Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

GLÓBUS COPAK NÁM ŘÍKÁ TENTO PŘEDMĚT, KDYŽ SE NA NĚJ PODÍVÁME?
Zeměpisné souřadnice Již kolem roku 150 před Kristem rozdělil řecký matematik Hipparchos celou Zemi 360ti polokružnicemi a 180ti kružnicemi. Vznikla tak.
Povrch Země je pokryt pomyslnou sítí čar poledníků a rovnoběžek
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Tvar a rozměry Země.
Tvar a rozměry Země.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Orientujeme se na planetě Zemi
POLEDNÍKY a ROVNOBĚŽKY
Zeměpisné souřadnice Autorem všech uvedených součástí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Určování zeměpisné polohy
GLÓBUS A ZEMĚPISNÁ SÍŤ.
Zeměpisná poloha 6. října 2005.
STÁTNÍ ÚZEMÍ je prostor, který je tvořen pevninským územím, geologickým podkladem, teritoriálními vodami, vzdušným prostorem i územími velvyslanectví,
Pohyby Země Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, kterou lidé vůbec nevnímají.
Zeměpisná síť II. Jan Dušek.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Určování zeměpisných souřadnic
Předmět: Zeměpis EU peníze školám
Orientace na Zemi – poledníky a rovnoběžky
Registrační číslo projektu
SVĚTOVÉ STRANY , POLEDNÍKY A ROVNOBĚŽKY
1. Během jednoho oběhu kolem Slunce se Země otočí
Zeměpisná poloha.
Kartografie Zeměpisné souřadnice, GPS Typy kartografických zobrazení
Svět na mapě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Glóbus- model Země autor VM:Ondřej.
Rozvoj v poznání světa přispěly objevné cesty
Autor: Mgr. Helena Nováková
Určování zeměpisné polohy – zeměpisná šířka VY_32_INOVACE_18 Sada 4
Za předpokladu požití glóbusu, mapy světa, psacích potřeb.
Zeměpisná síť I. Jan Dušek.
Nejdelší rovnoběžkou je …. Rozděluje Zemi pomyslně na …. a ….
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kartografie a topografie
Rovnoběžky.
GLÓBUS.
ORIENTACE NA ZEMI zeměpisné souřadnice
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Geometrická podstata map
Tvar a rozměry Země.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ZEMĚPISNÉ SOUŘADNICE 1 ROČNÍK: 6. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
Časová pásma.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ opakování učiva 6. ročníku Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo.
IT ve škole 2499/21/7.1.4/2010 Rovnoběžky a poledníky VY_32_INOVACE_C13 Sada 1 Člověk a příroda ZŠ Pačejov.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová.
* Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov * Autor : Mgr. Irena Nešněrová * Datum : září 2012 * Název :VY_52_INOVACE_5.2.4.
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr. Květuše Hurdová Název: VY_32_INOVACE_ZEMĚPIS_2.PLANETA ZEMĚ Téma: Planeta Země Číslo projektu:
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
Název školy: Svobodná základní škola, o. p. s
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
ZEMĚPIS VY_32_INOVACE_05_05_ poledníky a rovnoběžky.
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_05_ZEMĚPIS
úvod a kartografická zobrazení
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: Člověk a příroda_ zeměpis_6.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
STÁTNÍ ÚZEMÍ je prostor, který je tvořen pevninským územím, geologickým podkladem, teritoriálními vodami, vzdušným prostorem i územími velvyslanectví,
Předmět: Zeměpis Ročník: 6. Tématický celek: Glóbus a mapa
Autor: Mgr. Helena Nováková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_01_Světadíly_a_oceány_ib2 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod Autor Hana Krejčová Datum 5.2.2013 Název VY_52_INOVACE_16_zeměpisná síť Ročník 4. Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.0835

Anotace: Materiál slouží k prezentaci učiva Žáci pracují s interaktivní tabulí nebo samostatně na počítači Jako názorná pomůcka slouží glóbus a klasická mapa Snímek č. 5 je určen k zopakování nabytých znalostí Přechod mezi jednotlivými snímky probíhá kliknutím

Glóbus - je zmenšený model Zeměkoule - zobrazuje rozložení oceánů a pevnin - podle barev, které určují nadmořskou výšku, je zjevný povrch pevnin a hloubka oceánů

Mapa - je zmenšenina určité části zemského povrchu - čím menší část území mapa zobrazuje, tím je podrobnější - míru zmenšení zobrazeného území udává měřítko mapy (např. 1:500 000 - to znamená, že 1 cm na mapě je 500 000 cm ve skutečnosti)

Ke snadnější orientaci v mapě slouží poledníky a rovnoběžky, tzv Ke snadnější orientaci v mapě slouží poledníky a rovnoběžky, tzv. zeměpisná síť. - poledníky i rovnoběžky jsou smyšlené čáry - každý poledník i rovnoběžka má svoje číslo a tak pomocí zeměpisné sítě můžeme určit polohu ( zeměpisné souřadnice) kteréhokoliv místa na světě

Poledníky Jsou polokružnice, které spojují oba póly – severní a jižní. Jsou všechny stejně dlouhé a číslují se se v zeměpisných stupních. Nejdůležitějším poledníkem je hlavní (nultý) poledník. Je umístěn na Londýnském předměstí Greenwich (grynyč). Označuje se 0°. Nultý poledník dělí zeměkouli na západní a východní polokouli. Pomocí poledníků se měří zeměpisná délka.

Rovnoběžky Jsou kružnice, které vedou od západu k východu. Jsou kolmé na poledníky. Rovnoběžky na rozdíl od poledníků nejsou stejně dlouhé. Směrem k pólu se zkracují a na pólu se mění v bod. Nejdelší z nich je uprostřed mezi severním a jižním pólem. Nazýváme ji zemský rovník. Označujeme jej číslem 0°. Rovník rozděluje zeměkouli na dvě polokoule - severní a jižní. Pomocí rovnoběžek se měří zeměpisná šířka ( v zeměpisných stupních).

Některé rovnoběžky mají své názvy: rovník severní pól (rovnoběžka 90° severní šířky), severní polární kruh (rovnoběžka 66°33′ severní šířky), obratník Raka (rovnoběžka 23°27′ severní šířky), rovník (rovnoběžka 0°), obratník Kozoroha (rovnoběžka 23°27′ jižní šířky), jižní polární kruh (rovnoběžka 66°33′ jižní šířky) jižní pól (rovnoběžka 90° jižní šířky)

Doplň věty: Zeměpisnou síť tvoří a Rovník dělí zeměkouli na a Poledníky vedou od k Všechny poledníky jsou dlouhé. Nejdelší rovnoběžka se nazývá Žádné dvě rovnoběžky na severní polokouli stejně dlouhé.

Doplněné věty: Zeměpisnou síť tvoří poledníky a rovnoběžky. Rovník dělí zeměkouli na severní a jižní polokouli. Poledníky vedou od severního pólu k jižnímu pólu. Všechny poledníky jsou stejně dlouhé. Nejdelší rovnoběžka se nazývá rovník. Žádné dvě rovnoběžky na severní polokouli nejsou stejně dlouhé.

Použité zdroje: PRZEMYSLAW "BLUESHADE" IDZKIEWICZ. http://cs.wikipedia.org/wiki/Rovnob%C4%9B%C5%BEka [online]. [cit. 5.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Earth-lighting-winter-solstice_CS.png Přispěvatelé Wikipedie, Rovnoběžka [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2012, Datum poslední revize 11. 10. 2012, 00:38 UTC, [citováno 5. 02. 2013] <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Rovnob%C4%9B%C5%BEka&oldid=9129380> JIŘÍ ELIÁŠ. www.mapy-stiefel.cz [online]. [cit. 5.2.2013]. Dostupný na WWW: http://obrazky.cz/detail?q=mapa%20evropy&offset=55&limit=20&bUrlPar=filter%3D1&resNum=69&ref=http%3A//obrazky.cz/%3Fq%3Dmapa%2Bevropy%26from%3D37&resID=xOgFbbuBa2uFiuvs5-oKVn-HUGHJfaX_Pv736gtJudM&imgURL=http%3A//www.mapy-stiefel.cz/images/big/mapa_evropy_77770.jpg&pageURL=http%3A//www.mapy-stiefel.cz/detail.asp%3Fpolozka%3D77770&imgX=355&imgY=470&imgSize=68&thURL=http%3A//media1.picsearch.com/is%3FxOgFbbuBa2uFiuvs5-oKVn-HUGHJfaX_Pv736gtJudM&thX=97&thY=128&qNoSite=mapa%2Bevropy&siteWWW=&sId=arwV5mtqwmI6Y-hPEv-I ZŠ DOBŘICHOVICE. http://www.zsdobrichovice.cz/programy/zemepis/zemepisna_sit/index.htm [online]. [cit. 5.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.zsdobrichovice.cz/programy/zemepis/zemepisna_sit/index.htm galerie Microsoft Office vlastní zdroj