Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČÍSLA DO ČTENÍ A ZÁPIS ČÍSEL 4. ročník
Advertisements

ZLOMKY Kateřina Švajdová Miroslava Možná U1ST, 4. ročník.
Expressions of Time Write out the following times in two different ways (whenever possible). Vzor: 1:30 am Je jedna hodina třicet minut. Je půl druhé.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Kolik to stojí?.
ZLOMEK JAKO ČÁST CELKU.
Pojem zlomek a jeho zápis.
1.
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
VY_32_INOVACE_M.5.20-Zlomky-prezentace
Zlomky Porovnávání zlomků..
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ZLOMKY 7. ROČNÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Znalostio zlomcích.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Zlomky Matematika VY_32_INOVACE_100 – 5.sada, M Anotace
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Desetinná čísla - úvod.
AUTOR: Martina Dostálová
ZLOMKY - ÚVOD.
* Číselné výrazy Matematika – 8. ročník *
2.
Šest čtyři pět tři osm deset sedm devět dvě jedna.
Zlomky – 5. ročník VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Pozor, čárka I..
Znaky dělitelnosti 4 Číslo je dělitelné čtyřmi, právě když je čtyřmi dělitelné jeho poslední dvojčíslí. Např.: Číslo 3936 je dělitelné čtyřmi, protože.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iva Papežová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Antlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Opakování z 8.ročníku Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh Dělitelnost přirozených čísel.
Číselné obory 9.ročník Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh.
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
DESETINNÁ ČÍSLA 2 Čtení čísel NÁZEV ŠKOLY
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Řády čísel– Matematika, 2.ročník
Zlomky Porovnávání zlomků..
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Převeď zlomky do základního tvaru:
Jméno autora výukového materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ANOTACE Materiál je určen pro žáky 4. ročníku, je určen k procvičování učiva. Materiál obsahuje prezentaci s učivem o zlomcích. Doplněno řešením. Žáci.
Rovnost, rozšiřování a krácení.
ZLOMEK JAKO ČÁST CELKU.
ZLOMKY Pojem zlomků.
Rovnost, rozšiřování a krácení zlomků
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Výpočty celku a části celku zadané zlomkem
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
SLOŽENÝ ZLOMEK.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_42_INOVACE_02_ČÍSLO A PROMĚNNÁ_26
Mocniny - úvod Mgr. Jiřina Sirková.
Pojem zlomek a jeho zápis.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_11_ Zlomky
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Pojem zlomek a jeho zápis.
* Zlomky Matematika – 7. ročník *.
Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace
Autor: Hana Štrosová, Základní škola a Mateřská škola Jivina
Pojem zlomek a jeho zápis.
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Pojem zlomek Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B

Pojem zlomku celek rozdělíme na části v našem případě čtyři tj. na čtvrtiny celý celek tvoří čtyři čtvrtiny

vybarvím z celku tři čtverce 3 4 vyjádřeno zlomkem tři čtvrtiny

Popis zlomku Zlomek se skládá ze dvou částí. čitatel (počet částí, které zlomek obsahuje) zlomková čára jmenovatel (na kolik stejných částí je celek rozdělen)

Zlomek je část celku. Představuje jen jiný zápis dělení.

Odvození názvů čitatel, jmenovatel Jmenovateli se říká jmenovatel, protože pojmenovává zlomek (čtvrtina, pětina, třetina, šestina… ) název je odvozen od čísla, které se nachází pod zlomkovou čárou. Čitatel určuje počet, v příkladu to byly tři čtvrtiny.

Čtení zlomků Zlomkovou čáru čteme nejčastěji lomeno, při čemž jmenovatele čteme v sedmém pádu. Zřídka čteme zlomkovou čáru děleno, ponecháváme toto čtení téměř výhradně pro znak dělení naznačený dvojtečkou. tři lomeno čtyřmi tři děleno čtyřmi

Čtení zlomků jednoduché zlomky, kde čitatel i jmenovatel jsou čísla jednociferná nebo dvojciferná. Tak na př. zlomek 1/2 čteme „jedna polovina“, 1/3 „jedna třetina“, atp. Je-li čitatel číslo celé a větší než jedna, čte se číslo ve jmenovateli v prvním nebo druhém pádu množného čísla. Jmenovatel se čte v prvním pádu, je-li v čitateli číslo 2, 3, 4 nebo číslo končící některou z těchto tří číslic a vyslovované v stejném pořadu číslic (na př. číslo 34 čtené „třicet čtyři“, a ne „čtyřiatřicet“), kromě čísel 12, 13 a 14. Čteme tedy zlomek 4/5 „čtyři pětiny“, 23/8 „dvacet tři osminy“ atp. Ve všech ostatních případech se čte jmenovatel v druhém pádu množného čísla. Na př. zlomek 7/9 čteme „sedm devítin“, 12/20 „dvanáct dvacetin“, 23/8 „třiadvacet osmin“, 26/15 „dvacet šest (nebo šestadvacet) patnáctin“ atd.

Čtení zlomků Jmenovatel dvojciferný (a někdy i trojciferný) se čte tak, že desítky a jednotky jsou vyjádřeny jedním slovem. 18/25 čteme „osmnáct pětadvacetin“, 9/32 „devět dvaatřicetin“, 22/144 „dvaadvacet stočtyřiačtyřicetin“ (méně často „dvacet dvě stočtyřiačtyřicetiny“) atd.

Čtení zlomků

Zdroje Odvárko O.; Kadleček, J. Matematika pro 8.ročník . Praha: Prometheus, 2000. 79s. ISBN 80-7196-183-3.