Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Libuše Sochorová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vypravuj pohádku Tatínku, povídej mi pohádku O čem ti budu vyprávět Vyprávěj třeba o Smolíčkovi Kdyby tak žila babička Vyprávěla by ti každý večer Posaď se a poslouchej . ? ? ! . . ! . . Úkol: 1. Doplň na konci vět znaménka. Které to jsou druhy vět? Přečti věty se správnou melodií. 2. Co se stane, když vynecháš z textu slovesa?
Pamatuj si! Naše projevy se skládají z vět. Rozeznáváme věty jednoduché a souvětí. Ve větě jednoduché je zpravidla jedno sloveso: Pampeliška má žlutý květ. V souvětí jsou dvě a více sloves: Anička se dobře učí, připravuje se pravidelně, proto má dobré známky.
Úkol: Tvoř jednoduché věty podle předlohy. Kdo? dala Komu? Co? zpívá vařil koupí přinesu upravila nakoupit
Úkol: 1. Přečti si kousek pohádky „O Smolíčkovi“. Při čtení dbej na správnou melodii vět. 2. Vybírej z textu slovesa. Které věty jsou jednoduché, které souvětí? Proč? 3. Najdi spojky a vytvoř s kamarádem nová souvětí. Smolíček nechtěl otevřít, protože měl strach. Jeskyňky moc prosili a slibovali, že mu neublíží. Smolíček se nakonec rozhodl, že dveře pootevře. Jeskyňky vnikly do chalupy a chlapce odvlekly. Smolíček tuze plakal. V mluveném projevu je mezi větami v souvětí přestávka, zpravidla před spojkou. Jednotlivé věty mají stoupavou melodii, poslední věta klesavou.
Úkol: Co se stalo se Smolíčkem dále? Umíš pohádku dokončit? Využij souvětí. Jedno souvětí napiš a podtrhni slovesa. Věty v souvětí bývají spojeny spojovacími výrazy: spojkami – a, ani, nebo, ale, aby, že když, protože, než, jak, neboť, a další; b) jinými slovy – který, jaký, kdo, co, kde, kam a další.
Slunce zářilo a obloha byla bez obláčku. Stavbu souvětí můžeme vyjádřit vzorcem. Slunce zářilo a obloha byla bez obláčku. první věta V1 druhá věta V2 vzorec souvětí V1 a V2. Když začalo pršet, všichni se schovali. Když V1, V2.
V1 a V2. V1, že V2. Když V1, V2. V1, proč V2. Úkol: Doplň vhodné spojovací výrazy. Napiš vzorce. Babička pekla vdolky já jsem jí pozorovala. Pepa se chlubil umí plavat. přijel táta, spěchali jsme domů. Netušil jsem, přijel Tomáš. a V1 a V2. , že V1, že V2. Když Když V1, V2. V1, proč V2. proč
Úkol: Tvoř se spolužákem podle daných vzorců souvětí o letních prázdninách nebo o nějakém zážitku. V 1, že V 2. V 1 a V 2. Protože V 1, V 2. V 1, ale V 2. V 1, kde V 2. Když V 1, V 2. V psaném projevu se věty v souvětí oddělují čárkou. Jsou-li věty spojeny spojkami a, i, ani, nebo, čárka se obyčejně nepíše.
Úkol: Vytvoř souvětí s danými spojkami a napiš vzorec. Dokážeš to? Například: loni jsme byli u moře na horách se nám také líbí, hlavně musí být pěkné počasí, budeme aktivně lyžovat na horním svahu, slunce krásně svítí, se dokonce i opálíme. Pojedeme na prázdniny na hory, protože a ale a když kde tak
Řešení předchozího úkolu: Pojedeme na prázdniny na hory, protože loni jsme byli u moře a na horách se nám také líbí, ale hlavně musí být pěkné počasí, a když budeme aktivně lyžovat na horním svahu, kde slunce krásně svítí, tak se dokonce i opálíme. V1, protože V2 a V3, ale V4, a když V5, kde V6, tak V7.
Úkol: Podle obrázků tvoř věty jednoduché a souvětí. Napiš věty se správnými znaménky (interpunkcí). 1. 2.
Pamatuj si! Při psaní používáme rozdělovací znaménka neboli interpunkci. Nejčastější jsou: . tečka, , čárka, ? otazník, ! vykřičník, : dvojtečka.
Výlet 1 3 6 2 4 7 5 Naši sousedé jeli na výlet Prohlédli si nejprve okolí Návštěvu ukončili prohlídkou starého hradu Ráno nastoupili před domem do auta Zastavili se u vodopádu, kde je příroda chráněna Když si ho prohlédli, s bohatými zážitky se vraceli domů Další zastávka byla Medvědí skála . 1. a) Změnil bys pořadí některých vět? Očísluj je. b) Jakým znaménkem musí být zakončeny všechny věty? Víš proč, jaký je to druh vět? c) Vypiš souvětí. 2. Byl jsi také na nějakém výletě? Co se ti tam líbilo? Věty v projevu musíme uspořádat.
Zdroje: Konopková, L. Český jazyk pro 3. ročník základní školy. 3. vyd. Praha : Fortuna, 2001. ISBN 80-7168-745-6. [cit. 2011-03-01]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Various_apples.jpg?uselang=cs> [cit. 2011-03-01]. Autor: Matěj Baťha, zavírací nůž. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pocket-knife_London.jpg?uselang=cs> [cit. 2011-03-01]. Autor: AxmanP2, jabloň s plody. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jablo%C5%88_apple.jpg?uselang=cs> [cit. 2011-03-01]. Autor: Dezidor, koláč s jablky. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jable%C4%8Dn%C3%BD_kol%C3%A1%C4%8D.jpg?uselang=cs> [cit. 2011-03-01]. Autor: Dezidor, autonehoda v Rize. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Autonehoda_v_Rize.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Selmberk_Castle_CZ_tower.jpg?uselang=cs>