6. Homo, 1,2-0,25 my H. antecessor, H. heidelbergensis

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nejdůležitější předchůdci člověka
Advertisements

P ŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
Vývoj lidoopů a člověka A – giboni (více druhů) B – orangutan C – gorila D – šimpanz učenlivý E – šimpanz bonobo F – člověk Oddělení vývojových linií 1.
Opěrná soustava. Typy opěrných soustav Vnitřní (obratlovci) Vnejší (bezorbratlí, ostnokožci, apod.)
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Anotace Čtení s porozuměním, schopnost vyhledávat informace z vnějších zdrojů a doplnit tak učební látku Autor Dagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Plně elektronické zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
HOMO SAPIENS. Homo sapiens ( člověk rozumný) žil ve středním paleolitu před let př.n.l. na území Evropy, Afriky a Asie. K tomuto druhu.
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Člověk dnešního typu  Šablona: III/2  Číslo: 67  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
GEOLOGICKÝ VÝVOJ A STAVBA ČR Př_161_Geologie_Geologický vývoj a stavba ČR Autor: Mgr. Jiří Sukaný Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště,
Pravěk byl drsná doba, snad všichni měli hlad. Pravěk byl drsná doba, snad všichni měli hlad. Lásko má ! Mám pro tebe růži. Hybaj já chci mamut a!
Výzkum veřejného mínění v otázce výstavby obchodního centra
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
9.1 Magnetické pole ve vakuu 9.2 Zdroje magnetického pole
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Nervová soustava vyšších obratlovců
PRAVĚK U NÁS významná naleziště.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LIDSKÉ TĚLO
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_5/14_ČLOVĚK A PŘÍRODA
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_18
Přírodopis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
Vznik a vývoj člověka.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Nejbližší předkové člověka Autor: Kamil Bujárek,
Kánon hlavy (Unface) Základní pravidla pro kresbu portrétu
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
VY_32_INOVACE_09_28_Trávicí soustava
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Kánon hlavy (Profil) Základní pravidla pro kresbu portrétu
DUM II. / 6. lidské tělo Bc. Zdeněk Klíma.
Savci jsou vývojově velmi pokročilá třída obratlovců a v současné době osidlují téměř celý svět. Jejich hlavním spojovacím znakem je výživa mláďat produktem.
NERVOVÁ SOUSTAVA IV Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Poměr v základním tvaru.
7. Homo neanderthalensis, Homo sapiens neanderthalensis), ky
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
2. Antropogeneze: trendy změna postavy – lokomoce; změny lebky – mozek, vizuální, čichový a čelistní aparát – dentice; končetiny – artefakty; chování.
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
PRVNÍ LIDÉ – 6 .třída.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Základní škola, Hradec Králové
Opěrná soustava - kostra
DĚJEPIS = HISTORIE. DĚJEPIS = HISTORIE HISTORIE je věda, která se zabývá vývojem lidské společnosti (= dějinami) od vzniku člověka až po současnost.
Původ a Vývoj člověka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti původu.
5. Homo H. rudolphensis, H. habilis, H. ergaster, H. erectus
ANTROPOGENEZE.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_52_INOVACE_52_ Vývoj člověka – učební text
ČLOVĚK ROZUMNÝ Člověk vyspělý ( Homo sapiens sapiens)
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Poměr v základním tvaru.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Člověk v živočišném systému
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
KOSTRA.
Lidské svaly a kůže ČLOVĚK.
KOSTRA HLAVY.
VY_32_INOVACE_04-36 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Transkript prezentace:

6. Homo, 1,2-0,25 my H. antecessor, H. heidelbergensis

Migrace Homo Význam klimatických pásem Význam zeměpisné šířky – osvit Šíření kultury: acheuléen X drobnotvaré industrie

La Polledrara, střední pleistocén, sloni, artefakty – lov??

Homo antecessor 1,2-0,7 my, Atapuerca, Afrika? Holotyp: ATD 6-5, Rossas, Bermúdez de Castro 1997 Lebeční kapacita nad 1000 cm3 Nevystupující lícní kosti Nízká prognacie obličeje Nadočnicový val, 2 oblouky Premoláry s dvěma kořeny Celkově: určité sapientní znaky; ale vesměs juv. a adolescentní jedinci Ceprano, Bouri-Daka, Buia?

Sierra de Atapuerca

Carbonell E. et al., Nature 457, 2008, 465-469 TE-9 Sima del Elefante

Gran Dolina 800 ky Dítě, 10-11 let (dentice); další děti, adolescent; velké nadočnicové oblouky

2-1 mil. let, Francie Centrální Masiv fauna datování artefakty 2-1 mil. let, Francie Centrální Masiv fauna datování artefakty?? X Roebroeks et al. 1995: jen 0,5 mil. let

1 mil. let Porýní (Kärlich), Čechy datování; artefakty?

Homo heidelbergensis 0,7-0,2 my („preneandertálec“, „anteneandertálec“ „archaický Homo sapiens“) Holotyp: Mauer-1, u Heidelbergu, Roesch, Schoetensack 1907 Zvětšování objemu mozkovny (1100-1390 cm3) Úzká, výrazně ustupující mozkovna, masívní lebeční kosti Gracilizace obličejové kostry, velký obličej, strmá profilová linie Masívní nadočnicové oblouky Zaoblení týlu/nevýrazný torus Postkraniál: robustní, silné kosti, mohutné svaly Petralona, přechod k neandertálcům

Čelist, dentice Masívní čelist s (jenom) náznakem bradového výběžku Zvětšení třetí stoličky (proti M1 a M2) Holotyp: Mauer u Heidelbergu

Atapuerca, Cueva Mayor

Atapuerca Cueva Mayor, Sima de los Huesos A-4, A-5 Velký rozdíl v kapacitě mozku – A-4: 1390 cm3! Přední část obličeje vystupuje Nadočnicové valy ve dvou obloucích Mezera za M3

Miguelón, 400 ky absces čelisti, v důsledku postižení zubním kazem

Pánev, muž, 175 cm, robustní, značná síla svalů váha min. 95 kg

Altamura

Petralona, diskuse k datování Poulianos – Xirotiris, 1 mil. – 0,1 mil Petralona, diskuse k datování Poulianos – Xirotiris, 1 mil. – 0,1 mil. Let, fauna cca 350 tis. Kapacita 1200 cm3, ale morfologie archaická ale okcipitomastoidní oblast nemá neandertálský charakter, occ. torus jako Vértésszölös (E. Vlček)

Caune de l´Arago Robustní obličej, rekt Caune de l´Arago Robustní obličej, rekt. očnice, daleko od sebe oblouky oddělené 2 čelisti, A2, A13 (žena, muž), pánev A44

Henry de Lumley (Terra Amata, Lazaret)

Bilzingsleben Vértésszölös 350-450 ky přímé okolí minerálních pramenů; v nebo pod travertinem

Sídliště, oheň, obydlí? Drobnotvaré industrie

Steinheim Oproti neandertálcům (i Petraloně) plochý obličej gracilní stavba – žena? Nevýrazný occ. torus Biache Swanscombe: týl, temenní kosti –neandertaloidní (Hublin)

ČR: Brno Stránská skála – Červený kopec, Přezletice,Bečov, Račiněves… Bez antropologických nálezů

Afrika: Homo heidelbergensis x rhodensiensis Afrika: Homo heidelbergensis x rhodensiensis? (Hublin) Bodo, Broken Hill Robustní obličej, masívní nadočnicové oblouky, tloušťka lebeční kosti 10 zubů s kazem Částečně zhojené zranění

Asie: problematika následného vývoje Kontinuita x nové migrace Junniushan (Tin-niou-šan), 280-160 ky, muž, podstatná část skeletu Hexian (Che-sien), 190-150 ky, kalva; Dali, Maba – - Homo heidelbergensis? Ngandong, 100 ky Wolpoff: -- Homo sapiens - Australané? x Rightmire: jen omezený počet shodných znaků Vztah k Homo floresiensis? Dali: znaky H. erectus i H. sapiens

Evoluční psychologie - Kapacita mozku už dostatečná struktura hotová, ale: Onians: „zrcadlové neurony“ všem společné nyní změna konfigurace mozku jednání individua Wynn: „vrstvy myšlení“ Mithen: modulové myšlení – změna v architektuře myšlení Edelman – Tononi: primární vědomí, chybí vědomí jedince, protojazyk - nejsou symboly Binford: „hloubka plánování“