INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/21.0196 Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská škola Lipnice nad Sázavou 213 582 32 Lipnice nad Sázavou Téma hodiny: Pouště Doporučeno pro: 6.ročník Předmět: Zeměpis Autor: František Roček Kód: Inovace ICT – 8Z6 Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výu4ky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Málo srážek, velký výpar, rozdílné teploty ve dne a v noci, sucho … Pouště Málo srážek, velký výpar, rozdílné teploty ve dne a v noci, sucho … Obr.14
Typy pouští Písečné - erg Štěrkové - serir Kamenité – reg Skalnaté - hamada Obr.1
Voda na pouštích Podzemní voda, prameny – oázy Občasné řeky – vyschlá koryta - vádí Obr.3 Obr.2
Rostliny v pouštích Palmy datlové Sukulenty Citrusy Obr.4 Obr.5
Živočichové v poušti Velbloud Fenek Surikata Krab Obr.8 Obr.9 Obr.6
Obyvatelé pouště Kočovníci - nomádi Obr.11 Obr.10
Nejznámější pouště Sahara Kalahari Namib Arabská poušť Atacama Velká písečná poušť Obr.12
Sahara Obr.13
Závěrečné otázky: Vyjmenuj typické podnebné znaky pouští ? Jaký povrch mohou mít pouště ? Co jsou oázy, co je vádí ? Jaké rostliny mohou růst v pouštích či oázách ? Kteří živočichové snáší pouštní podnebí ? Co víš o obyvatelích pouštních krajin ? Jmenuj nejznámější světové pouště !
Všechny objekty použité k vytvoření této prezentace jsou součástí sbírky klipartů MS OFFICE, případně jsou odkazy na zdroje obrázků uvedeny na dalším snímku. Autorská práva, odkazy, soupis citací, zdroje jsou chráněné dle zákona 121/2000 sb. Použitá literatura: Učebnice Zeměpis 6 Nakladatelství Fraus
Použité prameny Obr.1 -http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Desert_-_Inner_Mongolia_edit.jpg Obr.2 -http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:NachalParan1.jpg Obr.3 -http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Libyen-oase1.jpg Obr.4 -http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Moringa-ovalifolia.jpg Obr.5 -http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Phoenix_dactylifera100_4209.JPG Obr.6 -http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dromedary.02.jpg Obr.7 -http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Suricata.jpg Obr.8 -http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Crab_on_Panamanian_Beach_01.jpg Obr.9 -http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Fennec_Fox_@_Africa_Alive,_Lowestoft_2.jpg Obr.10 -http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Road_from_Nouakchott_to_Mauritanian.jpg Obr.11 -http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Targui.jpg Obr.12 -http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mauritanie_-_Adrar2.jpg Obr.13 -http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sahara.jpg Obr.14 -http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Libya_4983_Tadrart_Acacus_Luca_Galuzzi_2007.jpg
Jméno autora práce: Mgr.František Roček Datum vytvoření: Říjen 2010 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Zeměpis Vzdělávací obor: Fyzický zeměpis Tematický okruh: Přírodní krajiny Téma: Pouště Metodický list (anotace): Výklad nového učiva