Předsókratovská řecká filozofie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pythagoras 6.století př. n. l..
Advertisements

Řecká přírodní filosofie – Milétská škola
Thalés z Milétu Petr Földeš.
Přírodní vědy v antickém Řecku
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Milétská škola Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý.
Násobení a dělení lomených výrazů
Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 2 Milétská škola a Pýthagorás.
Země a vesmír 1 - Vesmír VY_32_INOVACE_ 43_857
Zákoník práce 1 – Zákoník práce
Účel a přehled přestaveb budov
Základy organické chemie
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Zařizovací předměty VY_32_INOVACE_26_525
Tepelný pohyb částic VY_32_INOVACE_11_212
Strojní obrábění – nástroje na frézování
Kružnice, kruh VY_32_INOVACE_26_528
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kámen VY_32_INOVACE_25_500 Projekt.
Úvodní hodina, plán výuky
Životní cyklus výrobku
Armatury plynovodů VY_32_INOVACE_17_327
Materiály pro povrchovou úpravu výrobků VY_32_INOVACE_28_572
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Zakreslování oken VY_32_INOVACE_26_524
Metody měření odporovými teploměry
Ukazovací zájmena VY_32_INOVACE_05_088
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Styly začátku 20. století VY_32_INOVACE_46_937
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Vnitřní struktura technických materiálů
Morálka 1 – Morálka VY_32_INOVACE_ 42_836
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Svařování plamenem 4 VY_32_INOVACE_22_437
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Převody mezi číselnými soustavami 3
Zvedáky VY_32_INOVACE_21_412
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Aritmetické operace v číselných soustavách
Lineární konstrukce VY_32_INOVACE_26_513
Kreslení základních strojních součástí
Měření posuvným měřítkem
Regulované soustavy statické s dopravním zpožděním
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hořáky VY_32_INOVACE_17_325 Projekt.
Jednotky VY_32_INOVACE_11_203
Pracovní a dilatační spára
Pravoúhlé a kosoúhlé promítání
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Výrobní činitelé v podniku
Logický výraz VY_32_INOVACE_08_153
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Vlastnosti kapalin VY_32_INOVACE_11_223
Vlastnosti elektrického náboje
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Předsokratovská filozofie
Základy strojního obrábění - válcové plochy
Výrazy-algebraické vzorce
Živnostenské podnikání
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
Rozšiřování základů VY_32_INOVACE_27_542
Otázka, přítomný průběhový
Rozdělení zvuků VY_32_INOVACE_12_225
Hodnotový systém člověka – Systém hodnot
TŘECÍ PŘEVODY VY_32_INOVACE_31_ 617
Zvukové izolace VY_32_INOVACE_02_039
Blízký východ a Persie VY_32_INOVACE_46_918
Transkript prezentace:

Předsókratovská řecká filozofie STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Předsókratovská řecká filozofie VY_32_INOVACE_35_701 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 35 Anotace Občanská nauka – filozofie Klíčová slova Předsókratovská filozofie, Milétská škola, filozofie přírodní ,Thales Milétský, Anaximénes, Anaximandros, Pýthágorás Předmět Občanská nauka Autor, spoluautor PhDr. Jaroslav Svoboda Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad, Potřebné pomůcky PC, pracovní listy , Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 4. ročník – Mechanik seřizovač, 2. ročník – Podnikání Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje vlastní materiály SŠST Ústí nad Labem, Čelakovského 5

Milétská škola - též iónská STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Milétos -nejvýznamnější z 12 řeckých kolonií (osad) v Iónii. (= Malá Asie – pobřeží dnešního Turecka)  - Nedochovaly se žádné spisy od filozofů - pouze fragmenty (zlomky v dílech pozdějších autorů)   – „první filozof na světě“ (prý) (625- 545)  narozen v Milétu, v rodině kupce jako mladík hodně cestoval (střední Východ, Egypt) - získal detailní znalosti filozofické, astronomické, matematické… - zejména značné astronomické znalosti od východních národů  studoval rovnodennost, fáze měsíce, záplavy na Nilu, vypočítal termín zatmění Slunce, - jemu jsou připisovány různé objevy z oboru geometrie (včetně popisu trojúhelníku) využil jich při měření vzdálenosti lodí na moři, dále při odhadu výšky pyramid podle délky vrhajících stínů   dodnes: Thaletova kružnice („všechny obvodové úhly sestrojené nad  kružnice jsou pravé) F.: sjednocujícím principem jsoucna = voda „Všechno pochází z vody a do ní se všecko navrací“. důvody: Živé vzniká ve vlhkém. Země leží na vodě  země vzniká „houstnutím vody“. Např. v údolí Nilu po záplavách přibývá pevné země. Živé vodu potřebuje. I kámen se potí. . Milétská škola - též iónská Thales Milétský Klllllll

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje   585 - asi 528 Podle něho začátkem a podstatou věcí musí být vzduch, to pro způsob, jakým se dokáže přeměnit v jiné živly (oheň, vodu, zemi). Všechny věci pocházejí z neomezeného vzduchu, a to buď ředěním nebo koncentrací ( první náznak mechanického vysvětlení)   7 přechodných stavů vzduchu: oheň- čistý vzduch – vítr- oblak- voda- země- kámen   Všechny věci včetně boha vznikly z těchto stavů vzduchu.  610- 545 Thaletův nástupce první, kdo sepsal filozof. dílo  „ O přírodě“ – nedochovaný spis (Peri fyseós) - považován za vynálezce slunečních hodin - vytvořil model vesmíru jako první mapu světa   - podle něho původním principem světa a příčinou všeho bytí je pro něho neurčité – neomezené a nezničitelné, nemající žádné omezení- řecky: apeiron (= neomezené)- nevzniká ani nezaniká. Sám o sobě je našim smyslům nepřístupný, neboť smyslově můžeme vnímat jenom věci- tvary, které vznikají až vydělením (vytvarováním) z apeironu - (velmi abstraktní pojem).   Anaximénes Anaximandros Iba

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje   Považuje za jsoucí nepatrné částečky tzv. „kořenů všeho“ – 4: oheň, vzduch, voda a země. Míšením těchto kořenů vznikají věci. Individuální věci, které vidíme jako narozené a odumírající, nejsou ničím než produktem těchto elementů, jejich míšení a upadávání. Rozdíly mezi lidmi vysvětluje také podle toho, jak se v nich různě mísily tyto 4 základní vlivy. (  Mluví o bezpočtu tzv. „semen věcí“. U obou: Jejich elementy nejsou nadány vlastním pohybem (tedy životem), nýbrž jsou pohybovány vnější silou. Empedoklés Anaxigorás Iba

Pýthágorás a jeho stoupenci STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 580 – 500 př. n.l. - narozen na Samosu syn zlatotepce studoval matematiku u egyptských kněží, astronomii u Babyloňanů, geometrii u Féničanů na Sicílii si založil vlastní školu vměšuje se do politických záležitostí → vyhnán z města umírá v jednom z chrámů (prý údajně dobrovolně hladem   Pýthágorás a jeho stoupenci - velký vědec, matematik- formuloval významné matematické poučky - Pythagorova věta + objev oktávy a matem. poměry v hudebních notách jeho filozofie: za podstatu všech věcí ( arché, pralátka, prvopočátek ..) považuje omezující prvek číslo Čísla = základní elementy, určující věci, vztahy, podstatu věcí → věci jsou napodobením čísel,  

Pythagoras byl první, kdo nazval svět „kosmem“. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje   = na nich je závislý celý vesmír = kosmos; Pythagoras byl první, kdo nazval svět „kosmem“.   Kosmos = ladně – harmonicky uspořádaný celek Vše se dá převést na číselné vztahy a poměry   Každé číslo od 1- 10 má zvláštní moc a význam bod 1 přímka 2 trojúhelník 3 jehlan 4 magické = všezahrnující“ číslo = dokonalé 10 = minimální počet bodů, jejichž součtem lze zajistit konstrukci vesmírného prostoru „

Příroda je řízená matematickým zákonem harmonie: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje   Příroda je řízená matematickým zákonem harmonie: Která věc je nejmoudřejší? - číslo Která věc je nejkrásnější? - harmonie Čísla a harmonie jsou pro něj tak důležité, že je dokonce používá k terapeutickým účelům. → Magické čtverce vyryté do stříbrných destiček mají chránit před morem, cholerou, ohavnými pohlavními chorobami. To, co nemá tvar (co je neurčité) vlastně ani není, neboť se nedá nijak vymezit navzájem od jiného.  Každé jsoucno je vytvarováno- má tedy svou hranici. Každá hranice má svůj rozměr, který je měřitelný- dá se vyjádřit číslem. základem světa, všech věcí, jsoucen = číslo Zatímco milétská škola dospěla k „ neomezenu“ , Pýthágorás a jeho stoupenci spatřovali podstatu všeho v omezujícím prvku – čísle.      

Použité zdroje vlastní STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje vlastní