„Zaostřeno na dítě": rizika pedagogiky mezi ochranou a autonomií dítěte Stanislav Štech.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Programy pro rozvoj kognitivních funkcí
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Schopnost adekvátně pracovat s mocí, autoritou a zodpovědností
Pedagogika volného času (VČ)
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Reálné a zobrazené vzory
Humanistické a existenciální teorie v SP
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Je dnes dětství bezpečné. (Subjektivní zkušenost dět
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VY_32_INOVACE_PSYM22160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Teorie vzdělávání dospělých
Psychologie pro sportovní praxi
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
11. Humanisticky orientované vzdělávání
Postavení pedagogiky mezi vědami
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Pedagogická diagnostika
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
CESTA PŘES ALTERNATIVY TRADIČNÍHO MODELU K OSVOBOZUJÍCÍMU POJETÍ DÍTĚTE Karel Rýdl Fakulta filozofická Univerzity Pardubice
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE PRO MANAGEMENT BEZPEČNOSTNÍCH SLUŽEB TÉMA 5. SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÝ VÝCVIK KOMUNIKAČNÍCH DOVEDNOSTÍ S VYUŽITÍM TRANSAKČNÍ ANALÝZY.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Pedagogické disciplíny
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Pedagogika jako vědecká disciplína
Teorie vzdělávání dospělých
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Děti a sport Jazyk a řeč.
Sociální psychologie.
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
VĚDA A PRAXE RŮZNÁ POJETÍ PŘEDMĚT A METODY
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Transkript prezentace:

„Zaostřeno na dítě": rizika pedagogiky mezi ochranou a autonomií dítěte Stanislav Štech

« ZAMĚŘENÍ NA DÍTĚ » - VÝRAZ ZMĚN VE SPOLEČNOSTI modus společenské reprodukce se změnil : postupně vymizely « patriarchální » jasně (viditelně) hierarchické instituce proměna rodiny v rodinu „vztahovou“ (Durkheim) osobnostně orientovaná pedagogika ale také mění svůj obsah : - od modelu „produktivního“ dítěte, k modelu dítěte „expresivního“ - ústřední místo dítěte znamená taky vítězství rodinné logiky nad školou jako institucí

Co nabízí orientace na dítě a žáka ? vnímat ho nejen jako zmenšeného dospělého, či potenciálního dospělého, ale jako jedince s vlastními přáními, plány, zábranami atd. experimentovat nejen s metodami (často vede k „duálnímu“ vzdělávání, nebo např. alla scuala con il corpo), ale take s epistemologicky zajímavými objevy důsledněji čerpat z poznatků psychologie vývojové, kognitivní, nebo z biologie/medicíny (neuropsychologie, chronobiologie) vybízí k novému poznání (dítě a sofistikované technologie)

CO ZAKRÝVÁ ORIENTACE NA DÍTĚ/ŽÁKA? všeobecný konsenzus na orientaci na dítě je výrazem toho, že si rodiny na způsob “štěpení” (Spaltung) ponechávají pozitivní prvky socializace, zatímco škole ponechávají nevděčný úkol podrobovat dítě pravidlům a omezením a tím se zbavovat svých případných traumat nereflektovaný amalgam učení a hry; hra triumfuje, co není hravá metoda je automaticky metoda autoritářská Vyzdvižení dítěte a hry vede k zakrývání sociálních rozdílů hra jako emblem dětství podporující expresi osobnosti diskredituje představu o hierarchii vzdělávacích aktivit a institucí

« PEDAGOGICKY KOREKTNÍ » KLIŠÉ ? orientace na dítě a jeho rozvoj aktivuje téma autonomie (dvě pojetí: anglosaské – právo na sebeurčení x kantovské: opory a omezení jsou nutné, aby se jednou bez nich mohl jedinec obejít a stát se tak autonomním) Později Arendtová (ochrana dítěte i kultury) nebo Lorenz – kritika neofilie Zbytnělá ochrana – psychoanalýza a její kritika autoritářství, v něž se snadno zvrhne autoritativnost vztahu dospělý – dítě Tak co : milovat, milovat a chránit, nechat růst a doprovázet, chránit a nechat růst?

JE DNES OSOBNOSTNÍ, NA DÍTĚ ORIENTOVANÝ PŘÍSTUP AKTUÁLNÍ? Samozřejmost bez mobilizujícího potenciálu? Ekonomistní, neoliberální logika edukace jako nová výzva pro unavený humanistický diskurs?