Mrznutí podchlazené vody aneb kdy propadnout panice
Obsah: Příprava podchlazené vody a její zmrznutí Pokus s radioaktivním zářičem Struktura ledu Podchlazená voda v mracích Námraza na letadlech Nápadná podobnost pádu A.F477 a AirAsia QZ850 Závěr
Podchlazená voda v mrazáku
Rychlé mrznutí podchlazené vody
Zářiče Použila jsem : Cesium 137 Kobalt 60
Vytvořený led rychle zmrzl z center krystalizace, která vznikla ze vzduchových bublinek vytvořených po zatřesení lahví
Výsledná struktura ledu Podle počtu krystalizačních jader Mohl vzniknout monokrystal Pokud probíhala krystalizace skutečně jen z jednoho krystalizačního jádra Pozorovala jsem jen jednou ze všech pokusů (konzultace na katedře materiálů s Ing. Adámkem)
Studie chemiček Valerie Molinero and Emily Moore Počítačový model http://archive.unews.utah.edu/news_ releases/supercool/ http://archive.unews.utah.edu/news_ releases/supercool/
Konečná teplota -48.33 °C (-55F) http://archive.unews.utah.edu/news_releases/supercool/ Konečná teplota -48.33 °C (-55F) Bílé- tekutá voda (podchlazená voda) Zelené-“intermediate ice“ Červené- led
Podchlazená voda v mracích http://www.skybrary.aero/index.php/Cumulonimbus Podchlazená voda v mracích V Cumulonimbech může zůstat nezmrzlá podchlazená voda, tedy kapičky, i při teplotách pod – 40°C
Druhy kapek v mracích Velké kapičky (SLD) Malé kapičky Větší než 0.05 mm -Vznikne „Clear or Glaze ice“ průhledný, robustní,velmi nebezpečný pro námrazu na křídlech,hůře se odstraňuje, pro svoji velikost se mohou dostat i do jinak chráněných oblastí Malé kapičky Vznikne „Rime Ice“, neprůhledný a křehký Námraza méně nebezpečná, lépe se odstrňuje
Námraza je v letectví aktuální téma Extract from Transport Canada Aviation Safety Letter 1/2007: The Adverse Aerodynamic Effects of Inflight Icing on Airplane Operation Flight Safety Foundation - Flight Safety Digest, January 1996: "Pilots Can Minimize the Likelihood of Aircraft Roll Upset in Severe Icing". Flight Safety Foundation - Flight Safety Digest, April 2005: "Understanding the Stall Recovery Procedure for Turboprop Airplanes in Icing Conditions" American Institute of Aeronautics and Astronautics:"Inflight Icing Educational Objectives for Air Carrier Pilots" American Institute of Aeronautics and Astronautics:"A Study of U.S. Inflight Icing Accidents and Incidents, 1978 to 2002" Aircraft Icing Handbook, Version 1 by Civil Aviation Authority of New Zealand AOPA Safety Advisor: Aircraft Icing see also FAA "Lessons Learned from Transport Airplane Accidents": Inclement Weather/Icing EGAST Safety Promotion Leaflet (GA5) for GA operations: Piston Engine Icing, 10 July 2013 EGAST Safety Promotion Leaflet (GA10) for GA operations:In-Flight Icing, 27 March 2015 Appendix C 'Icing Conditions' to CFR 14 Part 25, FAA, 2014
AirAsia QZ850 Oficiální zpráva ještě není vydaná Podle dostupných informací nápadně připomíná pád letu A.F.477 Varování před ztrátou letové obálky Průlet oblastí špatného počasí – bouřkou Piloti nestoupali, tak vysoko jak chtěli Nebyl vyslán nouzový signál Pád letadla na hladinu oceánu Stejný problém s pitotovými trubicemi?
Závěr Pokus by bylo třeba provést s mnohem větší přesností měření teploty a popř. i silnějším zářičem. Vliv má i teplota , za které jsem pokus prováděla ( velmi nevýhodná 26°C) Chování podchlazené vody v mracích se stále ještě zkoumá. Má velký vliv nejen na letové vlastnosti letadel, vznik námrazy, ale i na např. globální oteplování (jinak odráží světlo a teplo ledové krystalky jinak vodní kapičk)
reference Oficální vebová stránka Airbusu : http://www.airbus.com/ Oficiální vebová stránka BEA: http://www.bea.aero/ http://www.bea.aero/en/enquetes/le.castellet.07.2012/le.castellet.07.2012.php http://ad.easa.europa.eu/ http://aviation-safety.net/database http://www.vacc-cz.org/wiki/index.php/N%C3%A1mraza http://www.skybrary.aero/index.php/In-Flight_Icing University of Utah News Center http://unews.utah.edu/news_releases/supercool/