Paralelní a sériový obvod

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Paralelní a sériový obvod
Advertisements

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM NAPĚTÍ A ODPOR.
METODA LINEÁRNÍ SUPERPOZICE SUPERPOSITION THEOREM Metoda superpozice vychází z teze: Účinek součtu příčin = součtu následků jednotlivých příčin působících.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZAPOJENÍ REZISTORŮ ZA SEBOU.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Nepřímé měření kapacity střídavým proudem proudem Téma:OB21-OP-EL-ELKM-OTR-M
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM REZISTORY VEDLE SEBE PARALELNĚ.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Ohmův zákon Obor:Elektrikář Ročník:3.
Odborný výcvik, 1. ročník - Prezentace III Roman Hruška.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
ELEKTROTECHNIKA Strojírenství – 2. ročník OB21-OP-EL-ELT-VAŠ-M-2-012
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Elektrický proud Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Elektrické měřící přístroje
Nerozvětvený a rozvětvený elektrický obvod
Elektrické měřící přístroje
Elektrické měřící přístroje
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
Tranzistorový zesilovač
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Nácvik řešení rezistorové sítě
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8. Vl
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
Výkon, příkon VY_32_INOVACE_59_Vykon_elektrickeho_proudu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Spojování rezistorů.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Zlomky Složené zlomky..
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Odporový dělič a jeho využití v praxi.
Elektrické měřící přístroje
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Interaktivní příklad na dělení napětí a proudu v elektrickém obvodu
Měření elektrického proudu
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní umělecká škola
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_14_Elektrický odpor
Měření elektrického odporu
ELEKTRICKÁ MĚŘENÍ MĚŘENÍ PROUDU Ing. Petr Hanáček.
Měřící zesilovače.
Měření vlastností zdrojů elektrické energie
Rezistory a jejich řazení.
Obor: Elektrikář slaboprod Ročník: 2. Vypracoval: Bc. Svatopluk Bradáč
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
ELEKTRICKÝ PROUD.
Napětí a proud v obvodech
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
SPOJOVÁNÍ KONDENZÁTORŮ
Digitální učební materiál
Lomené výrazy (8) Dělení
Interaktivní příklad na dělení proudu v elektrickém obvodu
Fyzika 4.A 17.hodina 06:11:34.
Měření elektrického proudu a napětí
SLOŽENÝ OBVOD STŘÍDAVÉHO PROUDU.
Pokusy se senzory Pasco
Interaktivní test z elektrotechniky
Zapojování rezistorů SÉRIOVÉ PARALELNÍ ELEKTRICKÝ PROUD STEJNÝ
Transkript prezentace:

Paralelní a sériový obvod Poukážeme na rozdílnosti a využití vlastností jednotlivých elektrických obvodů ZŠChodov, Komenského 273

Sériový obvod Můžeme ho charakterizovat tak, že se jedná o zapojení rezistorů za sebou. ZŠChodov, Komenského 273

Rozbor sériového obvodu Budeme zkoumat, jak se v uvedeném obvodu chová napětí, proud a odpor. Proud: V případě, že ampérmetrem budeme měřit proud v různých bodech elektrického obvodu, naměříme všude stejnou hodnotu proudu. Můžeme tedy napsat I = konst. Napětí: Budeme měřit hodnotu elektrického napětí na jednotlivých rezistorech. Zjistíme, že součet naměřených hodnot napětí se rovná napětí na zdroji . Velikost napětí na jednotlivých rezistorech je úměrné velikosti hodnoty odporu daného rezistoru. Můžeme tedy napsat: U = U1 +U2 Odpor: Výsledný odpor elektrického obvodu se rovná součtu odporu jednotlivých rezistorů. Můžeme tedy napsat: R = R1+ R2 ZŠChodov, Komenského 273

Výpočet: Příklad: R1= 50 , R2 = 150, U = 20V Vypočítejte hodnoty I, U1 a U2 a celkový odpor R el.obvodu. Postup: R = R1 + R2 - R = 50 + 150 = 200  I = U : R - I = 20 : 200 = 0, 1 A U1 = R1 x I - U1 = 50x 0,1 = 5 V U2 = R2 x I - U2 = 150x0,1 = 15 V Zkouška: U = U1 + U2 20 V = 5V + 15 V 20 V = 20V Využití sériového obvodu: například dělič napětí / U1, U2…../ ZŠChodov, Komenského 273

Paralelní zapojení rezistorů – jinak zapojení vedle sebe. ZŠChodov, Komenského 273

Rozbor paralelního obvodu Výsledný odpor paralelního obvodu se rovná součtu převrácených hodnot odporu jednotlivých rezistorů. Výsledná hodnota odporu musí být menší než je hodnota odporu nejmenšího rezistoru. . Napětí : Měřením napětí na rezistorech zjistíme, že napětí na rezistorech je všude stejné a navíc se rovná napětí na zdroji. Proto můžeme napsat: U = konst. Proud: Měřením proudu v jednotlivých větvích zjistíme, že jejich součet se rovná proudu v hlavní větvi. Můžeme psát: I = I1 + I2 ZŠChodov, Komenského 273

Výpočet: Příklad: R1 = 15 , R2 = 30, U = 60 V Vypočítejte: R, I1 a I2 Výpočet celkového odporu: 1/R = 1/15 + 1/30 = 3/30 R = 10  ( poznámka – pravou a levou stranu otočíme) Výpočet celkového proudu: I = U : R I = 60 : 10 = 6 A Výpočet proudu: I1 = U : R1 I1 = 60 : 15 = 4 A Výpočet proudu: I2 = U : R2 I2 = 60 : 30 = 2 A Zkouška: I = I1 + I2 6A = 4A + 2A 6A = 6A Použití: Například elektrická bytová síť ZŠChodov, Komenského 273

Na zamyšlení Poukažte na odlišnosti paralelního a sériového elektrického obvodu ZŠChodov, Komenského 273

ZŠChodov, Komenského 273