Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ Písek Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: Informační systémy Ročník: 4 Téma: ITIL® 3 – ST part 1. Tematický okruh: Útvar IT Jméno autora: Miroslav Široký Datum tvorby: leden 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_ISY_SR015 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_ISY_SR015 Anotace: ITIL® – techniky pro správu služeb IT. Přechod služeb - Service Transition (ST) – DIKW model.
Sbírka knih 1) Service Transition (ST) Přechod služeb Zavádění nových nebo pozměněných služeb. Proces plánování a podpory přechodu služeb do provozu. Převedení strategie služby, obsažené v balíčku služby SDP, z teorie do praxe.
Procesy ST Přechod služby Vyhodnocení změny Správa změn Správa aktiv služeb a konfigurací Správa znalostí Plánování a podpora Správa releasu a provozního nasazení Plánování a podpora přechodu
Správa změn Změna – přidání, úprava nebo odstranění konkrétní konfigurační položky (CI) Žádost o změnu – inicializační událost (RfC) Záznam o změně (Change Record) Poradní výbor pro změnu (Change Advisory Board – CAB) Poradní výbor pro naléhavé změny (Emergency CAB – ECAB)
Typy změnových požadavků Normální změna – 1 nebo více CI – formální RfC, schválen CAB a prochází procesem správy změn Standardní změny – nízké riziko, „předem schválená změna“ Naléhavá změna (Emergency Change) – počet redukován na minimum; dokumentace a evaluace probíhá následovně
Správa znalostí Informace zahrnují: identifikace zainteresovaných stran akceptovatelné úrovně rizika očekávané výkonnosti požadované zdroje harmonogramy SKMS (Service Knowledge Management System – systém správy znalostí o službách)
DIKW Model Kontext / Souvislost Pochopení Data Kde? Kdy? Co? Kdo? Informace Jak? Znalosti Proč? Poznání Data – Information – Knowledge – Wisdom Model Kontext / Souvislost Pochopení
Systém správy konfigurací CMS Configuration Management System Vícevrstvá architektura CMS Datová vrstva Vrstva integrace informací Vrstva zpracování znalostí Prezentační vrstva Systémy správy
Zdroje ITIL 2011. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2012, 216 s. ISBN 978-80-251-3732-1.