Přední francouzský teoretik Gérard Gautier uvádí ve své studii (čtvrtletník Entraineur de ski alpin č.98 – červen 2016) zajímavé poznatky o měnící se vzdálenosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Světelné jevy Je to část fyziky, která se zabývá světlem a jeho šířením. Také se používá názvu optické jevy. (optika) K pochopení souvislostí je zapotřebí.
Advertisements

ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY ČESKÝCH DOMÁCNOSTÍ Michaela Brázdilová Šárka Šustová Tisková konference,
VY_32_INOVACE_AUT2_11 Geometrie řízení. Geometrická poloha kol má zásadní vliv na bezpečnost provozu vozidel. Za jedoucím vozidlem zanechávají odvalující.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 30 Anotace.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Technologie Teorie obrábění I. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o pohybech hmot v zemské kůře, zemětřesení. AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Technologie – spojování materiálů – pevné rozebíratelné spoje – šroubové spoje.
VI. Vyučovací lekce Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
©Ing. Václav Opatrný. V úvodních hodinách elektrotechniky jsou žáci seznamováni s veličinami, které popisují známý fyzikální svět, získávají představu.
Grafy Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Přírodopis - 8. ročník, Sluch
Základní škola Čelákovice
Senzory pro EZS.
Technické prostředky v požární ochraně
Složené úrokování Tematická oblast
Cyklus a charakteristiky chodeckého kroku
Strečink Je možné provádět denně po tréninku, nejméně však 4x týdně nejlépe 2-3 hodiny po posledním tréninku dne (svaly již nejsou tak zakyselené a nejsou.
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
Hlubinné dobývání a bezpečnost práce
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Vytápění Tepelné ztráty
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Instruktor sjezového lyžování (50) jen pro vnitřní potřebu
Rovnoměrný pohyb Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Horská klinika 2009 David Winkler DRACI Brno
Konstrukce trojúhelníku s využitím vět o shodnosti
Obvody a obsahy rovinných obrazců 3.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
VESMÍR.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_12
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii - CZ.1.07/2.2.00/
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Vytápění Mechanické odvaděče kondenzátu
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Coulombův zákon Tematická oblast FYZIKA - Kmitání, vlnění a elektřina
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
Předpoklady úspěšné jízdy závodníka
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Konstrukce trojúhelníku
DOMOVNÍ ROZVODY * přípojky nn *
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tepelné motory Motory s vnějším spalováním parní stroj parní turbína
Struktura výuky telemarku pro OSÚ ZS SL ČR
Základní pohybový systém
Intenzita elektrického pole
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lineární funkce a její vlastnosti
Konstrukce trojúhelníku - Ssu
Geometrie řízení a uložení kol.
ORIENTACE NA LIDSKÉM TĚLE
Jednoduché stroje Tercie.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Rozšiřování a zúžování stopy (divergence a konvergence lyží) v průběhu oblouku

Přední francouzský teoretik Gérard Gautier uvádí ve své studii (čtvrtletník Entraineur de ski alpin č.98 – červen 2016) zajímavé poznatky o měnící se vzdálenosti lyží v průběhu oblouků - je to častý předmět diskuze mezi trenéry. V případě konvergence lyží (zúžování stopy) se většinou jedná o individuální jev některých závodníků, který je odvislý od daných podmínek tratě – vzdálenost mezi brankami, přechod z prudšího na mírnější sklon atd. Zúžená stopa je zřejmá např. ve slalomu v případě kombinací branek nebo branek vytýčených blízko za sebou nebo s malým přesahem.

Ovšem závodníci musejí často řešit extremní rozsah laterálního přiklonění: korespondující divergence obou lyží se projeví zvětšením jejich vzdálenosti tak, aby nedocházelo k jejich smýkání. Pojem vzdálenosti lyží (mezera mezi nimi) přináší následující fakt: Jestliže stojíme na rovině, jedná se o laterální vzdálenost lyží v horizontální rovině. Pokud ovšem jsme v oblouku, tedy na sklonu svahu v poloze laterálního přiklonění, jde o vzdálenost vertikální – viz obr. č.1. Obě tibie tak nemohou vykazovat mezeru jednoduše proto, že vnitřní je výš než vnější.

Obr. č.1 Úhel laterálního přiklonění sjezdaře vysvětluje laterální vzdálenost obou lyží. Tři figuríny v horní části obrázku porovnej se se třemi figurínami v části dolní. Možno konstatovat, že vzdálenost mezi krajními body zůstává stejná, opak je vertikální vzdálenost, daná laterálním přikloněním.

Vnější lyže je navíc podstatně víc prohnutá než lyže vnitřní, každá opisuje vlastní stopu, jiný poloměr zatáčení. Obě lyže tak vytvářejí rozdílné dráhy: dráha lyže vnitřní se vzdaluje od dráhy lyže vnější, s tím, že se v závěru zatáčení obě lyže dostanou do polohy rovnoběžné.(Viz obr. č.2.) Obr. č.2 Vnější lyže silně prohnutá vlivem zatížení se vzdaluje od vnitřní lyže, jejich dvě trajektorie se znovu spojí potom, co závodník dosáhl největšího laterálního přiklonění. Vzdálenost obou chodidel se tak realizuje prostřednictvím kontaktu se sněhem.

Každá lyže se nachází na své optimální výšce, s odpovídající mezerou mezi nimi. Při tom je nutno zaznamenat také rozsah vzdálenosti obou lyží v předozadním smyslu Vnější noha je více zatížená a navíc: je to ona, která řeší veškeré vibrace, která přenáší síly a která musí zajišťovat vztah mezi systémem kotník – koleno – pánev. Vnitřní noha, často velice skrčená, zdůrazňuje dva klouby: pánev a koleno. Jejich koordinace ve flexi znamená, že flexe v kyčelním kloubu posunuje koleno směrem dopředu a s ním i hlezenní kloub. (Viz obr. č.3.)

Obr. č.3 H – oba kyčelní klouby z profilu GO – koleno vnější nohy G1,2,3 – koleno vnitřní nohy ve třech polohách flexe v kyčelním kloubu CO – hlezenní kloub vnější nohy C1,2,3 - hlezenní kloub vnější nohy ve třech polohách flexe v kyčelním kloubu Zvednutí stehna posunuje koleno a s ním hlezenní kloub dopředu. Maximálního rozsahu se dosahuje postavením stehna rovnoběžně s podložkou. (vyhodnoť postavení vnitřního stehna závodníka na obr.č.4)

Divergence lyží umožňuje závodníkovi zajistit optimální kontakt lyží se sněhem, plynulý skluz každé z nich, vytvořit vzdálenost lyží korespondující s laterálním přikloněním těla. Tradičně na nižší úrovni výkonnosti, jestliže jde o rozšiřování závodníkovy stopy, je to spíše známka nedostatečného rozložení (špatné distribuce) váhy těla, což zvyšuje zatížení vnitřní lyže. Dochází tak více méně k bočnímu smýkání lyží. Naproti tomu, v případě divergence lyží u závodníků nejvyšší výkonnosti je nutno zdůraznit dvě okolnosti: závodníci mají výrazněji zatíženou perfektně vedenou vnější lyži, zatím co lyže vnitřní se nedostává do smýkání - jako kdyby vnitřní lyže krájela sníh. (Viz např. obr. č.4 - Alexis Pinturault.)

Obr. č.4 Alexis Pinturault (FRA)

Překlad, zpracování: PhDr. Vilém Podešva 2017