Karel May VY_32_INOVACE_XI-A-08.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstantin a Metoděj Jazykový přínos – písmo Seminární práce do předmětu Společensko – vědního semináře Eva Vítková Gymnázium Boskovice 2012.
Advertisements

Výběr úkolů pro rozbor divadelní hry po obsahové, literární a jazykové stránce. Prezentace je doplněna ukázkou z internetu a pracovním listem.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_02 TÉMA: SLAVNÍ.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_8_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_BŘETISLAV A JITKA Název: BŘETISLAV.
PROČ 28. ZÁŘÍ NECHODÍME DO ŠKOLY – projekt ke státnímu svátku Autor : Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Spisovatelé a ilustrátoři. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Fukalová NÁZEV: VY_32_INOVACE_.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Dějepis.
I. Literární exkurze II. Sout ěž e III. Projekt Mladé fronty Dnes IV. Č tená ř ské dílny V. Literární ve č ery.
Jan Hus VY_32_INOVACE_XI- A-20. ŽIVOT A DÍLO MISTR JAN HUS
©Ing. Václav Opatrný. V úvodních hodinách elektrotechniky jsou žáci seznamováni s veličinami, které popisují známý fyzikální svět, získávají představu.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_10_PSANÍ.
Alberto Vojtěch Frič. Základní údaje Narodil se 8. září 1882 v Praze Zemřel 4. prosince 1944 v Praze Frič byl český etnograf, cestovatel, botanik a spisovatel.
Která náboženství znáš?
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Romantismus VY_32_INOVACE_VII-A-10.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Obyvatelstvo Evropy Počet obyvatel – asi 731 mil. (2009)
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
MEZINÁRODNÍ VZTAHY V PŘEDVEČER PRVNÍ SVĚTOVÉ VÁLKY
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Dobrodružná literatura Název projektu: OP VK
Autoři české a světové literatury 6.-9.
Pracovní porada Pracovní list.
Obrázky Ram Rom Nástupci ROM Počítačová pamět Obrázky Paměti Ram rom
Jmenné autority - změny podle RDA Personální autority
Pracovní porada Pracovní list.
VY_32_INOVACE_Lul_II_09 Malá pevnost- Vnitřní pracovní komanda
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Český jazyk 9. ročník RODIŠTĚ slavných.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Didaktické zásady Literatura:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Spisovatelé a ilustrátoři
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Příbor, Dukelská 1346, příspěvková org.
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor: Mgr. Jana Burdzová
Matematika pro stavební obory 19. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha
GUILLAUME APOLLINAIRE
Chování v dopravě VY_32_INOVACE_04_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_1_CHOVÁNÍ V DOPRAVĚ Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní.
1. Jsem šťasten, vím, | že Pánu smím v životě náležet, | on silou mou i odvahou, mně neublíží svět, | on silou mou i odvahou, | mně neublíží svět.
Procenta v „autařské“ praxi
Konec 19. století VY_32_INOVACE_VII-A-18.
Informační a komunikační technologie
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Oběhová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Evropa – jeden ze světadílů
On.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Realismus - Rusko VY_32_INOVACE_VII-A-14.
Transsexualita.
Eduard Štorch VY_32_INOVACE_XI-A-11.
Práce s literárním textem v učivu 4. ročníku
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Zdeněk Galuška VY_32_INOVACE_XI-A-02.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Čapek – 1. část Název : VY_32_inovace_10 Český jazyk a literatura.
Generace buřičů.
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
PRO TY, CO SE RÁDI BOJÍ.
Transkript prezentace:

Karel May VY_32_INOVACE_XI-A-08

KAREL MAY německý spisovatel 19. století dobrodružné romány osobní život – velmi nešťastný http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/db/KarlMay_Raupp.jpg/220px-KarlMay_Raupp.jpg&imgrefurl=http://nl.wikipedia.org/wiki/Karl_May&usg=__NXZvkRMOVQmr4tpPrv5nOvnJrA8=&h=342&w=220&sz=11&hl=cs&start=2&zoom=1&tbnid=L3DRrYRl_2WE3M:&tbnh=145&tbnw=93&ei=srPBTbb7HMftOcPAvdkE&prev=/search%3Fq%3DWikimedia%2Bcommons%2BKarel%2BMay%26tbnh%3D144%26tbnw%3D194%26hl%3Dcs%26sa%3DG%26gbv%3D2%26biw%3D1003%26bih%3D476%26tbs%3Dsimg:CAESEgn9NJFsZ8PTkiEcjvM8NKdlOg%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=hc&vpx=353&vpy=72&dur=63&hovh=273&hovw=176&tx=90&ty=179&page=1&ved=1t:722,r:1,s:0

Romány z „Divokého západu“ romány inspirované jeho představami o indiánech neslučují se se skutečností – pohled na indiány značně zkreslený a nepravdivý nikdy tam nebyl http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7f/Karl_May_Mutterliebe_Illustration_005.jpg/120px-Karl_May_Mutterliebe_Illustration_005.jpg&imgrefurl=http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Mutterliebe_(Karl_May)&usg=__xD6Pqp_OSxhgqw8kNZLQ4JWrQac=&h=94&w=120&sz=7&hl=cs&start=1&zoom=1&tbnid=6mOplQGNuk75NM:&tbnh=75&tbnw=96&ei=9rbBTf-SNMaWOo-14Z0I&prev=/search%3Fq%3DWikimedia%2Bcommons%2BKarel%2BMay%26tbnh%3D144%26tbnw%3D194%26hl%3Dcs%26sa%3DG%26gbv%3D2%26biw%3D1003%26bih%3D476%26tbs%3Dsimg:CAESEgn9NJFsZ8PTkiEcjvM8NKdlOg%26tbm%3Disch0%2C286&itbs=1&iact=hc&vpx=146&vpy=228&dur=1313&hovh=75&hovw=96&tx=120&ty=47&page=2&ved=1t:722,r:0,s:12&biw=1003&bih=476

Vinettou hlavní hrdinové většiny těchto románů: indiánský náčelník Apačů – Vinettou bílý lovec – Old Shatterhand, „Drtící ruka“ http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f1/Apache_chieff_Geronimo_(right)_and_his_warriors_in_1886.jpg/220px-Apache_chieff_Geronimo_(right)_and_his_warriors_in_1886.jpg&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/Apa%25C4%258Dov%25C3%25A9&usg=__7Qi6YZKniAnzCIhg3ilS5Ah7-48=&h=134&w=220&sz=14&hl=cs&start=10&zoom=1&tbnid=8dOoepZIEqLcQM:&tbnh=107&tbnw=176&ei=QLjBTcj9L4iXOtKu7Z0I&prev=/search%3Fq%3DWikimedia%2Bcommons%2BVinettou%26hl%3Dcs%26sa%3DG%26gbv%3D2%26biw%3D1003%26bih%3D476%26site%3Dsearch%26tbm%3Disch0%2C214&itbs=1&iact=hc&vpx=548&vpy=238&dur=2796&hovh=107&hovw=176&tx=93&ty=82&page=2&ndsp=10&ved=1t:429,r:3,s:10&biw=1003&bih=476

Pokrevní bratrství bratrství obou hrdinů posvěcené krví různé příhody v několika románech nakonec nechal Vinettoua zemřít Filmová zpracování: Pierre Brice a Lex Barker http://images.google.com/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9e/May-Old_Shatterhand.jpg/220px-May-Old_Shatterhand.jpg&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/Old_Shatterhand&usg=__gbHKA63oXjaIvyxTa5oIv_Bj48Y=&h=354&w=220&sz=18&hl=cs&start=0&zoom=1&tbnid=CLSLai_gPvqTxM:&tbnh=174&tbnw=108&ei=NbvBTfy9Aovysgae1YTDBQ&prev=/search%3Fq%3DWikimedia%2Bcommons%2BOld%2BShatterhand%26hl%3Dcs%26sa%3DG%26biw%3D1020%26bih%3D476%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=hc&vpx=132&vpy=62&dur=969&hovh=283&hovw=176&tx=127&ty=126&page=1&ndsp=9&ved=1t:429,r:0,s:0

Další romány s Vinettouem první – Old Firehand Poklad na Stříbrném jezeře Vinettou Duch Llana Estacada Old Surehand Petrolejový princ Syn lovce medvědů.... http://images.google.com/imgres?imgurl=http://image.tn.nova.cz/media/images/440x248/Jan2010/591733.jpg%3Fd41d&imgrefurl=http://tn.nova.cz/magazin/historie/technika/nejslavnejsi-zbrane-ktere-nikdy-neexistovaly.html&usg=__KbtGxg0aKzPHSkrfVUX1vV-vHlk=&h=248&w=440&sz=43&hl=cs&start=0&zoom=1&tbnid=ZQmPl4HYUXA7NM:&tbnh=144&tbnw=194&ei=NbvBTfy9Aovysgae1YTDBQ&prev=/search%3Fq%3DWikimedia%2Bcommons%2BOld%2BShatterhand%26hl%3Dcs%26sa%3DG%26biw%3D1020%26bih%3D476%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=hc&vpx=519&vpy=177&dur=4266&hovh=168&hovw=299&tx=197&ty=158&page=1&ndsp=9&ved=1t:429,r:7,s:0

Romány z islámského světa jihovýchodní Evropa, Balkán, Arábie, Turecko, Afrika … Old Shatterhand – proměna v Kara ben Nemsího – Karel z Německa přítel - hádží Halef Omar.... http://images.google.com/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/May-Kbn4.jpg/220px-May-Kbn4.jpg&imgrefurl=http://en.wikipedia.org/wiki/Kara_Ben_Nemsi&usg=__fAzvg6GUkxuIcRVNxhLBjnv-f1A=&h=299&w=220&sz=17&hl=cs&start=0&zoom=1&tbnid=foMMX0FGOJkKAM:&tbnh=154&tbnw=113&ei=YL7BTYChBo-Fswbh_dDDBQ&prev=/search%3Fq%3DWikimedia%2Bcommons%2BKara%2Bben%2BNems%25C3%25AD%26hl%3Dcs%26sa%3DG%26biw%3D1020%26bih%3D476%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=hc&vpx=260&vpy=74&dur=2140&hovh=239&hovw=176&tx=90&ty=163&page=1&ndsp=12&ved=1t:429,r:1,s:0

KARA BEN NEMSÍ Říší Stříbrného lva Žut Divokým Kurdistánem Lovci lidí http://images.google.com/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4e/Hkbne.jpg/220px-Hkbne.jpg&imgrefurl=http://de.wikipedia.org/wiki/Kara_Ben_Nemsi&usg=__enk_PJGZQNRkL5kcvaKElKmB3r4=&h=317&w=220&sz=19&hl=cs&start=0&zoom=1&tbnid=UKsZF1IeUdZLdM:&tbnh=164&tbnw=114&ei=YL7BTYChBo-Fswbh_dDDBQ&prev=/search%3Fq%3DWikimedia%2Bcommons%2BKara%2Bben%2BNems%25C3%25AD%26hl%3Dcs%26sa%3DG%26biw%3D1020%26bih%3D476%26gbv%3D2%26tbm%3Disch0%2C214&itbs=1&iact=hc&vpx=540&vpy=24&dur=3547&hovh=253&hovw=176&tx=91&ty=150&page=1&ndsp=12&ved=1t:429,r:9,s:0&biw=1020&bih=476 Říší Stříbrného lva Žut Divokým Kurdistánem Lovci lidí V Súdánu... http://images.google.com/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5d/Karl_May_Postkarte_Fehsenfeld_010.jpg/220px-Karl_May_Postkarte_Fehsenfeld_010.jpg&imgrefurl=http://de.wikipedia.org/wiki/Figuren_aus_den_Romanen_von_Karl_May&usg=__vPU0-csckK_c1jpS5-uupDoQnqQ=&h=142&w=220&sz=8&hl=cs&start=23&zoom=1&tbnid=-z9s16AuXuhoLM:&tbnh=113&tbnw=176&ei=h7_BTa2AI8zTsgbA__XCBQ&prev=/search%3Fq%3DWikimedia%2Bcommons%2BKara%2Bben%2BNems%25C3%25AD%26hl%3Dcs%26sa%3DG%26biw%3D1020%26bih%3D476%26gbv%3D2%26site%3Dsearch%26tbm%3Disch0%2C561&itbs=1&iact=hc&vpx=667&vpy=232&dur=2328&hovh=113&hovw=176&tx=63&ty=99&page=3&ndsp=11&ved=1t:429,r:3,s:23&biw=1020&bih=476

Dobro a zlo ve všech knihách – jasně rozlišeno dobro a zlo http://images.google.com/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/49/May1899a-Der_schwarze_Mustang.jpg/220px-May1899a-Der_schwarze_Mustang.jpg&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/%25C4%258Cern%25C3%25BD_mustang&usg=__5BJPohkXOHtsGyzop53qAb1vGSU=&h=370&w=220&sz=27&hl=cs&start=52&zoom=1&tbnid=ummtWn6pTbIlKM:&tbnh=145&tbnw=89&ei=2sDBTbmuLsTtsgbYlf3DBQ&prev=/search%3Fq%3DWikimedia%2Bcommons%2BOld%2BShatterhand%26hl%3Dcs%26sa%3DG%26biw%3D1020%26bih%3D476%26gbv%3D2%26site%3Dsearch%26tbm%3Disch0%2C1856&itbs=1&iact=hc&vpx=124&vpy=54&dur=2609&hovh=291&hovw=173&tx=107&ty=212&page=6&ndsp=12&ved=1t:429,r:6,s:52&biw=1020&bih=476 ve všech knihách – jasně rozlišeno dobro a zlo vždy potrestán hlavní padouch smysl pro čest a dané slovo humor – jemný, nevtíravý idealizace původních obyvatel

ZDENĚK BURIAN „dvorní“ ilustrátor knih K. Maye v Čechách malovaná podoba Vinettoua http://images.google.com/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/1f/Zdenek_Burian.jpg&imgrefurl=http://en.wikipedia.org/wiki/File:Zdenek_Burian.jpg&usg=__eEoipjWfpHeJ1nU7-50MakdOEpw=&h=166&w=125&sz=13&hl=cs&start=12&zoom=0&tbnid=Ay7q8RYl3MAiOM:&tbnh=99&tbnw=75&ei=Q8PBTbD9I4nWsgafv_3CBQ&prev=/search%3Fq%3DWikipedia%2BZden%25C4%259Bk%2BBurian%2BK.%2BMay%26hl%3Dcs%26sa%3DG%26biw%3D1020%26bih%3D476%26gbv%3D2%26site%3Dsearch%26tbm%3Disch0%2C571&itbs=1&iact=hc&vpx=109&vpy=102&dur=2094&hovh=99&hovw=75&tx=92&ty=77&page=2&ndsp=12&ved=1t:429,r:6,s:12&biw=1020&bih=476

Metodický pokyn – pouze pro učitele Prezentaci spustit po přečtení literární ukázky. Prezentace souvisí s pracovním listem s toutéž tématikou (VY_32_INOVACE_XI-A-07). Dvě možnosti, jak s prezentací pracovat: 1. děti samy vyhledávají informace v prezentaci a doplňují pracovní list, společná kontrola. 2. prezentace běží souvisle s výkladem učitele, který žáky na dané informace upozorňuje. Společná kontrola.