVPP zaměřené na inkluzi v rozsahu min. 80 h. Max. částka na projekt 300 tis. Kč. + částka podle počtu žáků (2 500,- Kč na žáka) - ZŠ Projekty budou na 24 měsíců Výzva pro ZŠ: únor 2018 – Šablony II Výzva pro SŠ a VOŠ: prosinec 2018 Bližší informace: webové stránky MŠMT http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy-1/vyzvy-op-vvv
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Děkuji za pozornost. Ing. Radka Heřmánková Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy radka.hermankova@msmt.cz