Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8. Vl

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jednoduché stroje Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková
Advertisements

Jednoduché stroje.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Březen 2012
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem září 2011
Práce při zvedání tělesa kladkami
Práce. Výkon Práce Jakou představu ve vás vyvolá slovo práce?
PRÁCE VYKONANÁ PŘI ZVEDÁNÍ TĚLESA POUŽITÍM PEVNÉ KLADKY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Těleso otáčivé kolem pevné osy - páka
JEDNODUCHÉ STROJE.
Jednoduché stroje.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Anotace Prezentace, která se zabývá otáčivými účinky síly. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit pojem pevná a volná.
Páka,kladka,kladkostroj, nakloněná rovina
Základní škola Stříbrná Skalice, Na Městečku 69,
Fyzika 7.ročník ZŠ Otáčivé účinky sil Creation IP&RK.
Něco o jednoduchých strojích
PRÁCE , VÝKON VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON.
Jednoduché stroje Kladka, Pevná a volná kladka,
Jednoduché stroje Mezi jednoduché stroje patří pět strojů. Kladkostroj, Páka, Nakloněná rovina, Volná kladka a Pevná kladka.
Mechanika tuhého tělesa
22.1 Mechanická práce, výkon, příkon
PRÁCE PŘI ZVEDÁNÍ TĚLESA KLADKAMI
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Jak porovnat vykonanou práci
JEDNODUCHÉ STROJE Stroje Pomáhají lidem vykonávat spoustu činností s vynaložením menší námahy.Usnadňují život a zvyšují i naši bezpečnost. Ve fyzice.
PaedDr. Jozef Beňuška
(kladka,páka,nakloněná rovina,kladkostroj)
Shrnutí učiva I Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
Seminární práce z fyziky Práce na jednoduchých strojích-kladka,páka,šroub,nakloněná rovina.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika tuhého tělesa.
J EDNODUCHÉ STROJE - KLADKA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.04_Zvuk_šíření_zvuku.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8.Vl.44_Elektricke_napeti_zdroje.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_19_ Otáčivé účinky síly Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.7.Vl.16_Světelné_jevy.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.11_Hlasitost_zvuku_hluk_a_ochrana_před_ním.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.09_Rychlost_zvuku_odraz_zvuku.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
JEDNODUCHÉ STROJE ČLOVĚK A TECHNIKA
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.28_Rychlost_draha_cas Datum:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_01 Mechanická.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_16 Práce Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_Práce
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8.Vl.29_Prace Datum: Ročník: Osmý
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
Páka, Kladka pevná, volná, kladkostroj
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.52_Hydrostaticky_tlak Datum:
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7. Vl
ZÁKON SÍLY. ZÁKON SÍLY ? Umíš odpovědět Jaký vliv má síla na pohyb tělesa Na čem závisí změna rychlosti Ovlivňuje změnu rychlosti tělesa jeho hmotnost.
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.08_Tlak_v_kapalinách Datum:
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Fyzika 8.ročník ZŠ Mechanická práce, kladky. Creation IP&RK.
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8.Vl.53_Ohmuv_zakon_reseni_prikladu
Jak porovnat vykonanou práci
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
JEDNODUCHÉ STROJE KLÍN, KOLO NA HŘÍDELI, NAKLONĚNÁ ROVINA
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.43_Atom_a_molekula Datum:
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8.Vl.37_Prace_na_jednoduchych_strojich_Ucinnost Datum: 4.11.2013 Ročník: Osmý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Název: Práce na jednoduchých strojích, účinnost Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.3489 Název projektu: UČÍME SE S RADOSTÍ Anotace: Prezentace slouží jak výukový materiál. Žáci se seznámí s pojmem jednoduchý stroj. Dozví se kde se tito jednoduché stroje používají, jak ulehčují práci. Dále se seznámí s veličinou účinnost.

Jednoduché stroje – Stroje mechanické Jednoduchý stroj je jeden z druhů mechanických (založených na pohybu) stojů. Do skupiny jednoduchých stojů patří : páka, kladka, nakloněná rovina, klín, šroub, kolo na hřídeli.

Šroub Páka Klín Nakloněná rovina Kolo na hřídeli Kladka

Kladkostroj Př. Prase má hmotnost 120 kg a je přitahováno k zemi silou 1200 N. Použijeme kladkostroj (4 kladky spojené lany). Stačí napnout silou 300 N. Lano napne 4 x, a tím táhneme prase silou 4 . 300 N = 1200 N Bez kladkostroje by jsme museli prase zvedat silou 1200 N po dráze 1 m. Vykonali bychom práci 1200 J. S kladkostrojem působíme menší silou 300 N po čtyřikrát delší dráze 4 m. vykonáme práci 300 N . 4 m = 1200 J

Volná kladka Ušetříme sílu. Působíme poloviční silou, zato po dvojnásobné dráze Páka Svou sílu můžeme zvětšit i pomocí páky. Např. Páka, která má jedno rameno třikrát delší než rameno druhé může naší sílu zvětšit 3 x F1 = 3 N s1 = 1 cm s2 = 3 cm F2 = 1 N

Používáním jednoduchých strojů se žádná práce neušetří: Početní příklad Určete práci, kterou vykonáme při přímém zvedání kamene o hmotnosti 72 kg do výšky 20 cm. Jakou práci vykonáme při zdvihání stejného kamene pomocí páčidla (páky), jestliže ruka působí na konec páčidla silou 240 N po dráze 0,6 m? m1 = 72 kg h1 = 20 cm = 0,2 m F2 = 240 N h2 = 0,6 m W1 = ? J W2 = ? J W1 = m1 . g . h1 W1 = 72 . 10 . 0,2 W1 = 144 J W2 = F2 . h2 W2 = 240 . 0,6 W2 = 144 J Při přímém zdvižení kamene i při zdvižení pomocí páky vykonáme stejnou práci 144 J. Používáním jednoduchých strojů se žádná práce neušetří: Působíme sice menší silou, ale zato po větší dráze.

Účinnost Značka: ɳ Jednotka: uvádí se % Účinnost fyzikální veličina, která udává poměr mezi výkonem a příkonem při vykonávání práce W1 Stroj W2 Ztráty Značka: ɳ Jednotka: uvádí se % W2 ɳ = ---- W1 Práce, kterou stroj vykoná Účinnost = ---------------------------- Práce, kterou do stroje dodáme

Početní příklad Vysokozdvižný vozík (ještěrka) zvedl paletu s nákladem 250 kg do výšky 3 m. Jeho motor při tom vykonal práci 15 kJ. Jaká je účinnost vozíku? Řešení: m = 250 kg F = 2500 N s = 3 m W2 = ? J W1 = 15000 J ɳ = W2 : W1 ɳ = 7500 : 15000 ɳ = 0,5 . 100 ɳ = 50 % W2 = F . s W2 = 2500 . 3 W2 = 7500 J Účinnost vozíku je 50 %.

Použité zdroje: František Jáchym a Jiří Tesař, fyzika pro 8. ročník základní školy, SPN 2000 Kliparty www.office.microsoft.com Ostatní obrázky vytvořeny pomocí textových polí a automatických tvarů.