Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MÁK SETÝ (Papaver somniferum).
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Danuše Chrastecká Matematika 2. ročník Logaritmus ChrM619 leden 2014 Číslo klíčové aktivity:III/2.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Klid a pohyb těles ( Účinky síly na těleso) Předmět: FYZIKA Autor: Mgr. Ivana Šnáblová Cílová skupina:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Danuše Chrastecká Matematika 2. ročník Mocninná funkce ChrM613 říjen 2013 Číslo klíčové aktivity:III/2.
Energetická hodnota potravin (EH)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Číselné množiny - přehled
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_12.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Číslo projektu Název materiálu Autor Tematická oblast
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Hospodářské výpočty 5 – PROCENTOVÝ POČET 2
Hotelová škola Mariánské Lázně Adresa školy
PRVOUKA ZVÍŘATA A JEJICH MLÁĎATA
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_19.
Cukry – přírodní sladidla
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
WORD Číslování stránek
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Ovoce našich zahrádek VY_32_INOVACE_04_03
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Projekt: CZ / / „SŠHL Frýdlant
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Věcné učení Ochrana přírody
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉM – les a pole
IKT Českosaské Švýcarsko
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Základní vlastnosti funkcí – omezenost funkce
Zpracovala: Mgr. Jana Ottová
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
WORD Vkládání obrázků a klipartů
Zpracovala: Mgr. Jana Krejčová
Věcné učení Zdravá výživa, zdravé a nezdravé potraviny
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Krčková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Vodová ondulace - pomůcky a prostředky
WORD Tabulky - ohraničení
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Sada číslo 15 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
PRVOUKA ZIMNÍ SPORTY, BEZPEČNOST
Věcné učení Vláda, parlament, politické strany
Věcné učení První pomoc
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
IKT Nebezpečí na internetu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Mák setý Autor Ing. Jitka Krobová Tematická oblast Pěstování rostlin pro 2. a 3. ročník agropodnikání Ročník Třetí ročník agropodnikání Datum tvorby 20.5.2013 Anotace Žáci se seznámí s hospodářským významem, technologií pěstování a výnosem máku setého Metodický pokyn Výukový materiál je ve formě prezentace, ve kterém žáci pochopí technologii pěstování máku setého

Obr.1 Obr.1 Obr.2

hospodářský význam Mák se pěstuje především na semeno. Pěstuje se pro semena (pekárenský průmysl) a olej. Tobolka – makovice je cennou surovinou pro farmaceutický průmysl, z nezralé makovice vytéká mléko, které je zdrojem opia. U nás se pěstuje především v bramborářské a řepařské oblasti. Obr.3

Tobolka - makovice Obr.4

Biologická charakteristika Mák je jednoletá rostlina Patří do čeledi makovitých Klíčí při teplotě: 1–2 °C. Kořen: kulovitý Stonek: 1–1,5 m, vzpřímený, modrozelený, kulatý a vyplněný dření Květ: modrofialový, bílý Plod: tobolka – makovice Semeno: drobné, ledvinovitý tvar Hmotnost tisíce semen: je 0,55 g a obsahuje 45 % oleje

Nároky na prostředí Nároky v první fázi mák vyžaduje nižší teploty a větší nároky na vláhu V pozdější fázi – období růstu stonku je náročnější na teplo Vyžaduje kypré a hlinité půdy dobře zásobené humusem Dostatek Ca zvyšuje odolnost proti vyvracení (stavební látka pletiv) Nejvhodnějšími předplodinami jsou okopaniny a jeteloviny

Výživa a hnojení Pozor na přehnojení dusíkem – dochází k poléhání porostu a tím vznikají sklizňové ztráty Dávka dusíku by neměla přesáhnout 60–70 kg/ha. Na podzim se provede podle zkoušek AZZP před zásobní hnojení fosforem a draslíkem organické hnojení provedeme na podzim

VýSev máku Mák sejeme brzy na jaře do konce dubna Výsevek: 1kg/ha Hloubka setí: 1-2 cm Šířka řádků: 25 cm Obr.5

Ošetření během vegetace Pozor na zaplevelení- dochází k poléhání porostu, Nutno použít herbicidy Porost redukujeme plečkou

Sklizeň máku setého Termín sklizně: červenec-srpen Mák sklízíme přímou sklizní Sklizeň probíhá sklízecí mlátičkou Výnos činí 1–2 t/ha semen a 0,7 t/ha makovic U máku sledujeme vzhled, vůni, chuť, vlhkost, příměsi a nečistoty.

Otázky k opakování 1. Co způsobuje poléhání porostu máku? 2. Uveďte předplodiny máku setého. 3. Určete termín výsevu máku setého. 4. Charakterizujte hospodářský význam máku setého. 5.Uveďte výsevek u máku setého.

POUŽITÉ ZDROJE TEKSL, Milan. Pěstování rostlin: učebnice pro střední zemědělské školy. Vyd. 1. Praha: Credit, 1996. 300 s. ISBN 80-901-6457-9 Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména Kuchtík, F., Procházka, I., Teksl, M., Valeš, J.: Pěstování rostlin II. - Celostátní učebnice pro střední zemědělské školy. Nakladatelství FEZ, Třebíč, 1995 Obr.1 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Papaver_somniferum2.jpg Obr. 2 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Papaver_somniferum_(1).jpg Obr. 3 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Makowiec.jpg Obr. 4 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mohn_z06.jpg Obr. 5 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Papaver_somniferum_hoja.jpg