Sociální dovednosti učitele

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
Advertisements

PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Struktura poradenského procesu
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Poradenský proces v programech všeobecné primární prevence rizikového chování Markéta Exnerová Vedoucí Centra primární prevence Semiramis o.s. PPRCH 2009.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_17.
Školní poradenské pracoviště
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Struktura výuky.
Zdravá škola.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Průřezová témata.
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
Kritické myšlení Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2010.
Tělesné sebepojetí.
Učitel by měl mít vlastnosti:  Pracovní – svědomitost, důslednost, vztah a láska k dětem  Intelektuální – tvořivé myšlení, logičnost, konkrétnost 
Teorie vzdělávání dospělých
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
prezentace1 Zaměstnavatelé v komunikaci se středními školami Jaroslava Raisová.
Základy sociální psychologie
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogická psychologie
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE PRO MANAGEMENT BEZPEČNOSTNÍCH SLUŽEB TÉMA 5. SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÝ VÝCVIK KOMUNIKAČNÍCH DOVEDNOSTÍ S VYUŽITÍM TRANSAKČNÍ ANALÝZY.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Struktura poradenského procesu
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Jak se učíme 7 (Styly učení)
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Současné pojetí školní TV, inovace ve vzdělávání
Teorie vzdělávání dospělých
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Psychologie učení.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Psychologie výchovy a vzdělávání
DIDAKTICKÉ ZÁSADY obecné požadavky uplatňované v procesu výuky zajišťují kvalitu výchovně vzdělávacího procesu vztahují se na všechny stránky výuky, na.
Psychologie v obezitologii
Komunikace učitele se žáky
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Škola základ občanského života
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Sociální dovednosti učitele PhDr. Mgr. Tomáš Komárek konference Učení pro život, Broumov 21.9.-22.9.2017

Co to znamená (se) učit? psychologická perspektiva: habituace klasické a operantní podmiňování sociální učení učení nápodobou učení vhledem

Současný pohled psychologie „Neptejme se, jak motivovat jiné lidi, to není dobrý způsob uvažování o motivaci. Místo toho se ptejme, jestli můžeme vytvořit takové prostředí, v němž se budou lidé motivovat sami. Odpověď zní ano - je to prostředí, které podporuje autonomii.“ (Edward Deci, 2012)

Současný pohled psychologie Jaké podmínky přejí učení? Co nám pomáhá při procesu učení? Co naopak procesu učení škodí?

Význam pozitivních vztahů učitel - žák Pozitivní vztah učitele k žákům může významně ovlivnit: Zájem žáků o učební aktivity a jejich celkovou výkonnost (Hughes, Loyd, 2008). Kladný postoj žáků ke škole (Croninger, Lee, 2001) Sebedůvěru a motivaci studentů ke studiu (Marchant, Paulson, Rothlisberg, 2001). Rozvoj seberegulace a vnímané akademické účinnosti žáků (Ryan, Patrick, 2001).  Jak se vytváří dobrý vztah s žakem?

Profesní dovednosti učitele Oborové dovednosti Sociální dovednosti Didaktické dovednosti Diagnostické dovednosti

Paul Watzlawick – dvě roviny komunikace vztah obsah

příklad „Ty seš vážně trdlo!“ - V obsahové rovině je to věta agresivní, kritická, hodnotící. Ve vztahové rovině ji ale může žák vnímat jako vtipnou, vztahově pozitivní. Záleží na hlasovém projevu, tělesném postoji, situačním kontextu, emocionálním naladění učitele.

Kurt Lewin - teorie pole Aktuální chování člověka je určováno osobností a prostředím (situací)

Teorie pole – příklad ze školního prostředí

Teorie pole – příklad ze školního prostředí

Sociální dovednosti učitele interpersonální dovednosti individuální vztahy (žák, rodič, kolega, ředitel) intrapersonální dovednosti učitel vztah ke skupině