SOC119: ÚVOD DO SOCIOLOGIE PRO NESOCIOLOGY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

Manažerské kvantitativní metody I Literatura Gros I.: Matematické modely pro manažerské rozhodování. Vydavatelství VŠCHT Praha ISBN
Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
Postup modelování Kateřina Růžičková. Postup modelování Rozhodnutí modelovat Definice problému Existence modelu, pro daný problém Identifikace modelu.
Definice tématu II Robert Zbíral
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Věcné autority v roce 2016
Kriminalistická charakteristika trestného činu
Pojem přeměna obchodní společnosti
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Interpolace funkčních závislostí
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Rozhodování 1.
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Úloha bodového systému
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Metodologie 1.
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
Téma 11: Finanční plánování
Ing. Lenka Bombera Piskačová
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Popisný (popis reality, jevu) Vztahový (vztah jevů, faktorů, činitelů)
Výběrové metody (Výběrová šetření)
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Logika a metody výběru vzorku
Poměr v základním tvaru.
Six sigma – zkrácená verze
SOC119: ÚVOD DO SOCIOLOGIE PRO NESOCIOLOGY
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Kvadratické nerovnice
Právo sociálního zabezpečení
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Test z Metodologie – náměty k přípravě
MNOŽINY.
SIGNÁLY A LINEÁRNÍ SYSTÉMY
Sociologické aspekty ochrany spotřebitele
Základní statistické pojmy
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
(obsah a rozsah pojmu, klasifikace pojmů)
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Právo sociálního zabezpečení
Analýza variance (ANOVA).
Poměr v základním tvaru.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Informatika pro ekonomy přednáška 8
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Věda a etika.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
Transkript prezentace:

SOC119: ÚVOD DO SOCIOLOGIE PRO NESOCIOLOGY 12. Sociologie jako věda 7. 5. 2007 Jaro 2006/2007

Věda a paradigma T. Kuhn a koncept „normální“ vědy: normální věda = výzkum pevně zakotvený v jednom či více minulých vědeckých výdobytcích, které určitá vědecká komunita přijímá jako základ pro budoucí praxi. Normální věda jako vědní obor, ve kterém komunita vědců přijímá shodné paradigma. Paradigmata = přijímané příklady aktuální vědecké práce, příklady, které zahrnují zákony, teorii, aplikace a instrumentaci; to vše poskytuje model, že kterého vyvěrá určitá koherentní tradice vědeckého výzkumu. Definice vědy má sociální charakter → věda je to, co za vědu považují vědci v daném oboru.

Paradigma a sociální vědy Je sociologie paradigmální vědou? Univerzální paradigma, které by bylo univerzálně přijímáno alespoň pro nějaký podobor sociologie, neexistuje. Rozdíly mezi exaktními a společenskými vědami: 1) Nálezy exaktních věd jsou přesnější a spolehlivější a jsou schopny produkovat nálezy, které mají deterministický, nikoliv stochastický (pravděpodobnostní) charakter. 2) Závěry v exaktních vědách mají univerzálnější platnost. 3) Exaktní vědy používají mnohem častěji experiment a jsou častěji schopny nabídnout spolehlivou výpověď o kauzálními vztahu mezi jevy.

Přirozený a uzavřený systém Přirozený systém je soubor proměnných, které jsou navzájem spojeny mnoha vztahy. Počet vztahů spojujících jeden přirozený systém s druhým je veličinou nižšího řádu. Není možné vysvětlit chování systému, který není informačně uzavřený. Informačně uzavřený systém je takový systém, který nemůže být ovlivněn ničím zvenku bez vědomí výzkumníka. Interpretace chování informačně otevřeného systému může vést k vážnému zkreslení. Existuje rozdíl mezi přirozenými systémy přírodních a sociálních věd → přirozené systémy v sociálních vědách jsou daleko komplexnější než systémy v exaktních vědách.

Možné typy zkreslení (Disman) Nepravá korelace Vývojová sekvence Chybějící střední člen Dvojí příčina

Redukce při popisu sociálních systémů V sociálních vědách nelze nikdy pracovat s úplně popsaným přirozeným systémem → nutnost pracovat s redukovaným popisem reality 4 roviny redukce informace v sociologickém výzkumu: 1. redukce počtu pozorovaných proměnných 2. redukce počtu analyzovaných vztahů mezi nimi 3. redukce populace na vzorek 4. redukce časového kontinua na popis jednoho nebo několika málo časových bodů

Kauzalita Abychom mohli prohlásit, že vztah mezi dvěma proměnnými má kauzální charakter, musí být splněny tyto podmínky: 1) musí existovat souběžné změny v obou proměnných 2) musí být vyloučena existence nějaké další, vnější příčiny 3) změny v obou proměnných se musí objevit v logickém časovém pořadí Redukce časového kontinua a redukce počtu sledovaných proměnných a vztahů mezi nimi vylučuje kauzální analýzu dat v neexperimentální situaci.

Transformace informací Vedle redukce představuje druhý metodologický problém transformace informací. Při zkoumání reality nutně dochází k překladu reality do symbolů jazyka. Ve většině případů jsou pozorování a měření jevů nepřímá → studovaný jev je reprezentován nějakým indikátorem Čím větší je vzdálenost mezi tím, co chceme studovat, a indikátorem, který jsme schopni pozorovat, tím větší je riziko zkreslení. Veškeré závěry z empirického výzkumu se nevztahují na jevy, které chceme studovat, ale pouze na jejich indikátory.

Hlavní sociologická paradigmata (Babbie) Pozitivismus Sociální darwinismus Konfliktualismus Strukturní funkcionalismus Symbolický interakcionismus Etnometodologie Feminismus

Příklad 1: Manželství optikou různých paradigmat Manželství jako instituce naplňující společenskou funkci Manželství jako výraz genderové nerovnosti a mocenský fenomén Manželství jako racionální kontrakt Manželství jako konstruovaný symbolický svět → Každé z paradigmat akcentuje určitý aspekt, umožňuje klást určité otázky a nacházet určité odpovědi.

Příklad 2: Sekularizační „paradigma“ J. Hadden – tzv. sekularizační teorie jako nekonzistentní a nesystematická „slátanina“ dílčích tezí O. Tschannen – zkoumání klasických sekularizačních teorií Jednotlivé sekularizační teorie netvoří žádnou „velkou“ teorii a na teoretické rovině jsou velmi různorodé; mají však všechny určitý společný „paradigmatický“ základ → sekularizační paradigma Základní stavební kameny „sekularizačního paradigmatu“: diferenciace, racionalizace a světskost

Teorie Paradigmata reprezentují perspektivy, které nám poskytují způsob pohledu na sociální realitu a jsou založena na určitém souboru předpokladů o povaze dané reality. Teorie představují systematické soubory navzájem provázaných tvrzení, jejichž cílem je vysvětlení určitého aspektu sociálního života. Teorie zpřesňují a konkretizují paradigmata.

Hlavní prvky sociální teorie Pozorování/zkoumání (observation) Fakta Zákony Koncepty Proměnné Axiomy/postuláty Propozice (tvrzení, teze) Hypotézy

Makroteorie a mikroteorie Makroteorie se zabývají rozsáhlými sociálními celky, často celými společnostmi → makro-perspektiva Mikroteorie si všímají sociálního života na úrovni jednotlivců a malých skupin → mikro-perspektiva R. K. Merton – teorie středního dosahu

Vědecké zákony Snahou vědců je uspořádat fakta do podoby vědeckých zákonů. Zákony = univerzální generalizace ohledně určité třídy faktů (jevů). Zákony musí být skutečně univerzálními, nikoliv pouze nahodilými vzorci uspořádání vztahů mezi určitým souborem fakt. Zákon není teorií; zákon je pozorovanou pravidelností, zatímco teorie je systematickým vysvětlením pozorování, jež se vztahuje k určitému aspektu sociálního života. V sociálních vědách mají zákony odlišné postavení než ve vědách přírodních.

Deduktivní a induktivní metoda Deduktivní metoda je základem kvantitativního přístupu a vychází z teorie nebo z obecně formulovaného problému. Induktivní metoda je základem kvalitativního přístupu a začíná pozorováním, v němž se pátrá po pravidelnostech, které existují v objektivní realitě.

Kvantitativní přístup jako testování hypotéz Kvantitativní výzkum používá deduktivní metodu, a proto je schopen řešit jen určitou kategorii problémů. Kvantitativní výzkum může nalézt řešení jen pro takové problémy, které je možno popsat v termínech vztahů mezi pozorovatelnými proměnnými. Výchozím bodem kvantitativního výzkumu je formulace teoretických hypotéz, které jsou v následném procesu testovány.

Koncepty a proměnné Teorie podávají vysvětlení prostřednictvím konceptů. Koncepty = abstraktní prvky, které reprezentují třídu jevů v dané oblasti zkoumání (např. anomie, status, symbolický kapitál apod.) Proměnná = specifický druh konceptu → skládá se ze souboru atributů/hodnot

Od axiomů k hypotézám Axiomy (postuláty) reprezentují základní tvrzení či předpoklady, které jsou pokládány za pravdivé a samozřejmé a na nichž je vystavěna teorie. Propozice jsou specifická tvrzení ohledně vztahů mezi koncepty, jež jsou odvozena z axiomatického základu. Hypotézy formulují specifická testovatelná očekávání ohledně empirické reality, odvozené z obecnějších propozic. Cílem (kvantitativního/deduktivního) výzkumu je testování hypotéz → verifikace/falzifikace