Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Advertisements

VLASTNOSTI NEROSTŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT.
Opakování učiva o nerostech I. část
Testík znalostí z mineralogie
Fyzikální vlastnosti nerostů I
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.11 Název pro školu:
Oxidy nejen v mineralogii oxid hlinitý oxid křemičitý
RISK Minerály.
TVRDOST Markéta Dušátková ZŠ Žižkov, Kutná Hora Kremnická 98.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Nerosty Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.07
- žáruvzdornost, tepelná vodivost
Fyzikální vlastnosti nerostů
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI MINERÁLŮ
Název Minerály Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR89_12
Šablony GEOLOGIE 8. Fyzikální vlastnosti nerostů
Nerosty Markéta Smetanová
PŘÍRODOPIS - 9. ročník FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_427.
Zkoumáme vlastnosti minerálů
MINERALOGIE 2 * Krystal a jeho podoby * Krystalová mřížka
Mineralogie II STUPNICE TVRDOSTI Drúza křemene
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ
Určování minerálů.
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Fyzikální vlastnosti nerostů
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_PR_II.C.03
Fyzikální vlastnosti nerostů
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
nejdůležitější minerály
VY_52_INOVACE_02/1/36_Chemie PEVNÉ OXIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
Název Minerály 2 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Vy_32_INOVACE_ZB04_0264TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektuCZ.1.07/ / Číslo projektu:Rozvoj.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU :Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Škola:. Základní škola Kladruby
Chemické sloučeniny- oxidy Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv.
Ročník : 9. Autor prezentace : Mgr. Miloš Glomb
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Oxidy bezvodé Autor: Mgr. Marian Solčanský
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
Stavba Země zemská kůra (Si, Al, Mg) zemský plášť (Cr, Fe, Si, Mg) část pevná, část polotekutá zemské jádro (Ni, Fe) část žhavá, tekutá Litosféra – pevná.
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ HUSTOTA A TVRDOST VY_32_INOVACE_01_23.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – přehled Použité zdroje a materiály.
Oxidy sloučeniny prvku s kyslíkem A.Bezvodé B.Vodnaté vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Nerosty (obecný úvod) Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_02_Risk minerály SADA 3: PŘÍRODOPIS.
Co je minerál … Minerály neboli nerosty jsou anorganické stejnorodé přírodniny. Jejich složení je možno vyjádřit chemickou značkou nebo chemickým vzorcem.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Napiš čísla od 1 do 10 a pokus se určit minerály na obrázcích.
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Vy_52_Inovace_B63_Opakování minerály
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
část pevná, část polotekutá
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
VLASTNOSTI NEROSTŮ Opakování na test.
MINERALOGIE.
FOTOSOUTĚŽ - HOUBY PŘED OBJEKTIVEM
Napiš čísla od 1 do 10 a pokus se určit minerály na obrázcích.
Mineralogický systém IV. Oxidy
Transkript prezentace:

  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Alena Himlová Název: VY_32_INOVACE_185_Geologie Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2046 Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT. Období vytvoření DUM: Září 2012

  Anotace: Rozlišování nerostů podle tvrdosti (stupnice tvrdosti). Jazyk: Český Očekávaný výstup: Základní znalosti o rozlišování nerostů podle tvrdosti. Ročník: 9. Druh učebního materiálu: Prezentace

Přírodopis 9. třída MINERALOGIE STUPNICE TVRDOSTI Základní škola a Mateřská škola Sepekov

Stupnice tvrdosti: slouží k jednoduchému rozlišování nerostů autorem je Friedrich Mohs (Mohsova stupnice tvrdosti) každý následující člen stupnice udělá rýhu do předchozího

německý geolog a mineralog studoval chemii, matematiku a fyziku začal určovat fyzikální vlastnosti minerálů a podle nich je třídit Obrázek č..1 Friedrich Mohs 29.1.1773 – 29.9.1839

Tvrdost Nerost Vlastnost 1 mastek dá se dobře rýpat nehtem 2 halit (sádrovec) hůře se rýpe nehtem 3 kalcit rýpe se měděným plíškem 4 fluorit rýpe se nožem 5 apatit 6 živec dá se rýpat pilníkem 7 křemen ryje do skla 8 topaz 9 korund 10 diamant řeže sklo

1. Mastek - tvrdost = 1 - snadno se rýpe nehtem - při držení v ruce „mastný“ - používán jako krejčovská křída - další názvy talek, tuček - výskyt v Sepekově a okolí nebyl zaznamenán Obrázek č. 2

2. Halit (sůl kamenná) - tvrdost = 2 - hůře se rýpe nehtem - slaný - rozpustný ve vodě - výskyt v Sepekově a okolí nebyl zaznamenán Obrázek č. 3

3. Kalcit - tvrdost = 3 - dobře se rýpe měděným plíškem - ve styku s octem šumí (uniká CO2) - výskyt v Sepekově a okolí nebyl dosud zaznamenán Obrázek č. 4

4. Fluorit - tvrdost = 4 - dobře se rýpe nožem - starý název kazivec - po zahřátí „světélkuje“ (termoluminiscence) - výskyt v Sepekově nebyl zaznamenán - v okolí popsán u Velké a Svatého Jana Obrázek č. 5

5. Apatit - tvrdost = 5 - hůře se rýpe nožem - velmi různobarevný - sloučenina fosforu - vyskytuje se v Sepekově (na Chlumu) Obrázek č. 6č. 5

6. Živec - tvrdost = 6 - dá se rýpat pilníkem - od tvrdosti 6 nerosty při křesání jiskří - velmi rozšířený nerost - proměnlivé chemické složení - vyskytuje se v Sepekově a okolí (lom Skalka) Obrázek č. 7

7. Křemen - tvrdost = 7 - hůře ryje do skla - velmi různobarevný (ametyst, růženín, citrín, záhněda) - jeden z nejrozšířenějších nerostů - vyskytuje se v Sepekově a okolí (různobarevné křemeny, občas krystaly) Obrázek č. 8

8. Topaz - tvrdost = 8 - dobře ryje do skla - výskyt v Sepekově a okolí nebyl zaznamenán Obrázek č. 9

9. Korund - tvrdost = 9 - dobře ryje do skla - drahokamové odrůdy rubín a safír - vyskytuje se v Sepekově (na Chlumu) - doprovází zde nerost hercynit Obrázek č. 10

10. Diamant - tvrdost = 10 - dá se rýpat pilníkem - nejtvrdší přírodní látka, ale velmi křehký (chránit před nárazem) - čistý prvek uhlík - nevyskytuje se v Sepekově a okolí Obrázek č. 11

Závěrem: 1) K čemu se využívá stupnice tvrdosti? - k porovnání vlastností nerostů - diamant - křemen, živec, korund, apatit - nemůžeme, rozpustil by se - nemůžeme, až nerosty od tvrdosti 6 Závěrem: 1) K čemu se využívá stupnice tvrdosti? 2) Jak se nazývá nejtvrdší přírodní materiál? 3) Jmenuj 2 nerosty ze stupnice, které se vyskytují v okolí. 4) Můžeme nalezený halit omýt vodou? 5) Můžeme vykřesat oheň pomocí fluoritu?

Zdroje informací, snímků, citací Obrázek č. 1, [cit Zdroje informací, snímků, citací Obrázek č. 1, [cit. 2012-07-27], Licence public domain, Josef Kriehuber, File:Friedrich Mohs.jpg, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Friedrich_Mohs.jpg Obrázek č. 2, [cit. 2012-07-27], Licence Creative Commons, Ra'ike, File:Talk (Speckstein).JPG http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Talk_(Speckstein).JPG?uselang=cs Obrázek č. 3, [cit. 2012-07-27], icence Creative Commons, Didier Descouens, File:Selpologne.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Selpologne.jpg Obrázek č. 6, [cit. 2012-07-27], Licence Creative Commons, Robert Lavinsky, iRocks.com , http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Apatite-%28CaF%29-Orthoclase-253922.jpg Obrázek č. 7, [cit. 2012-07-27], Licence Creative Commons, Robert Lavinsky, iRocks.com , File:Albite-182763.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Albite-182763.jpg?uselang=cs Obrázek č. 9, [cit. 2012-07-27], Llicence Creative Commons, Robert Lavinsky, iRocks.com , http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Topaz-27dc.jpg Obrázek č. 10, [cit. 2012-07-27], Licence Creative Commons, Lech Darski, File:Korund (szafir), bliźniaki - Ratnapura, Sri Lanka..jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Korund_(szafir),_bli%C5%BAniaki_-_Ratnapura,_Sri_Lanka..jpg Obrázek č. 4, č. 5, č. 8, č. 11, autor Josef Himl, ZŠ a MŠ Sepekov

K O N E C