Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dramacentrum jako služba komunitě a veřejnosti Pavel Němeček Konference Olomouc
Advertisements

Muzejní management.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Celoživotní vzdělávání a projektová metoda vyuČování
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Galerijní animace [1]. Názvem galerijní animace označujeme totiž aktivity kombinující praktické a teoretické činnosti, využívané v galeriích i muzeích,
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Centrum nových strategií muzejní prezentace =
ArtParty uvádí. CM (Community Music ltd.) je nezisková organizace zaměřená na moderní hudbu. Sídlí v Londýně a úspěšně působí již od roku Cílem.
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
Muzejní pedagogika.
Doprovodné programy I. běh ŠMP – Muzejní výstavnictví Mgr. Dagmar Fialová.
VY_52_INOVACE_DEK_60 Konceptuální umění Akční umění
Výtvarné setkání v MŠ II.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Krása a umění jako prostředky výchovy
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Název projektu: Aktivizační a vzdělávací centrum Období řešení projektu: –
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
SPOLUFINANCOVÁNO Z PROSTŘEDKŮ EVROPSKÉHO FONDU PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ
Průřezová témata.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Centrum pro prezentaci kulturního dědictví Národní muzeum Informační portál eMuzeum.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky Mgr
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Kateřina Dytrtová GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky
ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
Postavení pedagogiky mezi vědami
GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno 5. a
Brno 5. a 6. února 2008 Mezinárodní konference Konkurenceschopnost podniků1 JAK MŮŽE EKONOMICKO-SPRÁVNÍ FAKULTA MASARYKOVY UNIVERZITY PŘISPĚT KE ZVÝŠENÍ.
Didaktické metody Androdidaktika.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Distribuce umění a kulturního dědictví. Faktory ovlivňující distribuci Místo, budova, sídlo organizace Odvětví nebo hlavní předmět činnosti organizace.
Edukativní aspekty zprostředkování umění v muzeích a galeriích, „výuka“ před obrazy, galerijní animace jako vzdělávací proces. BcA. Martina Lišková
Galerie umění Karlovy Vary PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE – květen 2016 Edukátorem snadno a rychle? Mgr. Lenka Tóthová.
Galerie - prostor pro zábavu i vzdělávání nabídka programů pro střední školy a možnosti spolupráce.
Muzeum jako místo setkávání – prožitek jinak. Regionální muzeum v Litomyšli a jeho aktivity směrem k veřejnosti. Renata Kmošková, programová produkční.
GUSTAV PAULI BcA. Veronika Štěrbová GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky Vyučující: Mgr. Alice Stuchlíková 2011.
Muzejní pedagog jako klíčový nástroj v komunikaci s veřejností Mgr. Zdeňka Kulhavá, Muzeum východních Čech v Hradci Králové.
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
AKČNÍ POLE SOCIÁLNÍ PRÁCE – VÝCHODISKO I CÍL STUDIA OBORU Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Galerijní pedagogika v teorii a praxi. Literatura, vzdělávání, aktuální podoby současné animace uměleckého díla. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky.
Zuzana Klusáčková Metodika galerijní pedagogiky GP3MP_MGP vyučující Mgr. Alice Stuchlíková Jaro 2012.
Výtvarný ateliér v muzeu, výtvarný umělec v roli animátora, vícedenní a pobytové ateliéry. Příklady ze zahraničí i z českých galerií a muzeí. Jitka Burdová.
CZ.1.07/1.2.00/ Příjemce dotace: Organizace pro pomoc uprchlíkům (OPU) OPU je nevládní neziskovou organizací, která se od svého založení v roce.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Galerijní animace na výstavách klasického a současného umění, příklady ze zahraničních i českých institucí. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky, jaro.
Činnost lektora v Severočeské galerie výtvarného umění v Litoměřicích, příspěvkové organizaci Duben 2016 Zpracovala: PhDr. Olga Kubelková lektorka Severočeská.
Percepce novomediálního díla (nejen) v galerijním prostoru
poslání národního pedagogického muzea a knihovny j. a. komenského
Mezinárodní standardizace přípravy průvodců CR
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
3.B. Současné podoby galerijní pedagogiky a zprostředkování umění, úloha a pozice vzdělávacích oddělení v muzeích a galeriích, vztah školy a výstavní.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Trhy kulturního dědictví a umění
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Mezinárodní standardizace přípravy průvodců CR
Didaktické metody Androdidaktika.
TŘETÍ FESTIVAL Setkání aktivních seniorů
Igor Zhoř , Brno , Brno.
MIKULOVSKÉ OZVĚNY 58. ZLÍN FILM FESTIVALU 8.–
Galerijní pedagogika v teorii a praxi: Literatura, vzdělávání,
Základní filozofické otázky
Mgr. Michaela Brábníková Památník Lidice
Transkript prezentace:

Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013 Výtvarná interpretace jako součást výtvarné pedagogiky ve škole a v galerii. Individuální a kolektivní práce, trvalost a pomíjivost výsledků tvorby Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013

Zprostředkování umění Výtvarné umění = komunikace Postoj umělce, vnější svět kolem, duševní svět vnímatele Dílo – zprostředkovatel – vnímatel

Zprostředkování umění Současnost – umění se stále více stává součástí života společnosti Umění potřebuje být vysvětlováno Rozšiřování okruhu lidí a institucí věnujících se zprostředkování umění Umělci, kurátoři, odborní pracovníci muzeí a galerií, výtvarní publicisté, galerijní lektoři, muzejní pedagogové, výtvarní pedagogové

Muzejní pedagogika Zintenzivnění zážitku z exponátů Aktivní programy v historických či přírodovědných muzeích Praktická zkušenost k ověření dílčí části expozice či exponátu

Způsoby a metody podnícení prožitku umění Televize Rozhlas Film Knižní a reprodukční obrazová produkce Přímý kontakt s uměním Aktivizující programy

Interpretace umění (K. Dytrtová) Interpretace – problematiku A lze lépe pochopit v analogii (kontrastu) viděné na problematice B Myšlení v souvislostech Čím nižší věk žáků, tím hravější a zábavnější forma interpretace a naopak Svoboda a volnost při interpretaci vyžaduje zahrnutí také politické a sociální sféry

Interpretace umění Tři zdroje informací: Výtvarné dílo Výsledky dosavadních zkoumání Vlastní vnímání a prožitky

Typy aktivizačních programů v galeriích Teoretické: Přednáška, prohlídka s výkladem, konference, teoretická symposia Zaměřeny především na dospělého diváka Praktické: Výtvarné kurzy, ateliéry, tvůrčí dílny, umělecké workshopy Běžnější pro dětské diváky

Galerijní animace Probíhá v galerii Základ – aktivní činnost diváka Výtvarná aktivita, navazující na formální, technologickou či obsahovou stránku výstavy/díla Diskuze, rozprava – animátor vede diskuzi, dává otázky, hledá s účastníky odpovědi, rozkrývá problémy Cíle – soustředit pozornost na dílo, aktivizovat tvůrčí postoje

Individuum x kolektiv animace – kolektivní činnost x utváření vlastního individuálního názoru diskuze o chápání umění – forma výcviku v rozvoji individuality a ověřování i upevňování samostatných názorů

Trvalost uměleckého díla x pomíjivost animací ve fyzickém kontaktu s dílem jsme jen určitou dobu, pak se vnímání posouvá do roviny vzpomínky a představy otázka, je-li hlavní na diváckém zážitku okamžik pozorování, nebo následná představa uchovaná v hlavě animace – vyvinuty proto, aby napomohly vytvořit a uchovat vnitřní prožitek výtvarného díla

Zdroje FIŠER, Zbyněk, HAVLÍK, Vladimír a HORÁČEK, Radek. Slovem, akcí, obrazem: příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 208 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity; sv. č. 146. ISBN 978-80-210-5389-2. BRABCOVÁ, Alexandra, ed. Brána muzea otevřená: [průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea]. Náchod: Juko, [2003]. 583 s. ISBN 80-86213-28-5. HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. [Brno]: CERM, 1998. 142 s., [12] s. obr. příl. ISBN 80-7204-084-7.