Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_11 Dadaismus Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0938 / Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava
Základní fakta Vznik roku 1916 ve švýcarském Curychu Založen „Cabaret Voltaire“ – podnik, kde dadaisti působili Další centra – Berlín, Kolín n. Rýnem, Hannover, New York, Paříž Činnost postupně ukončena na začátku 20. let
Cabaret Voltaire Obrázek č. 1
Příčiny vzniku Důvodem vzniku této skupiny byl pacifismus – odpor k válce Nenáviděli cynicky racionální argumenty ospravedlňující boj mocností o nadvládu nad Evropou Reakce měla anarchistický, iracionální, protikladný a často záměrně nesmyslný charakter. „Nikdo z nás neměl nejmenší pochopení pro odvahu potřebnou k tomu, aby se člověk nechal zastřelit za myšlenku národa, který je přinejlepším zájmovou skupinou prodejců kožešina kupců s kůží, v nejhorším pak zájmovou skupinou psychopatů, kteří se vypravili z německé „otčiny“ s Goetheovými verši v ruksaku, aby zabodávali bajonety do francouzských a ruských břich.“ (Richard Huelsenbeck)
Hugo Ball Záměrně nesmyslný jazyk Veršů Obrázek č. 2
Dada umělci Hugo Ball Tristan Tzara Hans Arp Marcel Duchamp Kurt Schwitters Francis Picabia George Grosz Vznik názvu DADA: 1/ slovo nalezeno ve slovníku. Zvukomalebnost připomíná dětské žvatlání a význam je houpací kůň. 2/ Rumuni Tzara a Janco často říkají „da, da“ (ano, ano) Nebo bylo všechno jinak?
Pravé dada je antidada Principy tvorby Neexistují žádná pravidla Je to fraška nicoty Dadaista trpí a jako uvolnění používá absurditu – humor Je označován za nihilistu, ale je to vlastně nekonečný idealista – všechno to dělá, aby svět prozřel Dada ničí i auru modernistického uměleckého fetiše – díla stvořeného skrze bolavou a horečnou duši umělce
Marcel Duchamp – ready made a persifláž Obrázek č. 3 a 4
Příklady dada uměleckých forem Koláž a asambláž Využíval je např. Kurt Schwitters. Propojuje motivy ze světa spotřební kultury a tzv. „vysokého umění“. Inspiroval umělce pop artu. ready made Objekt manipulovaný. Vytržený ze svého původního účelu a zasazený do uměleckého kontextu Autor – M. Duchamp
Obrazová dokumentace 2 .5. 2014 Obrázek č. 1 Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cabaretvoltaire.jpg Obrázek č. 2 Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hugo_ball_karawane.png
Obrazová dokumentace Obrázek č. 3 Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Marcel_Duchamp.jpg Obrázek č. 4 Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mona_Lisa,_by_Leonardo_da_Vinci,_from_C2RMF_retouched_reduced_50%25_with_moustache_and_Beard.png?uselang=en
Použitá literatura a zdroje Ruhrberg, K. (ed.) a kol., Umění 20. Století: malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie. Praha, Slovart 2004. Foster, H. (ed.) a kol., Umění po roce 1900. Praha, Slovart 2007. Dietmar, E., Dadaismus. Praha, Slovart 2005.