Latinsko-řecká lékařská terminologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Bc. Lucie Čechová, ZŠ Lingua Universal
Advertisements

Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
Větné členy.
"- ing" forma slovesa.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Slovo a pojmenování Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
LÉKAŘSKÁ TERMINOLOGIE A LATINA
Přívlastek (Pk).
Dysortografie Dysortografie je specifická porucha pravopisu. Nepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, ale týká se tzv. specifických dysortografických.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
SPISOVNÁ VÝSLOVNOST Mgr. Michal Oblouk.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
HLÁSKOSLOVÍ SPISOVNÁ VÝSLOVNOST
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Český jazyk – 2.ročník „Slovo, slabika, hláska, písmeno“
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Výslovnost latiny Od konce starověku je latina mrtvým jazykem, tzn. nemá přirozené mluvčí, pro které by byla mateřštinou. Žije však dalším osobitým životem.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA A VĚTY
Základní principy anatomického názvosloví
Substantiva 1. a 2. deklinace
Nulla est medicina sine lingua Latina
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině Stupňování krátkých přídavných jmen VY_22_INOVACE_28 Sada 4 Základní škola T. G.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
VÝSLOVNOST LATINY.
Co je lékařská terminologie?
Základní gramatika latiny
Substantiva 1. a 2. deklinace
Adjektiva 1. a 2. deklinace Jacques Dubois (Jacobus Sylvius), 1478 – 1555, jeden z tvůrců anatomického názvosloví.
VÝSLOVNOST LATINY.
Obecné zásady při práci se substantivy Galénos a Hippokratés na fresce v kryptě katedrály v Anagni, vybudované v roce 1255.
Obecné zásady při práci se substantivy
PROJEKT MÁLOTŘÍDKY SPOLEČNĚ Mgr. Hana Řádová Alternativní metody výuky MONTESSORI TVOŘIVÁ ŠKOLA.
Slovní přízvuk 9. ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Seznámení se s hláskami a jejich dělení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Úvod do latinské jmenné flexe 1. deklinace
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Procvičování základních znalostí
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Základy lékařské terminologie
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
VY 32 INOVACE 361.
Anotace: prezentace slouží k procvičování učiva z 2. ročníku
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
colitide partes antibiotico nephri tussi diabetae dentium matres cola
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Charaktristika češtiny, národní jazyk a jeho útvary
Rozvíjející větné členy
Květinářství obecné - úvod
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
AUTOR: Lenka Malčíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_Slovní druhy
Název Jazykové příručky Název projektu: OP VK
Transkript prezentace:

Latinsko-řecká lékařská terminologie Úvodní hodina I, výslovnost

Cíle předmětu základní orientace v lékařské terminologii porozumění zákonitostem z oblasti morfologie a syntaxe latinských a latinizovaných lékařských termínů pochopení významu termínů na základě: A) analýzy slovotvorné struktury B) rozpoznání syntaktické struktury u víceslovných termínů vytváření jazykově korektních spojení při překladu do latiny (zejména u anatomických termínů) znalost synonymních způsobů vyjádření (zejména v klinické terminologii) náležité užití termínů v kontextu studovaného oboru cca 800 slovíček

Anatomické termíny

Klinické termíny

Latina a její uplatnění v lékařské terminologii anatomická nomenklatura: latinské názvosloví (TA = Terminologia Anatomica) oficiální, mezinárodně uznávaná revizi schvaluje a vydává FCAT (poslední vydání z r. 1998) klinická a patologická terminologie latina se uplatňuje v názvech nemocí, úrazů a operačních zákroků: morbus hypertonicus, diabetes mellitus, arthrosis fractura costarum complicata extractio chirurgica

Latina a její uplatnění v lékařské terminologii farmakologické a recepturní názvosloví kodifikovaná nomenklatura (Český lékopis 2009; vychází z mezinárodně uznávaného Evropského lékopisu) zahrnuje názvosloví léčivých a pomocných látek (acidum phosphoricum) lékových skupin (analgetica, antibiotica) drog a jejích částí (chamomillae romanae flos) forem farmaceutických přípravků a prostředků (tabulettae obductae) receptura ústřední část receptu se vypisuje v latinských frázích (často převedených do zkratek)

Ukázka receptu

Rozsah latinské gramatiky v lékařské terminologii anatomické termíny podstatná a přídavná jména převaha 1. a 2. pádu (shodný, neshodný přívlastek) Musculus biceps brachii (dvojhlavý sval paže) Vena cordis magna (velká žíla srdce) předložkové vazby se 4. a 6. pádem jsou ojedinělé Ramus anastomoticus cum arteria meningea media (tepenná) větev, která je spojkou se střední plenovou tepnou

Rozsah latinské gramatiky v lékařské terminologii klinické a patologické termíny podstatná a přídavná jména základem tvary 1. a 2. pádu Obesitas permagna Ulcus cruris uplatňování i předložkových vazeb (se 4. a 6. pádem), zejména pro vyjádření: a) časové návaznosti/souvislosti Status post sectionem caesaream ante annos XI factam b) umístění, směru Metastases ad pulmones c) způsobu (charakteru, míry, účinku) Fractura claviculae lateris dextri cum dislocatione ad latus d) důvodu Chemotherapia propter carcinoma e) příčiny Mors subita e perforatione aortae

Rozsah latinské gramatiky v lékařské terminologii klinické a patologické termíny číslovky – základní a řadové Fractura unius phalangis digiti tertii manus lateris dextri příslovce Commotio cerebri, verisimiliter termíny z oblasti farmakologie, receptury gramatický rozsah obdobný jako v případě klinické terminologie navíc - slovesa (slovesné způsoby pro vyjádření výzvy) v receptech (slouží ke komunikaci lékaře s lékárníkem) používají se v ustálených spojeních, které se často vypisují ve formě zkratek: M. f. ung. = Misce fiat unguentum.

Výslovnost latinských hlásek latinské dvojhlásky ae, oe vyslovují se [é], např. anaemia, vēna portae, vertebrae lumbālēs oedēma, oesophagus, lagoena oē na konci slov ! není dvojhláska, tudíž se každá samohláska musí vyslovit zvlášť [oé], např. diploē, apnoē

Výslovnost latinských hlásek latinské souhlásky c vyslovuje se jako [k], pokud: za ním následuje a, o, u: scapula, scabiēs za ním následuje souhláska: crānium, vulnus sclopetārium je na konci slova: lac vyslovuje se jako [c], pokud: za ním následuje vyslovované [e/é] nebo [i/í], zapsané jako e, ae, oe, i, y cervīx uterī, intestīnum caecum, coeliakia, suspīciō, cystis

Výslovnost latinských hlásek latinské souhlásky s vyslovuje se [z], pokud: se vyskytuje uprostřed slova mezi dvěma samohláskami, např. os nāsāle, adhaesiōnēs, mesencephalon tomuto grafému předchází samohláska a za ním následuje m, např. plasma, īnfantīlismus, aneurysma následuje po grafémech l, r, nebo n, např. pulsus, metatarsus, mēnsis v ostatních případech se vyslovuje jako [s]: os sacrum, strangulātiō, systēma ! Pozor na výslovnost zdvojeného -ss-! ossa [ossa] – intestīnum crassum [krassum]

Výslovnost latinských hlásek skupiny hlásek i/y + samohláska [ij] artēria subclāvia, empӯēma, myomētrium di/ti/ni/ [dy, ty, ny] digitus, distorsiō, tībia, hēpatītis, senīlitās ti + samohláska [ci] prōminentia, circulātiō, īnsufficientia ! toto neplatí, pokud před -ti- předchází vyslovované [s]: např. ōstium [óstyjum]

Výslovnost latinských hlásek skupiny hlásek ex + samohláska [egz] exitus, exōparasītus, exanthēma qu, gu + samohláska [kv], [gv] mūsculus quadriceps, diameter oblīqua, lingua, hernia inguinālis

Zvláštnosti ve výslovnosti latinizovaných řeckých slov ph [f] hypophysis, phalanx, kyphōsis, atrophia rh [r] rhombencephalon, rhīnītis th [t] epithēlium, glandula thyroīdea, os ēthmoīdāle Písmena ch, k, ph, rh, th, y, z svědčí o řeckém původu slova: cholē, skeleton, raphē, rhīnītis, therapia, cystis, eczema

Délka slabik a přízvuk délka slabik přízvuk délka se v latinských slovnících, gramatikách a příručkách vyznačuje vodorovnou čárkou nad příslušnou samohláskou slabika je dlouhá, pokud obsahuje dlouhou samohlásku nebo dvojhlásku tonsillītis, oedēma slabika může být dlouhá i tehdy, pokud za krátkou samohláskou následuje skupina souhlásek maxilla, dēcubitus profundus přízvuk na 2. slabice od konce 'cervīx, sclē'rōsis na 3. slabice od konce, je-li slovo tří- a víceslabičné a předposlední slabika krátká clā'vicula, 'radius