Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, 73801 Frýdek-Místek IČ 13644301 Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0149 Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_10_30ŠebM-11 Název tematické oblasti (sady) Základy programování v jazyce C# Název vzdělávacího materiálu Příklady s využitím iterace 5 Druh učebního materiálu Cvičení v prostředí Microsoft Visual Studio Anotace Téma je určeno žákům studijního oboru elektro na získání základních znalostí a vědomostí v algoritmizaci a programování. Klíčová slova algoritmus,vývojový diagram,zdrojový text programu Vzdělávací obor, pro který je materiál určen 26-41-M/01 Elektrotechnika Ročník IV. Typická věková skupina 18 let Speciální vzdělávací potřeby žádné Autor Ing.Milan Šebestík Zhotoveno, (datum/období) 1.9. až 30.10..2012 Celková velikost 173 kB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Milan Šebestík,použitá literatura:ing.Jana Pšenčíková: Algoritmizace ,Dostupné z portálu www.ssed-fm.cz
33. Příklady s využitím iterace 5 Vytvořte algoritmus a napište program,který sečte kladná čísla zadávaná pos- tupně z klávesnice.Cyklus bude trvat tak dlouho,dokud nezadáme z klávesnice číslo -1.Pro řešení příkladu zvolte cyklus se vstupní podmínkou. Příklad 23 Protože neznáme předem,kolikrát cyklus proběhne, zvolíme cyklus se vstupní podmínkou: -v prvním kroku vynulujeme proměnnou SUMA,do které budeme postupně ukládat mezivýsledky součtu, -v druhém kroku načteme první číslo z klávesnice a uložíme jej do proměnné X, -následně toto číslo otestujeme, zda se nerovná číslu -1, -v případě že je splněna tato podmínka se číslo X přičte k obsahu proměnné SUMA, -v následném kroku se načte nové X a opět se otestuje,zda se nerovná -1, -po ukončení cyklu načtením hodnoty -1 do proměnné X se zobrazí obsah proměnné SUMA na monitor.
Begin SUMA = 0 Read: X X =! -1 SUMA = SUMA+X Write:SUMA Read: X End Vynulování proměnné SUMA Begin SUMA = 0 Načtení čísla z klávesnice a uložení do proměnné X Read: X Otestování čísla X,zda se nerovná hodnotě -1 X =! -1 V těle cyklu se přičítá obsah proměn- né X k obsahu proměnné SUMA a dále se načte nové číslo X SUMA = SUMA+X Write:SUMA Read: X End Zobrazení obsahu výsledné proměnné SUMA na monitor
Zdrojový text programu int x, suma; suma = 0; Console.Write("Zadej číslo z klávesnice: "); x = int.Parse(Console.ReadLine()); while (x != -1) { suma = suma + x; } Console.Write("Výsledek součtu je: {0}", suma); Console.Read();
Vytvořte algoritmus a napište program,který sečte kladná čísla zadávaná pos- tupně z klávesnice.Cyklus bude trvat tak dlouho,dokud nezadáme z klávesnice číslo -1.Pro řešení příkladu zvolte cyklus s výstupní podmínkou. Příklad 24 Protože neznáme předem,kolikrát cyklus proběhne,zvolíme cyklus s výstupní podmínkou: -v prvním kroku vynulujeme proměnnou SUMA,do které budeme postupně ukládat mezivýsledky součtu,dále pak obsah proměnné X, -v druhém kroku provedeme přičtení obsahu X k obsahu proměnné SUMA, -během prvního cyklu bude výsledek součtu roven nule, zároveň se načte nový obsah proměnné X, který se nyní otestuje,zda se nerovná -1, -v případě, že je splněna tato podmínka se cyklus opakuje, -po ukončení cyklu načtením hodnoty -1 do proměnné X se zobrazí obsah proměnné SUMA na monitor.
Begin SUMA = 0 X = 0 SUMA= SUMA+X Read: X Write:SUMA X =! 0 End + - Vynulování proměnných SUMA a X Begin SUMA = 0 Přičtení obsahu proměnné SUMA k obsahu proměnné X X = 0 Načtení čísla X z klávesnice SUMA= SUMA+X Vytiskni obsah proměnné SUMA na monitor Read: X Write:SUMA X =! 0 End Otestování čísla X a vyhodnocení podmínky cyklu
Zdrojový text programu int x, suma; suma = 0; x = 0; //prováděj,dokud platí podmínka do { suma = suma + x; Console.Write("Zadej číslo z klávesnice: "); x = int.Parse(Console.ReadLine()); } while (x != -1); Console.Write("Výsledek součtu je: {0}", suma); Console.Read();