NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV AUTOR: Mgr. Hana Halamová NÁZEV:VY_32_INOVACE_14_ČJ5_Co už umíme TÉMA: Co už umíme ČÍSLO PROJEKTU: OPVK 1.4
Anotace Materiál je určen pro výuku českého jazyka v 5. ročníku ZŠ. Sada otázek je zaměřena na mluvnické jevy, které by měl zvládat žák v pololetí 5.ročníku. Žáci vybírají z trojice nabízených odpovědí a zapisují si příslušné písmenko. Na závěr vyjde tajenka – doplnění úvodního vtipu. Aby nedošlo k tomu, že žáci odhadnou hledanou tajenku a nebudou otázky řešit, jsou písmenkové kódy řazeny pozpátku.
Ospalý jsem ve škole pořád proto, že ……. Řeš další úkoly a možná budeš překvapen, co je pravou příčinou …
Které slovo je dvouslabičné? V ulice T obr S pstruh
Na kterém řádku jsou slova ve správném abecedním pořádku? O kotleta- kotel- kotník - kotlina – kotouč – kotoul A kotel – kotleta – kotlina – kotník – kotoul – kotouč N kotel – kotleta – kotlina – kotník – kotouč - kotoul
Který řádek obsahuje slova příbuzná? D obliba, listovat, záliba E porada, rádce, radnice R kapka, okap, kapela
Které z uvedených slov není souznačné se slovem marně ? C nadarmo U zbytečně L zčistajasna
Která věta je bez pravopisných chyb? Ř Jakub se před obědem příliš zasytil cukrovým. A Chybami a omyly se člověk celý život učí. Z Myšlenky se mi při zkoušce stále rozbíhali.
Který z uvedených slovních druhů se skloňuje? P částice T zájmena N slovesa
Doplňte větu vybranou z pohádky: „Věřím v tvou spravedlnost, moudrý ………“ M vládci A vládče E vládce
K všechny milují R děti milují Ve větě Své děti všechny maminky velmi milují je základní skladební dvojice: M maminky milují K všechny milují R děti milují
Ve větě Ty nezbedo, jestli hned neopustíš kuchyň a nebudeš si hrát jako ostatní štěňata na dvoře, vezmu na tebe koště. označte podstatná jména a určete pád a číslo. Na kterém řádku je správné řešení? L 1. j. – 4.j. - 1. mn. - 6. j. - 1. j. Í 5.j. - 4.j. - 1. mn. - 6.j. - 4.j. V 5.j. - 2.mn. – 4.mn. – 6.j. – 4.j.
Ve kterém řádku je správné řešení? E rozmyslete si – 2.os., č.mn., zp. rozk., čas bud. Š rozmyslel by sis – 2.os.,č.j.,zp.ozn. Ř rozmyslíte si- 2.os.,č.mn., zp.ozn., čas bud.
B podm. - ozn. - rozk. - ozn. E ozn. - ozn. - rozk. - podm. Ve kterém řádku je správně určen slovesný způsob sloves: zpívali by, zpívejme, zpíváme, budu zpívat D podm. - rozk. - ozn. - ozn. B podm. - ozn. - rozk. - ozn. E ozn. - ozn. - rozk. - podm.
Ve kterém řádku patří všechna podstatná jména ke stejnému vzoru ? K kostel, postel, hotel, kotel, datel Ě tramvaj, báseň, vášeň, broskvoň U lavice, police, vejce, lvice
Který z uvedených slovních druhů nepatří mezi ohebné? V přídavná jména N předložky I slovesa
Ve které větě můžeme některé ze slov nahradit tvarem vyjmenovaného slova? R Lence se v knížce zalíbily barevné ilustrace. O Upečené cukroví potřeme krémem nebo zavařeninou. M Pes každé sousto dlouho kousal.
Která věta je bez chyby? E Kníže vystoupil na vyvýšené místo. C Honzík se vytáhl na špičky a sáhl po vysící ozdobě. P Sotva vyditelné stíny tajemných bitostí nás vystrašily.
Ve kterém řádku jsou správné tvary podmiňovacího způsobu? I zasmál bych se, zasmál by jsi se L zasmáli byste se, zasmáli by jsme se V zasmáli bychom se, zasmáli byste se
T N E L A T E M Í Ř D Ě N M E V Řešili jste správně? Pak vám asi vyšla tato nesrozumitelnost T N E L A T E M Í Ř D Ě N M E V Teď už stačí přečíst větu od konce. . ….. a můžeme se zasmát.
Ospalý jsem ve škole pořád proto, že ……. ve mně dříme talent.
Zdroje http://office.microsoft.com