Prostředí k UČENÍ v Začít spolu Věra Krejčová Broumov, 21.9. - 22.9. 2017
Začít spolu V ČR více než … 22 150 80
Metodická záštita a rozvoj programu: organizace Step by Step ČR o.p.s. Začít spolu v ČR Metodická záštita a rozvoj programu: organizace Step by Step ČR o.p.s.
Základní principy programu Komunikace Profesní rozvoj Rodina a komunita Učební prostředí Inkluze, rozmanitost a demokratické hodnoty Výchovné a vzdělávací strategie Hodnocení a plánování výuky
Východiska myšlenky reformní pedagogiky
Pedagogická koncepce Marie Montessori Připravené prostředí => utříděné/ zorganizované prostředí pro učení Dostupnost materiálů- samostatnost, nezávislost Respektování senzitivní fáze Pozorování Individuální přístup a čas
Daltonský plán Helen Parkhurstové podpora aktivní práce žáků centra aktivity samostatnost, zodpovědnost, individualizace, spolupráce penzum úkolů volba: pořadí, úkolu, tempa, místa… učitel v roli poradce
Další východiska… Poznatky o fungování mozku a procesech učení obsažených v dílech Piageta, Vygotského, Eriksona, Gardnera atp. Piagetova teorie kognitivního vývoje dítěte, celostní přístup Vygotsky- zóna nejbližšího vývoje, činnostní učení, sociální interakce Erikson- vývojová psychologie, 8 věků člověka (osm fází psychosociálního vývoje) Gardnerova teorie mnohačetných inteligencí
Gardnerova teorie mnohačetných inteligencí
Podnětné učební prostředí Sociálně vztahové prostředí komunitnost spolupráce komunikace společně stanovená pravidla Materiální prostředí: Centra aktivit – učební koutky v souladu s Gardnerovou teorií mnohačetných inteligencí
Nejčastější centra aktivity MŠ: Ateliér Pokusy a objevy Dílna Domácnost Voda a písek Manipulativa a stolní hry Knihy a písmena Hudba Dramatika Pohyb a relaxace…. ZŠ: Matematika Pokusy a objevy (věda) Čtení Tvořivé psaní Hudba a dramatika Ateliér/dílna Technologie
Centra aktivity v MŠ
Centra aktivity v MŠ
Centra aktivity v ZŠ
Centra aktivity v ZŠ
Centra aktivit - ateliér
Centra aktivit - ateliér
Centra aktivit – kuchyňka
Domácnost - kuchyňka
Domácnost - kuchyňka
Centra aktivit - dílna
Centra aktivit - dílna
Centra aktivit - dílna
Centra aktivity – pokusy a objevy
Centra aktivit – pokusy a objevy
Centra aktivit – pokusy a objevy
= PROSTŘEDÍ PRO UČENÍ (SE) Proč centra aktivity? Uspokojení potřeby bezpečí, struktury Aktivní učení se činností, prožitkem Samostatnost Větší individualizace – možnost volby Podpora rozvoje klíčových kompetencí = PROSTŘEDÍ PRO UČENÍ (SE)
PROSTŘEDÍ PRO UČENÍ (SE) ?????? Jiné PROSTŘEDÍ PRO UČENÍ (SE)
Tradiční/běžné uspořádání třídy MŠ
Tradiční/běžné uspořádání třídy MŠ
Tradiční/běžné uspořádání třídy MŠ
Tradiční uspořádání třídy ZŠ
Tradiční uspořádání třídy ZŠ
DĚKUJI ZA POZORNOST