Český jazyk Mgr. Milan Šimek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracovala Mgr.Jindra Chejnová,
Advertisements

FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Poezie.
1. řádek – Mácha 2. řádek – jaké téma je 3. řádek – co téma dělá 4. řádek – věta o čtyřech slovech shrnující napsané – slogan 5. řádek –co téma dělá (opoziční.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.11 Anotace: Prezentace obsahuje stručný přehled literárních žánrů lyrických. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura Autor:
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Literární teorie II III/2-CJ1/3.18/Šv.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
1) Určete odchylku přímek AC a CC´
Versologie UDSLB.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_035_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
K AREL J AROMÍR E RBEN – VO DNÍK. Ú KOLY PRO SKUPINU : 1. Znáte celou báseň? Odhadněte, co v básni předchází a co následuje po naší ukázce. 2. Vyznívá.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jeMgr. Miloš Kaplan Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Shodnost trojúhelníků
Periodické děje a jejich grafické znázornění
Obecná deformační metoda Lokální matice tuhosti prutu Řešení nosníků - úvod.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
POEZIE.
Zvuková stavba souvislého projevu (slovní přízvuk) Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec.
Název Notopis 2 Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
Obecná deformační metoda
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.13
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
Obvody základních obrazců
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Jarní rýmování.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Les, stromy a kostry Kružnice: sled, který začíná a končí ve stejném vrcholu, ostatní vrcholy jsou různé Souvislý graf: mezi každými dvěma vrcholy existuje.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
Zobrazování těles ve volném rovnoběžném promítání
Název školy: ZŠ Kouřim, Okružní 435 Autor: Jarmila Mihalíková Název materiálu: VY_32_Inovace_22_Po prázdninách Číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ druhy rýmů Název sady: Český jazyk 7.ročník Číslo projektu:
VÝZNAM ARCHITEKTURY SMYSL JEJÍCH DĚJIN Autor: Ing.arch.Petra Třebová listopad 2010.
Gymnastika I. Univerzita Karlova Praha Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
JIŘÍ WOLKER Simona Coubalová C3B. Obsah O autorovi Život Dílo Těžká hodina Shrnutí Zdroje.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
Matematika pro 6. ročník Trojúhelník – obvod a obsah Projekt: Hledání nové cestičky k výuce matematiky Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Autor: Mgr.
základní jednotka básně zapisuje se do jednoho řádku VERŠ zvuková shoda konců slov na konci veršů RÝM graficky oddělený celek v básni, který se pravidelně.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
PRÓZA, POEZIE Mgr. Michal Oblouk
Literární pojmy Literatura.
Příčné prahy 28. června 2012.
Prozodické systémy a druhy rýmů
VY_12_INOVACE_C7.12 Autor: Mgr. Nováková Jana
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Problematika rýmu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_12_INOVACE_Tru_I_28 Název Rozlišení poezie a prózy
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
ŠKOLA PRO ZAČÍNAJÍCÍ BÁSNÍKY
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Sada 2 Jazyková výchova ZŠ a MŠ Dešná
Druhy rýmů.
Lyrika Ľudové piesne.
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Opakujeme základní pojmy
Poezie a verš.
Sčítání lomených výrazů
Transkript prezentace:

Český jazyk Mgr. Milan Šimek BÁSEŇ Český jazyk Mgr. Milan Šimek

DEFINICE BÁSEŇ je literární dílo sepsané ve verších a výrazně rytmicky organizované. Bývá zpravidla členěna do strof (slok). VERŠ je základní stavební jednotka básně tvořící uspořádaný zvukový celek.

DEFINICE RYTMUS je záměrné uspořádání zvukových prvků, jež se pravidelně opakují v každém verši (např. střídání přízvučných a nepřízvučných slabik). RÝM je zvuková shoda hlásek na konci veršů nebo uprostřed.

DRUHY RÝMŮ Mužský – rýmují se jednoslabičná slova Ženský – dvojslabičná slova na konci, rýmuje se předposlední slabika. Daktylský – rýmují se víceslabičná slova Koncový – na konci veršů Vnitřní – uprostřed veršů

DRUHY RÝMŮ SDRUŽENÝ – aa bb cc STŘÍDAVÝ – ab ab cd cd PŘERÝVANÝ – abcb OBKROČNÝ – abba POSTUPNÝ – abc abc

ČASOMÍRA Princip řazení slov do rytmických řad podle délky slabik JAMB AÁ DAKTYL ÁAA TROCHEJ ÁA