Sociální dovednosti učitele PhDr. Mgr. Tomáš Komárek konference Učení pro život, Broumov 21.9.-22.9.2017
Co to znamená (se) učit? psychologická perspektiva: habituace klasické a operantní podmiňování sociální učení učení nápodobou učení vhledem
Současný pohled psychologie „Neptejme se, jak motivovat jiné lidi, to není dobrý způsob uvažování o motivaci. Místo toho se ptejme, jestli můžeme vytvořit takové prostředí, v němž se budou lidé motivovat sami. Odpověď zní ano - je to prostředí, které podporuje autonomii.“ (Edward Deci, 2012)
Současný pohled psychologie Jaké podmínky přejí učení? Co nám pomáhá při procesu učení? Co naopak procesu učení škodí?
Význam pozitivních vztahů učitel - žák Pozitivní vztah učitele k žákům může významně ovlivnit: Zájem žáků o učební aktivity a jejich celkovou výkonnost (Hughes, Loyd, 2008). Kladný postoj žáků ke škole (Croninger, Lee, 2001) Sebedůvěru a motivaci studentů ke studiu (Marchant, Paulson, Rothlisberg, 2001). Rozvoj seberegulace a vnímané akademické účinnosti žáků (Ryan, Patrick, 2001). Jak se vytváří dobrý vztah s žakem?
Profesní dovednosti učitele Oborové dovednosti Sociální dovednosti Didaktické dovednosti Diagnostické dovednosti
Paul Watzlawick – dvě roviny komunikace vztah obsah
příklad „Ty seš vážně trdlo!“ - V obsahové rovině je to věta agresivní, kritická, hodnotící. Ve vztahové rovině ji ale může žák vnímat jako vtipnou, vztahově pozitivní. Záleží na hlasovém projevu, tělesném postoji, situačním kontextu, emocionálním naladění učitele.
Kurt Lewin - teorie pole Aktuální chování člověka je určováno osobností a prostředím (situací)
Teorie pole – příklad ze školního prostředí
Teorie pole – příklad ze školního prostředí
Sociální dovednosti učitele interpersonální dovednosti individuální vztahy (žák, rodič, kolega, ředitel) intrapersonální dovednosti učitel vztah ke skupině