ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_04_Ptáci Šablona číslo: XVI Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 04 Autor: Mgr. Mirka Cedidlová
Anotace: Nejprve opakujeme dle textu na interaktivní tabule látku o ptácích. Opakujeme typické znaky, způsob pohybu, rozmnožování, života. Očekávaný výstup: Žák se učí typické znaky ptáků. Třemi představiteli se zabývá hlouběji formou hry (hádanky). Druh učebního materiálu: prezentace, výukový materiál Typická věková skupina: 9 – 10 let Klíčová slova: létání, křídla, peří, zobák, tažní, stálí, krmiví, nekrmiví Pomůcky a materiál: interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 40 – 45 min
Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Materiál obsahuje drobné úkoly a hádanky, lze použít jako hodinu výkladovou i opakovací (pracujeme samostatně nebo společně). Snímek č. 5 – Žáci dopisují vynechaná slova v textu. Snímek č. 6 lze použít jako výkladový, rozděluje ptáky do dvou skupin (tažní a stálí). Snímek č. 7 – procvičování znalostí ze snímku č. 6. Snímek č. 8 lze použít jako výkladový, rozděluje ptáky do dvou skupin (krmiví a nekrmiví). Snímek č. 9 – hádanka Snímek č. 10 – správná odpověď Snímek č. 11 – hádanka Snímek č. 12 – správná odpověď Snímek č. 13 – hádanka Snímek č. 14 – správná odpověď
Ptáci
Doplň text tak, aby dával smysl: Ptáci se pohybují……….., k tomu potřebují………… (přeměněné přední končetiny) Jejich tělo je pokryto ……….., na hlavě mají ……… Kosti jsou duté a …………. Ptáky rozdělujeme do ……. základních skupin.
Skupiny ptáků Tažní Stálí - u nás nepřezimují, - přezimují v ČR důvodem je ten, že - potravou jsou semena se zde v zimě neuživí. ( přikrmování lidmi) ( především hmyzožravci) - Př.: kos černý, koroptev - Př.: čáp bílý, jiřička polní, dravci: káně lesní, obecná, vlaštovka obecná poštolka obecná
Úkol: Rozděl ptáky na tažné a stálé: Skřivan polní Koroptev polní Stálí Čáp bílý Poštolka obecná Ledňáček říční Lyska černá Káně lesní Holub věžák Jiřička obecná Vrabec polní Hrdlička zahradní Sýkorka modřinka Labuť velká Vlaštovka obecná
Další dělení ptáků: Dle toho, zda po narození svá mláďata krmí či ne. Př: vlaštovka obecná, Př.: koroptev polní jiřička obecná bažant obecný Krmiví Nekrmiví
A nyní si povíme, o ptáčkovi, kterého zkuste poznat…… Jsem vodní pták, žiji tedy u vody. Z vody získávám potravu. Skvěle plavu. Na prstech nohou mám plovací blány – používám je jako veslo. Jsem všežravec, živím se larvami, červy a jinými drobnými živočichy. Zároveň nepohrdnu ani žádnými vodními rostlinami. Mám dvoje peří, na povrchu KRYCÍ, mastné a nepromočí se. Druhé peří je suché a hřejivé – PRACHOVÉ. Jsem pták většinou stěhovavý ( tažný), dobře lítám. Samec má daleko hezčí „kabát“ než já. Vyvádím mláďata z vajec, na kterých sedím. Svá mláďata nekrmím.
Správné řešení: Kachna divoká
Další hádanka bude o představiteli ptáků žijících v blízkosti lidského obydlí. Zkus hádat! Jsem chráněné zvíře. Lovím zásadně v noci, ve dne spím na půdách domů, věžích kostelů nebo ve stodolách. Třesou se přede mnou hraboši, myši nebo netopýři. Létám velmi potichu.
Správné řešení: Sova pálená
Poslední hádanka!!! Jsem obyvatelkou smíšených nebo listnatých lesů, ty mi poskytují dostatek potravy i místo k hnízdění. Ale umím žít i v parcích a zahradách. Ráda využívám blízkost lidí. Jsem výrazně zbarvená, mám žluté bříško s černým pruhem, černou čepičku a bílé tvářičky. Jsem dobrý imitátor hlasů jiných ptáků. V létě baštím hmyz, v zimě semínka z krmítek, nejradši mám slunečnicová. Opravdovým pamlskem v zimě je pro mě vyzobávat lůj.
Správné řešení: Sýkora koňadra
Zdroje: Čerpáno z otevřené galerie Microsoft Office www.office.microsoft.com