KOŘEN ROSTLINY - založen již v zárodku semene, při klíčení vyrůstá

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitalizace výuky Příjemce
Advertisements

Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin
Rostlinné orgány.
ROSTLINNÉ ORGÁNY 1.VEGETATIVNÍ KO Ř EN STONEK LIST 2.GENERATIVNÍ KV Ě T SEMENO PLOD PRÝT VY_32_INOVACE_Bi1r0106 Mgr. Jan Marek.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinné orgány – I. část – vegetativní Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/8.
MECHOROSTY.  nejstarší suchozemské vyšší rostliny (dochované do současnosti)  nemají pravá vodivá ani podpůrná pletiva  rostou ve skupinách a trsech.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/17 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_22_Přírodopis 7.ročník_List Téma: List CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: prosinec 2011.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Stonek Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Riskuj Botanika vypracovala Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola Kpt. Jasioka, Havířov-Pr. Suchá Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ČÁSTI ROSTLIN Autor: Mgr. Irena Tomicová Výukový materiál zpracován.
Léčivé části rostliny. Pořadové číslo projektu:III/2 – Autor:Mgr. Kamil Tabášek Období:listopad 2012 – duben 2013 Ročník:9. Tematický okruh: životní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
orgán kvetoucích semenných rostlin soubor přeměněných listů přisedajících na stonek vyrůstá z květního lůžka některé nápadné, jiné sotva vidíme.
Pletiva Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, K čemu jsou nám dobré?
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
Vegetativní orgány Kořen
DŘEVO jako materiál.
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
Stonek Biologie 1. ročník.
Přírodopis – 6.ročník Rostlinná buňka VY_32_INOVACE_
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Polní ekosystémy luskoviny krmné plodiny.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
Složení potravin Ing. Petra Pechová, 2012.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Krytosemenné rostliny
Krytosemenné rostliny
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
Cukry (sacharidy).
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
LIST.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Název projektu: Moderní škola
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Základní škola Městec Králové
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Rostliny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky, stavbou a dělením rostlin.
KOŘEN FUNKCE - roste jako první ze semene - upevňuje rostlinu v půdě
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Lesní patra.
Rostlinná pletiva buňky stejného tvaru k plnění určité funkce
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
9. Atmosféra Vzdušný obal Země
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Trávicí soustava.
VY_32_INOVACE_04-60 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Diferencované stravování
Úvod Autor: Pavel Žižka
Nepohlavní - vegetativní
Krytosemenné rostliny
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

KOŘEN ROSTLINY - založen již v zárodku semene, při klíčení vyrůstá nejdříve "kořínek“ a proniká do půdy - roste ve směru gravitace

FUNKCE A STAVBA KOŘENE - kořen je většinou podzemní rostlinný orgán - nikdy nenese listy význam kořene: - přijímá vodu a živiny - upevňuje rostlinu v zemi - může obsahovat zásobní látky (mrkev) - muže sloužit k vegetativnímu (nepohlavnímu) rozmnožování (oddenek)

stavba kořene: - na povrchu se nachází pokožka - uprostřed cévní svazky - mezi pokožkou a cévními svazky se nachází tzv. primární kůra

CÉVNÍ SVAZKY cévní svazky jsou tvořeny dvojicí rostlinných pletiv vodivá pletiva – lýko a dřevo VÝZNAM: - dřevní cévní svazky vedou minerální látky a vodu načerpané kořenem do dalších částí rostliny. - lýkové cévní svazky vedou produkty fotosyntézy (cukr) z listů do kořene. Zde slouží jako zásobní látky.

RŮST KOŘENE - růst ve směru zemské gravitace - roste díky dělivému pletivu ve špičce kořene - špička kořene je chráněna čepičkou - živiny jsou nasávány pouze částí kořene – tzv. kořenové vlásky

TYPY KOŘENE soubor všech kořenů se nazývá kořenový systém podle kořenového systému dělíme kořeny na: hlavní a vedlejší kořeny – stromy, víceleté rostliny svazčité kořeny - trávy

PŘEMĚNY KOŘENE kořeny kromě hlavních funkcí mohou plnit také jiné: kořenová hlíza – zásobní funkce (orsej jarní) bulva – zásobní funkce (řepa) 3) vzdušné kořeny – přijímají vodu ze vzduchu (fíkus, orchidej) 4) příchytné kořeny – přichycení k podkladu (břečťan) 5) parazitické kořeny (jmelí)

VÝZNAM KOŘENE potrava pro člověka (mrkev, celer, řepa) krmivo pro dobytek (řepa) léčiva (křen, ženšen) estetická = okrasná (bonsaje)