INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD II Vzdělávání pro udržitelný život, rozvoj a zdraví (dále VUR) ve 21. století BIOLOGIE Přednáška č.3 Jak fungují.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyziologie zažívacího systému
Advertisements

ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
Metabolismus látek a energií
FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Heterotrofní výživa Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Heterotrofní výživa.
Organické a anorganické sloučeniny lidského těla
Základy přírodních věd
Vlastnosti živých organizmů (Chemické složení)
Metabolismus sacharidů
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Metabolismus sacharidů
Výživa a potraviny Metabolismus člověka Obrázek:
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Biologie 1.E
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_03.
„EU peníze středním školám“
Látkový a energetický metabolismus rostlin
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
Výživa Metabolismus = látková výměna – soubor chemických dějů v buňkách katabolismus: štěpení živin na jednodušší látky, definitivně končí u CO2, H2O a.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_224.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.02 Anotace: Prezentace seznamuje s nejdůležitějším jevem na Zemi. Vzdělávací oblast: Organismy se schopností fotosyntézy Autor:
METABOLISMUS = chemické látkové přeměny v těle
Metabolismus ba kterií. – Bakterie se složením prvků zásadně neliší od ostatní živé hmoty – Stejně jako buňky rostlinné a živočišné obsahují biogenní.
Metabolismus bakterií
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_04.
1.Obecné zákonitosti živých soustav
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2
Zdravá výživa I Dagmar Šťastná.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Látkový metabolismus.
Chemické složení organizmů. Mezi přírodní (organické) látky patří: cukry (sacharidy) tuky (lipidy) bílkoviny (proteiny) nukleové kyseliny.
Ch_054_Fotosyntéza ve dne Ch_054_Přírodní látky_Fotosyntéza ve dne Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Barbora Sedláčková, Oktáva 15/16. KVAŠENÍ = FERMENTACE Pivovarské kvasinky Katabolický proces opačný k fotosyntéze Probíhá za nepřítomnosti vzduchu ->
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Metabolismus Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Oskol, Kroměříž příspěvková organizace Přírodopis 7. ročník Autor: Ing. Eva Blešová Vytvořeno v rámci projektu „Škola hrou - počítače ve.
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma: Přeměna látek a energií - výživa. Možnost využití: interaktivní tabule.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Uvolňování energie pro život Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Fotosyntéza.
Chemické složení živých organismů
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Vojta pouchlý Houby(fungi).
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
Získávání energie pro život
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_BUŇKA 1_P1-2
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD II Vzdělávání pro udržitelný život, rozvoj a zdraví (dále VUR) ve 21. století BIOLOGIE Přednáška č.3 Jak fungují.
Katabolické, Anabolické děje a Metabolismus
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
Základní škola, Hradec Králové
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
Transkript prezentace:

INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD II Vzdělávání pro udržitelný život, rozvoj a zdraví (dále VUR) ve 21. století BIOLOGIE Přednáška č.3 Jak fungují živé organizmy ? (METABOLISMUS) Fotosyntéza zabezpečuje život na Zemi (základní pojmy: metabolismus látkový a energetický, fotosyntéza, dýchání, biosyntetické reakce, potrava, výživa, bazální metabolismus, termoregulace) Ing. Helena Jedličková, Ph.D.

INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD II Vzdělávání pro udržitelný život, rozvoj a zdraví (dále VUR) ve 21. století BIOLOGIE Přednáška č.3 PROČ V PRAXI BY MĚL KAŽDÝ ČLOVĚK UMĚT ODPOVĚDĚT NA OTÁZKU: Jak fungují živé organizmy ? (METABOLISMUS) Doporučuji zamyslet se nad obsahem filmu, z něhož jsme část viděli v motivační části přednášky č. 2 ZDROJ: http://vimeo.com/16821390 Ing. Helena Jedličková, Ph.D.

Vzdělávání pro udržitelný život, rozvoj a zdraví (VUR) ve 21 Vzdělávání pro udržitelný život, rozvoj a zdraví (VUR) ve 21. století Obsah přednášky IVZ biologie č.3: Jak fungují živé organizmy ? hledání a chápání souvislostí prostřednictvím klíčových slov: metabolismus látkový a energetický fotosyntéza dýchání biosyntetické reakce potrava, výživa bazální metabolismus termoregulace

Jak fungují živé organizmy ? METABOLISMUS Organismy vyměňují s okolím látky, energii a informace. METABOLISMUS zajišťuje pro organismus energii, zdroj stavebního materiálu a výrobu složek organismu Podmínkou existence života je tedy neustálá oboustranná výměna látek a energií mezi buňkami a okolím (prostředím).

ZÍSKÁVÁNÍ LÁTEK A ENERGIE: METABOLISMUS LÁTKOVÝ A ENERGETICKÝ V buňce probíhají současně děje: A, anabolické = syntézy složitějších látek = asimilace spojené obvykle se spotřebou energie = endoergické B, katabolické = štěpení složitých látek = disimilace spojené s uvolňováním energie = exoergické

I. FOTOSYNTÉZA = přeměna energie světelné na chemickou – vznik glukózy 6 CO2 + 12 H2O světelné záření - fotony GLUKÓZA + 6 O2 + 6 H2O chloroplasty (ADP—ATP, enzymy) (C6H12 O6 ) chlorofyl (Calvinův a C4 cyklus) LÁTKOVĚ: Z LÁTEK ANORGANICKÝCH (CO2, H2O ) VZNIKAJÍ CUKRY ENERGETICKY: PŘEMĚNA SVĚTELNÉ ENERGIE NA CHEMICKOU Základní proces udržující život na Zemi Jediný primární zdroj organických látek (včetně fosilních paliv) Ovlivňuje: světlo: kvalita - spektrum, kvantita – intenzita(lux) a doba osvitu CO2, teplota - podle původu rostlin, voda - nedostatek= uzavření průduchů minerální látky (N,P,K,Fe, Mg, Cu) a celkový fyziologický stav rostliny

II. Uvolňování energie: BUNĚČNÉ DÝCHÁNÍ 1, Vývojově starší: bez přístupu kyslíku = ANAEROBNÍ GLYKOLÝZA „dýchání“: Glukóza energie+ kyselina pyrohroznová = jedovatá + energetický zisk 2ATP, dále je přeměňována a vzniká: A, kyselina mléčná (bakterie mléčného kvašení, svalové buňky) = FERMENTACE VYUŽITÍ např.: výroba kysaného zelí, mlékárenský průmysl, zemědělství - siláž B, kyselina máselná (bakterie) C, etanol (bakterie, KVASINKY) =KVAŠENÍ využití např. : pivovarnictví, vinařství, pekárenství 2, Vývojově mladší: s využitím kyslíku = AEROBNÍ GLYKOLÝZA „dýchání“ Glukóza + O2. energie, CO2 a H2O striktní aerobové – plně závislí na O2 fakultativní anaerobové = člověk

ad. 2 BUNĚČNÉ DÝCHÁNÍ AEROBNÍ= uvolňování energie za přítomnosti kyslíku Zjednodušená rovnice: GLUKÓZA + 6O2 + enzymy energie + 6 CO2 + 6 H2O (C6H12 O6 ) ADP + P—36 ATP (Krepsův cyklus) Ovlivňuje:O2, hlavně v půdě je limitující teplota - podle původu rostlin do 45 oC, voda - nedostatek=uzavření průduchů celkový fyziologický stav organismů dostuduj: KYSLÍKOVÝ DLUH HOMEOSTÁZA

ZÍSKÁVÁNÍ LÁTEK A ENERGIE a TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ: (podle zdroje uhlíku a energie) A, AUTOTROFNÍ – FOTOAUTOTROFNÍ (zdrojem uhlíku je CO2) (zdrojem energie je fotosyntéza) ZELENÉ ROSTLINY, FOTOSYNTETIZUJÍCÍ BAKTERIE, SINICE - CHEMOAUTOTROFNÍ (zdrojem uhlíku je CO2) (zdrojem energie jsou chemické reakce) Fe, Nitrifikační, S bakterie B, HETEROTROFNÍ (saprofyti, paraziti, mixotrofie, symbióza) BUŇKY ŽIVOČICHŮ, HUB, NĚKTERÉ BAKTERIE, PARAZITICKÉ ROSTLINY (Mixotrofie – masožravé rostliny)

III.BIOSYNTETICKÉ REAKCE V buňce je vytvářeno velké množství sloučenin , největší význam mají : - nukleové kyseliny (DNK, RNK) a bílkoviny - polysacharidy, lipidy Při sekundárním metabolismu u specifických organismů vznikají specifické (charakteristické) sekundární metabolity: vitamíny, hormony, silice, hořčiny, barviva, alkaloidy, steroidy……aj.

POJMY: POTRAVA, VÝŽIVA, POTRAVINY, ŽIVINY Potrava – poskytuje materiál pro stavbu a obnovu těla - je zdrojem energie Živiny – látky, které se mohou začlenit do buněčného metabolismu: přímo po hydrolýze základní složky (častější) ROSTLINY AUTOTROFNÍ: Minerální výživa rostlin: hnojení - přírodní a průmyslová hnojiva: třídění rostlin podle nároků na výživu Využití := PĚSTOVÁNÍ ROSTLIN V TRATÍCH: I, II. III Potraviny, výživa a syntéza látek tělu vlastních u živočichů: Potraviny + enzymy (trávení) = = výživa (živiny) + enzymy (přeměna) + balast (vylučování)

Bazální metabolismus – látková a energetická přeměna potřebná právě jen k udržení životních funkcí, nejmenší množství energie nutné pro zachování živin v úplném klidu závisí na: druhu organismu, velikosti, hmotnosti, teplotě, potravě, zevním prostředí, stáří, pohlaví…

0oC (voda=led) - 50 oC (změna struktury bílkovin) Teplota živočichů a člověka jako důsledek a předpoklad metabolických dějů Teplo – limity života (min. – optimum – maximum) (abiotické faktory): 0oC (voda=led) - 50 oC (změna struktury bílkovin) Metabolismus = ustavičná přeměna energie = tvorba a výdej tepelné energie) Teplota těla musí být regulována jinak by došlo k přehřátí! Tvorba tepla v těle - chemická termoregulace.

Endotermie – Ektotermie – Heterotermie – TERMOREGULACE Endotermie – Živočichové se stálou teplotou, kteří nejsou závislí na teplotě okolního prostředí, udržují svou tělesnou teplotu regulačními prostředky na stálé teplotě. Jsou nezávislí na okolním prostředí (ptáci, savci, člověk) Ektotermie – živočichové s proměnlivou tělní teplotou, která závisí na zevní teplotě- ovlivňuje látkový metabolismus. bezobratlí, z obratlovců: kruhoústí, paryby, ryby, obojživelníci, plazi. Heterotermie – jakmile se změní teplota pod (nad) limit, stávají se ektotermní : - zimní spánek - teplota prostředí je příliš nízká - letní spánek - vysoké tepoty nedostatek potravy (hlodavci)

Heterotrofní organismy : TÉMATICKÝ OKRUH : 6.Metabolismus -přeměna látek a energií – KLÍČOVÁ SLOVA Reakce anabolické-endoergické- syntéza stavebních a biologicky významných látek, reakce katabolické-reakce exoergické (glykolýza, dýchání), řízení hormonální a nervové Rostliny -asimilace a disimilace, asimiláty stavební, zásobní, enzymatické-význam,- vitamíny Autotrofní organismy (fototrofní=fotosynt. bakterie, sinice, zelené r., chemolitotrofní=bakterie sirné,nitrifikační, železité, vodíkové) Heterotrofní organismy : chemoorganotrofní = saprofyti žijí na odumřelé org. hmotě =paraziti žijí na živé organické hmotě Fotosyntéza - fotosyntetická asimilace Buněčné dýchání, fermentace-kvašení (alkoholové a mléčné) Biosyntetické reakce U člověka: metabolismus sacharidů (glukóza---glykogen,-- tuky) metabolismus tuků (---mastné kyseliny + glycerol – glukóza - tuky) metabolismus bílkovin (---aminokyseliny---glykogen +močovina - bílkoviny se do zásoby neukládají) Bazální metabolismus, aerobní a anaerobní dýchání, kyslíkový dluh, teplota těla, homeostáza

DĚKUJI ZA POZORNOST, PŘEJI PŘÍJEMNÝ DEN Helena Jedličková