MINULÉ ČASY ZPŮSOBOVÝCH SLOVES

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Způsobová /modální / slovesa
Advertisements

SLOŽENÝ MINULÝ ČAS Vypracovala: Málková Jarmila
zpracovaný v rámci projektu
ZPŮSOBOVÁ SLOVESA A JEJICH ČASOVÁNÍ
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
Projekt: L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů
MINULÉ ČASY SILNÝCH SLOVES 1
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: PaedDr. Hana Mikolajková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
OSOBNÍ ZÁJMENA A JEJICH SKLOŇOVÁNÍ
MODALVERBEN ZPŮSOBOVÁ SLOVESA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Německý jazyk Ročník.
POŘÁDEK SLOV V NĚMECKÉ VĚTĚ
MINULÉ ČASY SMÍŠENÝCH SLOVES
TÁZACÍ ZÁJMENA A TÁZACÍ PŘÍSLOVCE
MINULÉ ČASY POMOCNÝCH SLOVES
VZTAŽNÁ A UKAZOVACÍ ZÁJMENA
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 3 - BEZ ČLENU
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN A PŘÍSLOVCÍ
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 2 - SE ČLENEM NEURČITÝM
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 1 - SE ČLENEM URČITÝM
Konjunktiv I/A Střední odborná škola Otrokovice
M I N U L Ý Č A S NEPRAVIDELNÁ SLOVESA.
Předmět a očekávaný výstup
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Podmiňovací způsob modálních (způsobových) sloves ≈ Konjunktiv von Modalverben Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Název Préteritum způsobových sloves Předmět, ročník
Význam způsobových sloves, slovosled
M I N U L Ý Č A S PERFEKTUM.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuICT ve výuce Příjemce podpory - školaHotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
12. LEKCE (12. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
5. LEKCE (5. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Němčina pro jazykové školy nově 1 Lektion 12: Eine eigene Firma Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Reindlová. Dostupné.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_115 Licence : CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Anotace Materiál je určen pro studijní obory k výuce předmětu německý jazyk, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_178_PRÉTERITUM ZPŮSOBOVÝCH SLOVES Název školy Masarykova střední škola zemědělská a.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: II/2 Sada: I. Ověření ve výuce: tercie Datum:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_20 Konjunktiv II TEMA:Jazyková kompetence.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_07 Modalverben TEMA:Jazyková kompetence.
Projekt : „EU peníze školám“ - OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Název školy ZŠ. J. E. Purkyně a Základní umělecká škola autor Mgr. Venuše PLÁŠILOVÁ název VY_32_INOVACE_14_NJ_MODALNISLOVESA téma Modální slovesa číslo.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_06_ A11_Préteritum způsobových sloves Téma: Německá gramatika.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
slovesný způsob- konjunktiv čtvrtý únor 2013
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Podmiňovací způsob modálních (způsobových) sloves ≈ Konjunktiv von Modalverben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Autor: Alena Červášková Jazyk a jazyková komunikace, Německý jazyk, Perfektum.
Perfektum nepravidelných a způsobových sloves
Préteritum sloves PhDr. Taťána Tonová.
Digitální učební materiál
Perfektum slabých sloves
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Německý jazyk, Préteritum způsobových sloves.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Německý jazyk, Časování způsobových sloves.
Transkript prezentace:

MINULÉ ČASY ZPŮSOBOVÝCH SLOVES Autor: Katka Česalová Datum: 13. 10. 2013 Cílový ročník: 6. – 9. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763

Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk 2. stupeň Tematický okruh: Tvarosloví Téma: Minulé časy způsobových sloves Metodický list/anotace: žáci se seznámí se zásadami tvoření minulých časů způsobových sloves a jejich používáním Očekávaný výstup: žáci na základě uvedených pravidel správně tvoří minulé časy způsobových sloves a používají je ve větách Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 11 – 15 let

V němčině se běžně používají dva minulé časy – PRÉTERITUM A PERFEKTUM. U způsobových – modálních - sloves se mnohem více používá PRÉTERITUM, protože u perfekta se na konci věty hromadí dva slovesné tvary (infinitiv plnovýznamového slovesa a příčestí minulé), což je méně přehledné . My se ovšem seznámíme i s PERFEKTEM, aby nás nic nepřekvapilo!

A která tedy známe způsobová slovesa? dürfen – smět können – moci, umět mögen – mít rád müssen – muset sollen – mít povinnost wollen – chtít wissen – vědět - není způsobové, nemusí být doplněno plnovýznamovým slovesem, chová se však podobně, proto si ho způsobová slovesa přibrala k sobě do klubu!

PRÉTERITUM: Stojí v oznamovací větě na druhém místě a časuje se! 1. a 3. osoba singuláru je stejná. Tvoříme je podobně jako u slabých sloves ze slovesného základu a přidáním přípony –TE, odstraníme však přehlásku. DÜRFEN - SMĚT ich durfte 1. wir durften du durftest 2. ihr durftet 3. er, sie, es durfte 3. sie, Sie durften

KÖNNEN – MOCI, UMĚT ich konnte 1. wir konnten du konntest 2. ihr konntet 3. er, sie, es konnte 3. sie, Sie konnten MÖGEN – MÍT RÁD ich mochte 1. wir mochten du mochtest 2. ihr mochtet 3. er, sie, es mochte 3. sie, Sie mochten

MÜSSEN - MUSET ich musste 1. wir mussten du musstest 2. ihr musstet 3. er, sie, es musste 3. sie, Sie mussten SOLLEN – MÍT POVINNOST ich sollte 1. wir sollten du solltest 2. ihr solltet 3. er, sie, es sollte 3. sie, Sie sollten

WOLLEN - CHTÍT ich wollte 1. wir wollten du wolltest 2. ihr wolltet 3. er, sie, es wollte 3. sie, Sie wollten WISSEN - VĚDĚT ich wusste 1. wir wussten du wusstest 2. ihr wusstet 3. er, sie, es wusste 3. sie, Sie wussten

B.: 1. Ich durfte am Sonntag lange schlafen. 2. Du konntest gut englisch sprechen. 3. Er mochte Kartoffelsalat essen. 4. Sie musste nach Prag fahren. 5. Wir sollten Hausaufgabe schreiben. 6. Ihr wolltet Eis kaufen. 7. Sie wissen alles, Frau Nováková!

Úkol: Přeložte věty do češtiny - obrázky Vám (možná) napoví  Úkol: Přeložte věty do češtiny - obrázky Vám (možná) napoví ! Pozor na to, že v češtině nemusíme vyjadřovat podmět! Správné řešení: Směla jsem v neděli dlouho spát. Uměla jsi dobře mluvit anglicky. Rád jedl bramborový salát. Musela jet do Prahy. Měli jsme psát domácí úkol. Chtěli jste si koupit zmrzlinu. Vy víte všechno, paní Nováková!

2) PERFEKTUM: POMOCNÉ SLOVESO haben + PŘÍČESTÍ MINULÉ PŘÍČESTÍ MINULÉ: GE- + SLOVESNÝ ZÁKLAD BEZ PŘEHLÁSKY + –T ich habe ge + durf + t = ich habe gedurft - Časujeme pouze pomocné sloveso, tvar příčestí minulého se nemění! Plnovýznamové sloveso je ve větě na předposledním místě před příčestím minulým!

ich habe gedurft 1. wir haben gedurft B.: DÜRFEN – SMĚT ich habe gedurft 1. wir haben gedurft du hast gedurft 2. ihr habt gedurft 3. er, sie, es hat gedurft 3. sie,Sie haben gedurft Použití ve větě: Ich habe am Sonntag lange schlafen gedurft. I I I POMOCNÉ SLOVESO INFINITIV PŘÍČESTÍ PLNOVÝZNAMOVÉHO MINULÉ SLOVESA

Úkol: Převeď do perfekta další věty: 2. Du konntest gut englisch sprechen. 3. Er mochte Kartoffelsalat essen. 4. Sie musste nach Prag fahren. 5. Wir sollten Hausaufgabe schreiben. 6. Ihr wolltet Eis kaufen. 7. Sie wissen alles, Frau Nováková!

Správné řešení: 2. Du hast gut englisch sprechen gekonnt. 3. Er hat Kartoffelsalat essen gemocht. 4. Sie hat nach Prag fahren gemusst. 5. Wir haben Hausaufgabe schreiben gesollt. 6. Ihr habt Eis kaufen gewollt. 7. Sie haben alles gewusst, Frau Nováková!

ÚKOL 2: náročnější: Zkuste vytvořit věty – v préteritu i v perfektu: Chtěla jsem jít domů! 2) Paní Nováková, uměla jste jako dítě plavat? 3) Děti, měly jste doma pomáhat? 4) Nevěděli jsme to.

Správné řešení: Ich wollte nach Hause gehen. Ich habe nach Hause gehen gewollt. 2) Frau N., konnten Sie als Kind schwimmen? Frau N., haben Sie als Kind schwimmen gekonnt? 3) Kinder, solltet ihr zu Hause helfen? Kinder, habt ihr zu Hause helfen gesollt? 4) Wir wussten es nicht. Wir haben es nicht gewusst.

Použité zdroje: Vlastní materiály autorky Použité zdroje: Vlastní materiály autorky. Zdroje obrázků: Obrázky použity z galerie Klipart MS Word 2010.

Děkuji vám za pozornost.