MATEMATIKA – ARITMETIKA 7 NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 AUTOR: Ing. Martina Šťastná NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_M7_ZLOMKY-MODELY TEMA: ZLOMKY – MODELY ČÍSLO PROJEKTU: MATEMATIKA – ARITMETIKA 7 ZLOMKY - MODELY
JAK SE ZLOMKY POČÍTÁME A JAK JE ZOBRAZUJEME? JE TEDY STEJNÉ JAKO 3:2 = 1,5 TEDY ZLOMEK MŮŽEME VYJÁDŘIT TAKÉ JAKO DESETINNÉ ČÍSLO. GRAFICKÉ VYJÁDŘENÍ - JE VÍCE MOŽNOSTÍ, ZDE JSOU UVEDENY NĚKTERÉ MOŽNOSTI: 𝟑 𝟒 CELKU celého kruhu jeden díl je 𝟏 𝟔 CELKU jeden díl je 𝟏 𝟒 CELKU
MODELY – GRAFICKÉ ZNÁZORNĚNÍ ZLOMKŮ Koláčový model (v kruhu, nebo v pravidelném n-úhelníku) Čokoládový model (obdélník, nebo čtverec) Tyčový model Kuličkový model
KOLÁČOVÝ MODEL Pod obrázek připište správně zlomek: 1 3 2 5 3 6 4 7 4 8
ČOKOLÁDOVÝ MODEL: TYČOVÝ MODEL: Jaká část čokolády je vyznačená hnědou barvou a jaká část je bez barvy ? Hnědou barvou: 6 12 bez barvy: 6 12 TYČOVÝ MODEL: Jaká část tyče je vyznačená červenou barvou a jaká část je bez barvy ? červenou barvou: 3 8 bez barvy: 5 8
KULIČKOVÝ MODEL: Jaká část balónků je červená, modrá, zelená a žlutá? Zapište pomocí zlomku. Červené jsou 4 ze 24, tedy 4 24 Modrých je 11, ze 24, tedy 11 24 Zelených je 6, ze 24, tedy 6 24 Zelené jsou 3, ze 24, tedy 3 24
ANOTACE: Tento výukový materiál bude využíván v hodině aritmetiky v 7. ročníku, jako doplňkový materiál na nové téma: zlomky. Konkrétně grafické znázornění zlomků – modely. Následuje přehled všech používaných grafických modelů. Poté se podrobněji vracíme k jednotlivým grafickým modelům. Tématu se věnuji dostatečně dlouho, aby si žáci dobře osvojili pojem celku a jeho částí. Žáci si tak mohou vybrat, který z modelů jim připadá nejnázornější. Ten pak mohou používat při pochopení složitějších případů. CITACE: - 25 kapitol z didaktiky matematiky – M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková – KMDM, Praha 2004