NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr. Brno-venkov, příspěvková organizace AUTOR: Tomanová Jana NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_07 - Číslovky TEMA: Český jazyk 4. – 5. ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011
Anotace Prezentace je určena pro žáky 5. ročníku. Žákům je vyvozen pojem číslovek a druhy číslovek. Na pracovních listech si žáci prakticky procvičí určování druhů číslovek. Učební materiál je určen pro práci na interaktivní tabuli, jednotlivé pracovní listy lze použít též v tištěné podobě. Autor: Jana Tomanová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: osvojení si přehledu o číslovkách a určování druhů číslovek. Speciální potřeby: žádné Klíčová slova: číslovky, druhy číslovek Druh učebního materiálu: prezentace, pracovní listy Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělání: základní vzdělávání, 1. stupeň, 2. období Věková skupina: 10 - 11 let
JSOU SLOVA ČÍSELNÉHO VÝZNAMU, KTERÁ OZNAČUJÍ POČET, POŘADÍ APOD. ČÍSLOVKY JSOU SLOVA ČÍSELNÉHO VÝZNAMU, KTERÁ OZNAČUJÍ POČET, POŘADÍ APOD.
Číslovky určité (jeden, dva… lze napsat číslicí) Číslovky neurčité ( mnoho, málo, několikrát… nelze zapsat číslicí)
Druhy číslovek podle významu Základní – odpovídají na otázku kolik ? např. jeden, sto, několik, mnoho, málo Řadové - odpovídají na otázku kolikátý? např. první, desátý, několikátý Druhové – odpovídají na otázku kolikerý? např. dvoje, desaterý, několikerý Násobné – odpovídají na otázku kolikrát, kolikanásobný? např. třikrát, trojnásobný, několikrát
Pracovní list 1 Rozlište číslovky určité a neurčité: dva ___________ málo_____________ několikerý _____ dvacet____________ milion_________ dvacátý___________ oba____________ mnoho____________ troje___________ několikrát__________
Pracovní list 2 Určete druhy číslovek: jedenáct__________ dvakrát _________ několik __________ druhý __________ mnohonásobně ____ málo____________ tisíckrát___________ pátá ____________ dvoje _____________ stý_____________
Pracovní list 3 Vyhledejte v textu číslovky a určete jejich druh: Byla jednou jedna školička. Do ní se pětkrát týdně chodilo vzdělávat mnoho dětí. Třikrát v týdnu končilo vyučování žákům prvního stupně ve dvanáct hodin a žákům na druhém stupni dokonce až ve čtrnáct hodin. Mnoho žáků musí dojíždět do školy autobusem. Přesto by svou školičku nikdo z nich nevyměnil ani za milion.