Česká literatura 1. poloviny 19. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Habsburská monarchie v 1. polovině 19. století
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
České národní obrození
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
3. ČTVRTINA 18. STOLETÍ – POLOVINA 19.STOLETÍ
České národní obrození
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Josef Kajetán Tyl
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:3. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Osobnosti národního obrození
Václav Kliment Klicpera Mgr. Ludmila Růžičková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_309_Romantismus AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8., 24.
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Národní obrození 8. ročník.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. národní obrození = společenský proces vedoucí k záchraně českého jazyka a literatury a k národní emancipaci 80. léta 18. století – 20.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Etapy českého národního obrození
Národní obrození - úvod Mgr. Ludmila Růžičková
Národní obrození František Palacký.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
České národní obrození
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Název: NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Jak se dělá reportáž….
Národní obrození.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Divadlo v době národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková.
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
2. polovina 18. století – 50. léta 19.století
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Národní obrození Začátek: 2. polovina 18. století.
České noviny Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 36.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Národní obrození Michaela Tarabová.
VY_32_INOVACE_447 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
1. Fáze Národního obrození
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_09 Název Májovci, Ruchovci, Lumírovci Téma.
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
3. Fáze Národního obrození
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ / /21
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
PŘÍRUČKA ČESKÝCH BÁSNÍKŮ, SPISOVATELŮ A HERCŮ
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
České národní obrození
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Transkript prezentace:

Česká literatura 1. poloviny 19. století Tři proudy literatury

Navazuje na NO periodizace národního obrození 1. fáze – tzv. obranná (70. léta 18. století – poč. 19. století) 2. fáze – tzv. ofenzivní (poč. 19. století – 20. léta 19. století) vše důležité se odehrálo ve 30. až 50. letech 19. století (někdy označeno jako 3. fáze NO)

Společensko-historický kontext Literatura vzniká v době vlny evropských revolucí (1830 a 1848), které vyvolaly růst politického uvědomění malých národů a nastolily otázku národní svobody.

1. Literatura spjatá s NO zábavnou formou vychovává a bojuje za národ autoři obhajují identitu státu a zasahují do politiky rezignuje na uměleckou kvalitu Václav Kliment Klicpera, Josef Kajetán Tyl kromě jiného autoři divadelních her D. ú. doplňte si příklady děl

2. Romantická literatura plní estetickou funkci autor je autonomním tvůrcem, který vyjadřuje své subjektivní pocity u nás se příliš nerozvinula (umělecky ovšem nejkvalitnější) Karel Hynek Mácha romantik byronovského typu, jediný čistý romantik v Čechách zakladatel české moderní poezie Božena Němcová, Karel Jaromír Erben spojují romantismus s výchovnou funkcí

3. Počátky realismu spojeny s tvorbou B. Němcové a Karla Havlíčka Borovského nejde o čistý realismus, spíše o některé prvky v díle