Autor: Stejskalová Hana Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_03_Voda Téma: Chemie 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1431
VODA
Anotace Prezentace je určena k výkladu učiva Voda v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Žáci se seznámí s pojmy hydrosféra, koloběh vody, s dělením vody podle různých hledisek, úpravou a čištěním vody. Určeno pro interaktivní výuku.
Voda Zaujímá 71 % zemského povrchu. obr. 1
Hydrosféra – prostor, který voda zaujímá na Zemi (oceány, moře, ledovce, sníh, pára…) obr. 2
Vyskytuje se ve třech skupenstvích: pevném (ledovce, sníh…) kapalném (moře, řeky…) plynném (vodní pára) obr. 3
Koloběh vody obr. 4
Druhy vod podle obsahu minerálních látek Čirá, bezbarvá, v silné vrstvě namodralá, bez chuti a zápachu. Používá se v laboratořích, do chladičů automobilů, napařovacích žehliček… Destilovaná Obsahuje málo rozpuštěných minerálních látek (dešťová, říční) Měkká
Obsahuje více rozpuštěných minerálních látek (prochází vrstvami zemské kůry). Tvrdá Obsahuje mnoho rozpuštěných minerálních látek (i plyny). Může mít léčivé účinky. Minerální
Voda v mořích a oceánech. Tvoří asi 97 % hydrosféry. Salinita – celkový obsah solí rozpuštěných v mořské vodě. Průměrná salinita světového oceánu je 3,5 %. Slaná
Druhy vod podle obsahu nečistot Pitná Upravuje se ve vodárnách. Musí být zdravotně nezávadná, bez barvy, chuti a zápachu. Zdroje – podzemní nebo povrchová voda.
Vodárna v Podolí obr. 5
Užitková Neobsahuje látky zdraví škodlivé. Použití – mytí, koupání, praní prádla, napájení zvířat… Nepoužívat – k pití, mytí nádobí… Odpadní Vzniká činností člověka. Může obsahovat látky zdraví škodlivé, jedy. Čistí se v čističkách odpadních vod.
Čistička vod obr. 6
Kontrolní otázky Co je hydrosféra? Prostor, který zaujímá voda na Zemi (sníh, vodní pára, voda podzemní, povrchová…) Dělení vody podle čistoty. Pitná, užitková, odpadní. Vyjmenuj alespoň tři města, ve kterých jsou lázně. Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Poděbrady… Která voda je tvrdá? Obsahuje větší množství rozpuštěných solí.
Zdroje a citace Obr. 1 SCHMITT. Wikipedia.cz [online]. [cit. 10.1.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/97/ The_Earth_seen_from_Apollo_17.jpg/599px- The_Earth_seen_from_Apollo_17.jpg Obr. 2 JNN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 10.1.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/61/ Hinomisaki91.JPG/800px-Hinomisaki91.JPG Obr. 3 2.0 GENERIC. Wikipedia.cz [online]. [cit. 10.1.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/03/ Glacial_iceberg_in_Argentina.jpg/800px- Glacial_iceberg_in_Argentina.jpg
Zdroje a citace Obr. 4 EVANS. Wikipedia.cz [online]. [cit. 10.1.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/42/W atercycleczechhigh.jpg Obr. 5 BAŠTÝŘOVÁ, Viola. Wikipedia.cz [online]. [cit. 10.1.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/ 8/87/Podolsk%C3%A1_vod%C3%A1rna_zevnit%C5%99 _1.JPG/800px- Podolsk%C3%A1_vod%C3%A1rna_zevnit%C5%99_1.JP G
Zdroje a citace Obr. 6 AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 10.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Praha,_Dejvice,_Bab a,_%C4%8Disti%C4%8Dka_vod.JPG BENEŠ, Pavel; PUMPR, Václav; BANÝR, Jiří. Základy chemie 1 pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Praha: Fortuna, 1993, ISBN 80-7168-043-5. ŠKODA, Jiří; DOULÍK, Pavel. Chemie 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2006, ISBN 80-7238-442-2.