DĚTSKÁ UNIVERZITA Miloš Hernych
Slovan liberec – SPARTA PRAHA 4:0 „kdo není 4.0, jako by nebyl“ Průmysl 4.0 Práce 4.0 Společnost 4.0 Město 4.0 Úřad 4.0 Vesmír 4.0 Slovan liberec – SPARTA PRAHA 4:0 aneb „kdo není 4.0, jako by nebyl“
vychováváme pro budoucnost, musíme být napřed a proto Dětská univerzita 8.0
Koho potřebuje industriální společnost 4.0, 5.2, 6.8,…? pokud se bude ještě stále čr chtít zařazovat do této škatulky Lidi schopné se učit a vzdělávat celý život Lidi s kvalitními základy všeobecného vzdělání Lidi s alespoň minimální sociální inteligencí Lidi schopné udržet v ruce i něco jiného než mobilní telefon
poskytne nám je naše školství? Stanislav Štech (od 21. 6. 2017) Kateřina Valachová (17. 6. 2015 - 21. 6. 2017) Michaela Marksová-Tominová (5. 6. 2015 - 17. 6. 2015) Marcel Chládek (29. 1. 2014 - 5. 6. 2015) Dalibor Štys (10. 7. 2013 – 29. 1. 2014) Petr Fiala (2. 5. 2012 – 10. 7. 2013) Josef Dobeš (13. 7. 2010 – 30. 3. 2012) Miroslava Kopicová (8. 5. 2009 – 13. 7. 2010) Ondřej Liška (4. 12. 2007 – 8. 5. 2009) Martin Bursík (2. 11. 2007 – 4. 12. 2007) Dana Kuchtová (9. 1. 2007 – 3. 10. 2007) Miroslava Kopicová (4. 9. 2006 – 8. 1. 2007) Petra Buzková (15. 7. 2002 – 4. 9. 2006) Eduard Zeman (22. 7. 1998 – 12. 7. 2002) Jan Sokol (3. 1. 1998 – 17. 7. 1998) Jiří Gruša (3. 6. 1997 – 2. 1. 1998) Ivan Pilip (2. 5. 1994 – 2. 6. 1997) Petr Piťha (3. 7. 1992 – 27. 4. 1994) Petr Vopěnka (29. 6. 1990 – 2. 7. 1992) Milan Adam (5. 12. 1989 – 27. 6. 1990) BÍLÁ KNIHA STRATEGIE DIGITÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ DO ROKU 2020 DLOUHODOBÝ ZÁMĚR VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJE VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY STRATEGIE VZDĚLÁVACÍ POLITIKY 2020 STRATEGIE CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ Akční plán na podporu odborného vzdělávání Koncepce rozvoje ICT ve vzdělávání Škola pro 21. století – Akční plán Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj inklize optimalizace masifikace Národní soustava kvalifikací NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ co ještě? zelená kniha? modrá kniha? exkluze???
školství ještě „tak nějak“ funguje, možná ministerstvu navzdory… výsledek? školství ještě „tak nějak“ funguje, možná ministerstvu navzdory…
Počty vstupujících na VŠ a počty absolventů VŠ v ČR 1, 2 KOUCKÝ, Jan a Aleš BARTUŠEK. Demografický vývoj a projekce výkonů vysokých škol. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-524-9. DATA O STUDENTECH, POPRVÉ ZAPSANÝCH A ABSOLVENTECH VYSOKÝCH ŠKOL. [online]. [cit. 2017-10-11]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/data-o-studentech-poprve-zapsanych-a-absolventech-vysokych
Procentuální podíl špičkových* uchazečů mezi přijatými studenty VŠ 1 1998 2008 Humanitní 50% 49% Ekonomické 33% Pedagogické 28% 18% Právní 57% 63% Přírodovědné 26% Technické 35% 24% * Špičkový uchazeč = absolvent testu test obecných studijních předpokladů s percentilem 80 a výše. Zdroj: ŠTEFL, Ondřej: Na které VŠ jdou nejlepší a jak se to změnilo. [online]. [cit. 2017-10-11]. Dostupné z: http://blog.aktualne.cz/blogy/ondrej-steffl.php?itemid=7678
CO S TÍM? pomoc se zpravidla nalézá na konci vlastní paže
S potenciálními studenty technicky zaměřených oborů je třeba začít soustavně a dlouhodobě pracovat co nejdříve, ideálně již na 1. stupni ZŠ. TUL a SPŠSE a VOŠ v Liberci začaly v roce 2009 systematicky spolupracovat na podchycování a výchově dětí se zájmem zejména o technické obory. Cíle: nenásilná a dlouhodobá výchova budoucích žáků a studentů, zejména těch nejtalentovanějších a vysoce motivovaných, alternativa k povinné školní docházce jakožto „formě organizovaného násilí“.
Obhajoba závěrečné práce Dětská univerzita Dlouhodobá aktivita, kombinující výchovu, vzdělávání a hru na studium na VŠ. Ve školním roce probíhá 2017/2018 již 8.0 ročník. studijní obory „kopírují“ výuku na fakultách, je zaveden motivační kreditový systém, „studenti“ absolvují přijímací řízení, zpracovávají semestrální a závěrečné práce, podstupují závěrečnou odbornou rozpravu. Průběh studia: Přijímací řízení Imatrikulace Zimní semestr Semestrální práce Letní semestr Obhajoba závěrečné práce Promoce
Dětská univerzita 2010/2011 obory Základy robotiky a elektrotechniky (pro 1. st. ZŠ) a Robotika a elektrotechnika (pro 2. st. ZŠ), celkem 86 žáků, 2011/2012 přidány obory Robotika a výpočetní technika ve strojírenství, Konstrukce automobilů, Mikrobiologie a sanační technologie, Aplikovaná chemie,133 dětí, 2012/2013 celkem 13 studijních oborů (robotika, elektrotechnika, strojírenství, přírodní vědy, textilní technologie), celkem 188 dětí, 2013/2014 dtto, celkem 195 dětí, 2014/2015 nabídka rozšířena na 53 studijních oborů, z toho je 17 ve variantě kurzů pro středoškoláky, v celkem 93 kurzech přes 730 „studentů“, výuka rozšířena i na 4 ZŠ a 2 SŠ, spuštěna příprava 84 lektorů z řad studentů a mladých vědeckých pracovníků TUL, 2015/2016 skončilo financování z ESF - zavedeny poplatky za studium, dotace KÚ LK, 281 dětí ve 23 kurzech celoročních a 144 dětí ve 14 kurzech letních, 2016/2017 ve 30 celoročních kurzech 316 dětí, dotace KÚ LK, bez letních kurzů, 2017/2018 ve 26 celoročních kurzech 254 dětí , dotace KÚ LK. Dopad aktivit je vysoce nadregionální, na výuku dojíždějí děti z okruhu cca 100 km od Liberce, ale i větších vzdáleností (Brno, Beroun, Kolín). Účastníků s bydlištěm přímo v Liberci je cca 40-50 %.
Dětská univerzita
Děkuji Vám za pozornost milos.hernych@tul.cz http://detskauniverzita.tul.cz