MINULÉ ČASY POMOCNÝCH SLOVES

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala: Jarmila Málková
Advertisements

SLOŽENÝ MINULÝ ČAS Vypracovala: Málková Jarmila
Das Verb haben VY_22_INOVACE_B2 - 14
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: žáky 3. ročníku ZŠ Předmět: německý jazyk Autor: Mgr. Richard.
ZPŮSOBOVÁ SLOVESA A JEJICH ČASOVÁNÍ
Projekt: L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů
MINULÉ ČASY SILNÝCH SLOVES 1
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: PaedDr. Hana Mikolajková Datum: Název: VY_32_INOVACE_8.2.1.
OSOBNÍ ZÁJMENA A JEJICH SKLOŇOVÁNÍ
MINULÉ ČASY SLABÝCH SLOVES PŘEDPONY ODLUČITELNÉ A NEODLUČITELNÉ
POŘÁDEK SLOV V NĚMECKÉ VĚTĚ
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
MINULÉ ČASY ZPŮSOBOVÝCH SLOVES
MINULÉ ČASY SMÍŠENÝCH SLOVES
TÁZACÍ ZÁJMENA A TÁZACÍ PŘÍSLOVCE
VZTAŽNÁ A UKAZOVACÍ ZÁJMENA
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 3 - BEZ ČLENU
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN A PŘÍSLOVCÍ
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 2 - SE ČLENEM NEURČITÝM
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 1 - SE ČLENEM URČITÝM
M I N U L Ý Č A S NEPRAVIDELNÁ SLOVESA.
NJ – gramatika minulé časy - přehled.
Věty časové Německý jazyk Mgr. Monika Bartíková
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Školní rok: 2011/2012 Ročník: Předmět: Téma: Anotace: Autor : Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
M I N U L Ý Č A S PERFEKTUM.
 Autor  Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr.  Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace  Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
12. LEKCE (12. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
10. LEKCE (10. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
Němčina pro jazykové školy nově 1 Lektion 12: Eine eigene Firma Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Reindlová. Dostupné.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_18 Präteritum (haben, sein) TEMA:Jazyková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_173_PERFEKTUM SLOVES S NEODLUČITELNÝMI PŘEDPONAMI Název školy Masarykova střední škola.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Pavla Študentová NÁZEV:VY_32_INOVACE_12, perfektum - tvoření TÉMATICKÝ.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_20 Konjunktiv II TEMA:Jazyková kompetence.
Němčina pro řemesla a služby Deutsch für deinen Job Reise nach München Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lucie Břicháčková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: II/2 Sada: I. Ověření ve výuce: kvarta Datum:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Préteritum sloves haben, sein, werden VY_32_INOVACE_02-17 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk Tematický.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám" Pořadové číslo projektu: 4247/21/7.1.4/2011 Číslo šablony: VY_32_INOVACE_NJ_22.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV AUTOR: Mgr. Hana Halamová NÁZEV: VY_22_INOVACE_12_NJ9_Préteritum slovesa haben TÉMA: Préteritum slovesa haben.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_164_SLOVESO WERDEN Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_06_ A15_Perfektum sloves sein a haben Téma: Německá gramatika.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhStädte, Länder, Sprachen.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
 Préteritum se používá k vyjádření minulosti a je tvořeno jednoduchým (nesloženým) slovesným tvarem.
Digitální učební materiál
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál
NĚMECKÝ JAZYK PERFEKTUM – SLABÁ SLOVESA Projekt POMOC PRO TEBE CZ. 1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
slovesný způsob - konjunktiv čtvrtý únor 2013
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Autor: Alena Červášková Jazyk a jazyková komunikace, Německý jazyk, Perfektum.
Perfektum nepravidelných a způsobových sloves
Préteritum sloves PhDr. Taťána Tonová.
Digitální učební materiál
Préteritum pomocných sloves
Perfektum slabých sloves
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

MINULÉ ČASY POMOCNÝCH SLOVES Autor: Katka Česalová Datum: 12. 10. 2013 Cílový ročník: 6. – 9. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763

Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk 2. stupeň Tematický okruh: Tvarosloví Téma: Minulé časy pomocných sloves Metodický list/anotace: žáci se seznámí se zásadami tvoření minulých časů pomocných sloves a jejich používáním Očekávaný výstup: žáci na základě uvedených pravidel správně tvoří minulé časy pomocných sloves a používají je ve větách Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 11 – 15 let

V němčině se běžně používají dva minulé časy – PRÉTERITUM A PERFEKTUM. U pomocných sloves se oba tyto minulé časy tvoří nepravidelně, což je důsledek dlouhého vývoje těchto sloves - jsou to nejstarší slova v dějinách lidstva. Která pomocná slovesa tedy známe? HABEN – mít SEIN – být WERDEN – stát se

SLOVESO HABEN – MÍT: 1) PRÉTERITUM: Stojí v oznamovací větě na druhém místě a časuje se! 1. a 3. osoba singuláru je stejná. ich hatte 1. wir hatten du hattest 2. ihr hattet 3. er, sie, es hatte 3. sie, Sie hatten B.: Hattest du gestern Zeit? Nein, gestern hatte ich keine Zeit.

POMOCNÉ SLOVESO haben + PŘÍČESTÍ MINULÉ PŘÍČESTÍ MINULÉ: 2) PERFEKTUM: POMOCNÉ SLOVESO haben + PŘÍČESTÍ MINULÉ PŘÍČESTÍ MINULÉ: PŘEDPONA GE- + SLOVESNÝ ZÁKLAD + PŘÍPONA –T ich habe ge + hab + t = ich habe gehabt Časujeme pouze pomocné sloveso, tvar příčestí minulého se nemění!

Časování v perfektu: ich habe gehabt 1. wir haben gehabt du hast gehabt 2. ihr habt gehabt 3. er, sie, es hat gehabt 3. sie, Sie haben gehabt B.: Hast du gestern Freizeit gehabt? Nein, gestern habe ich keine Freizeit gehabt. Měl jsi včera volný čas? Ne, včera jsem neměl žádný volný čas.

ÚKOL: Zkuste vytvořit věty – v préteritu i v perfektu: Měli jsme štěstí! 2) Jano, měla jsi už domácí úkol? 3) Děti, měly jste doma kočku? 4) Babička měla hodně přátel.

Správné řešení: Wir hatten Glück! Wir haben Glück gehabt. 2) Jana, hattest du schon die Hausaufgabe? Jana, hast du schon die Hausaufgabe gehabt? 3) Kinder, hattet ihr zu Hause die Katze? Kinder, habt ihr zu Hause die Katze gehabt? 4) Die Oma hatte viele Freunde. Die Oma hat viele Freunde gehabt.

SLOVESO SEIN – BÝT: nejstarobylejší sloveso – jako u jediného se liší tvar infinitivu a tvar 1. a 3. osoby plurálu!! SEIN – BÝT x WIR SIND – MY JSME SIE SIND – ONI JSOU PRÉTERITUM: ich war 1. wir waren du warst 2. ihr wart 3. er, sie, es war 3. sie, Sie waren

B. : Warst du heute in der Schule. Ja, ich war heute in der Schule B.: Warst du heute in der Schule? Ja, ich war heute in der Schule. Byl jsi dnes ve škole? Ano, dnes jsem byl ve škole. 2) PERFEKTUM: POMOCNÉ SLOVESO + PŘÍČESTÍ MINULÉ sein gewesen 1. ich bin gewesen 1. wir sind gewesen 2. du bist gewesen 2. ihr seid gewesen 3. er, sie, es ist gewesen 3. sie, Sie sind gewesen

B.: Bist du heute in der Schule gewesen? Ja, ich bin heute in der Schule gewesen. Byl jsi dnes ve škole? Ano, dnes jsem byl ve škole. Časujeme pouze pomocné sloveso, tvar příčestí minulého se nemění!

ÚKOL: Přelož věty, použij préteritum i perfektum: David byl v Rakousku. 2) Nebyla jsem doma. 3) Paní Nováková, byla jste v práci? 4) Byli jsme spokojení.

Správné řešení: David war in Österreich David ist in Österreich gewesen. 2) Ich war nicht zu Hause. Ich bin nicht zu Hause gewesen. 3) Frau Nováková, waren Sie in der Arbeit? Frau N., sind Sie in der Arbeit gewesen? 4) Wir waren zufrieden. Wir sind zufrieden gewesen.

SLOVESO WERDEN – STÁT SE: PRÉTERITUM: ich wurde 1. wir wurden du wurdest 2. ihr wurdet 3. er, sie, es wurde 3. sie, Sie wurden Opět stojí v oznamovací větě na druhém místě a časuje se! 1. a 3. osoba singuláru je stejná.

B.: Ich wurde Lehrerin. Wurde dein Bruder Arzt? Stala jsem se učitelkou. Stal se tvůj bratr lékařem?

2) PERFEKTUM: POMOCNÉ SLOVESO + PŘÍČESTÍ MINULÉ sein geworden 1. ich bin geworden 1. wir sind geworden 2. du bist geworden 2. ihr seid geworden 3. er, sie, es ist geworden 3. sie, Sie sind geworden B.: Ich bin Lehrerin geworden. Ist dein Bruder Arzt geworden? Stala jsem se učitelkou. Stal se tvůj bratr lékařem?

ÚKOL: Přelož věty, použij préteritum i perfektum: Můj tatínek se stal ředitelem. 2) Stali jsme se žáky. 3) Děti, vyrostly jste? 4) Zčervenala jsem.

Správné řešení: Mein Vati wurde Direktor. Mein Vati ist Direktor geworden. 2) Wir wurden Schüler. Wir sind Schüler geworden. 3) Kinder, wurden sie gross? Kinder, seid ihr gross geworden? 4) Ich wurde rot. Ich bin rot geworden.

Použité zdroje: Vlastní materiály autorky Použité zdroje: Vlastní materiály autorky. Zdroje obrázků: Obrázky použity z galerie Klipart MS Word 2010.

Děkuji vám za pozornost.