Efektivita vyučovací jednotky a. Specifické didaktické formy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Advertisements

ÚVOD DO SPECIALIZACE AKTIVITY PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ 12. Intervenční pohybové programy - atletika, plavání, gymnastika, hry, sporty v přírodě Tento projekt.
Teorie sportovní přípravy Školení trenérů baseballu II.tř. Nymburk 2010.
LOGISTIKA NOVÉ MATURITNÍ ZKOUŠKY TELČ CERMAT - Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Instruktor lyžování © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Plánování ve školní TV Zpracoval: Ondřej Šimko. Plánování ve školní TV je záměrná a cílevědomá činnost učitele k stanovení co nejracionálnějšího způsobu.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Pohybové hry s gymnastickou stuhou Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_147_Pohybové.
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Cvičení na trampolíně (skoky) - I. díl Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_153_Cvičení.
Protahovací cvičení pro zádové svaly a páteř Výukový materiál č.: VY_INOVACE_32_68_protahovací cvičení – záda a páteř Vypracovala: Mgr. Miroslava Spurná.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s Číslo projektu: CZ. 1
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
Testy vytrvalostních schopností
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Plánování ve školní tělesné výchově
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
NEJVÍCE ZATĚŽOVANÉ SVALY PŘI BADMINTONU
zpracovaný v rámci projektu
Podmínky školní TV Bezpečnost v TV
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Didaktika tělesné výchovy
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
UČENÍ.
Jednotné principy klasifikace na GJKT
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Rovnací cviky - trpaslíci
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Bazální metabolismus Výpočet denního energetického výdeje
Didaktika sportovních činností
Význam utkání v sportovních hrách
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
zpracovaný v rámci projektu
OBSAH prezentace: Zásady bezpečnosti v pohybových volnočasových aktivitách Didaktické metody Hlavní didaktické zásady výchovy ve volnočasových aktivitách.
PRÁCE Z TERÉNU – sportovní gymnastika Veronika Krupková
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Gymnasium Jižní Město Praha
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ORIENTACE V ČASE VY_32_INOVACE_1C_08 Číslo projektu: CZ /1. 5
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Tělesná výchova na ZŠ praktické
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Andragogika Vzdělávání.
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Tělesná výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap.
HODINY - poznej stejný čas, velikost
TRÉNINK MLÁDEŽE PLAVÁNÍ Mgr. Ivana Felgrová (UK FTVS)
Tělesná výchova na ZŠS -teoretická část
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Centra kolegiální podpory
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Kondiční PŘÍPRAVA LAKROS.
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Efektivita vyučovací jednotky a. Specifické didaktické formy Efektivita vyučovací jednotky a Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce Jaroslava Cacková

Efektivita vyučovací jednotky = Úroveň výsledků, kterých dosáhneme při plnění cílů a úkolů v tělesné výchově Kritéria: Úroveň splnění cíle VJ Struktura VJ z hlediska psychického a fyzického zatížení Využití času Účinnost funkční odezvy zvolených podnětů Splnění cíle VJ: Dán RVP ! Věk, pohlaví, počet žáků, frekvenci VJ, materiální vybavení

Zatížení ve VJ: Psychické zatížení Fyzické zatížení

Psychické zatížení 1. Úvodní část: 2. Hlavní část: 3. Závěrečná část: Emočně motivační podněty – motivace 2. Hlavní část: Kognitivní fáze – nové dovednosti Socializační podněty – učení spolupráce Volní zatížení – překonání únavy 3. Závěrečná část: Emočně motivační podněty – pochvala, zhodnocení

Fyzické zatížení 1. Úvodní část: 2. Hlavní část: 3. Závěrečná část: rozvoj obratnosti ( aerobně anaerobní alaktátová zóna : SF 120-130 t/min) 2. Hlavní část: rozvoj rychlosti ( anaerobní laktátová zóna : SF až 160 t/min) rozvoj síly – dynamická ( anaerobní alaktátová zóna: SF 150-190 t/min) - všeobecná ( anaerobní laktátová zóna: SF 140-170 t/min) rozvoj vytrvalosti (aerobní zóna : SF 120-140 t/min) 3. Závěrečná část: relaxace, uklidnění

Využití vyučovacího času Metoda CHRONOMETRÁŽE 3 měřené hodnoty: 1. Aktivní cvičební čas žáka – čistý čas PA 2. Pedagogicky využitý čas – příprava nářadí, přesuny, pozorování cvičících spolužáků, pokyny učitele 3. Ztrátový čas – dopočítáváme do 100 % času VJ = 100% t – ( aktivní cvičební čas + pedagogicky využitý čas) Časově využitá hodina: Aktivní cvičení alespoň 20-40 % času Ztrátový čas < 20%

Klasifikace efektivity (ze 45 min.) < 14 min. = nevyhovující 14 – 17 min. = průměrná nad 17 min. = žádoucí nad 22 min. = výborná

Fyziologická účinnost vyučovací jednotky Ubývá pohybu => nutnost fyziologicky účinných VJ Metody zjišťování: 1. Laboratoř: metoda zjišťování kalorického výdeje 2. Praxe: odhad energetického výdeje (ideál během 45 min=240 kcal) 3. Nejpoužívanější: metoda hodnocení známek únavy (barva kůže, pocení, dýchání, koordinace, pozornost) 4. Nejpřesnější: sledování změn SF (Ideální hodnota: během 45 min= 140 t/min + několik vrcholů během VJ okolo 160 t/min)

Známky únavy Příznaky Nedostatečné Zatížení Přiměřené zatížení Velké zatížení Barva kůže zčervenání značné zčervenání zblednutí (promodrání) Pocení malé větší nad pasem velké i pod pasem Dýchání zrychlené, pravidelné rychlé i ústy ústy nepravidelné Pohyby správné i na konci na konci menší nesprávnosti nekoordinované Vnímání bez chyb Nesprávnosti reaguje jen na hlasité projevy Subjektivní potíže bez únava, bolesti dolních končetin únava, bolesti hlavy, vrhnutí, závrať

Specifické didaktické formy ve VJ Zvyšují efektivitu vyučování, eliminují časové ztráty Doplňková cvičení - zvyšují efektivitu, snižují prostoje Variabilní provoz - zdokonalení pohybových dovedností Kruhový trénink - rozvoj pohybových schopností

Doplňková cvičení Cíl: Charakteristika: ↑ efektivity, ↓ prostojů Využití „čekacího“ času Zvýšení účinnosti učebního procesu Charakteristika: jednoduchá a známá nenáročná na pozornost nevyžadující dopomoc neovlivňující bezpečnost cvičení na dalších stanovištích emocionálně méně náročná Nezvyšující hlučnost

Charakter a cíle doplňkových cvičení Relaxační, kompenzační, protahovací, posilovací, průprava pro hlavní cvičení Zařazení: ve 2. a zejména 3. fázi motorického učení Cíle: Samostatnost žáků Rozvoj pohyblivosti, rovnováhy, rytmiky … Zapojení žáků do kontrolní činnosti Zdokonalení jednoduchých tělovýchovných činností Učit samostatnosti výběru cviků v dané PA Použití průpravných cvičení pro lepší zvládnutí hlavního Vést k PA i v časových prostojích Vytvářet variabilní podmínky Aktivní odpočinek žáků Zpestřit hlavní část VJ

Variabilní provoz = cvičení na stanovištích Rychlé střídání stanovišť a tělesných cvičení Cvičení: nejčastěji 30-60 s (max.120s) Ve 2. pol. Hlavní části VJ (25.-40. min) Stanoviště: 6-10 (dle počtu žáků, prostoru, materiálu) Cíl: zdokonalování pohybových dovedností ve ztížených a proměnlivých podmínkách Charakteristika cvičení: Zvládnutá Samostatná Všichni cvičí Materiální vybavení

Doporučení a řízení variabilního provozu Střídavě zatěžovat různé svalové skupiny Vymezením počtu opakování (zátěže) Zařazovat průpravná cvičení Vymezením času ( stanoviště + přechod) 20-120s Střídat náročná a méně náročná cvičení Vymezení času i počtu opakování (čas + zátěž) Střídat složitější cvičení s jednoduššími  

Kruhový trénink Uspořádání do kruhu 6-10 stanovišť Zařazujeme do 20. – 30. min. Celkový čas 10-15 min. Zařazovat v pravidelných blocích Cíl: Rozvoj úrovně kondičních schopností

Formy řízení 30 s- aktivita 1. určení času na 1 stanovišti (nejjednodušší organizace) 30 s- aktivita 30-60 s – pauza (protažení, kompenzace, přechod) 2. stanovení počtu opakování na 1 stanovišti 3. určení času a počtu opakování

Charakter a zásady cvičení Jednoduchá a známá Zapojení různých svalových skupin Zvládnutá žáky po technické stránce Střídání tělesných cvičení Umožňují co nejlépe určit vliv na organismus Střídání zatížení a relaxace Umožňují dávkovat zatížení Střídání úrovně zatížení Jednoznačně určená Nevyžadující záchranu ani dopomoc Umožňující využívat nářadí a náčiní

Cíle: Dosáhnout vysokého zatížení žáků Rozvoj kondičních schopností Lepší využití času Předpoklady pro účinnější zátěž Rychlá orientace v proměnlivých podmínkách Rozvoj samostatnosti žáků Dosáhnout vysokého zatížení žáků Rozvoj vědomostí žáků o kondiční přípravě Navykat žáky na kontrolu zatížení měřením SF a na evidenci výsledků Zpestření didaktické formy

Použité zdroje: Vilímová, V. (2009). Didaktika tělesné výchovy. (2. vydání). Brno: Masarykova univerzita v Brně. Fialová, L. (2010). Aktuální forma didaktiky: Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum. Vyučovací jednotka. (2013). Www.is.muni.cz [online]. Přístup dne 18.09.2013, z https://is.muni.cz/auth/elearning/warp.pl?fakulta=1451;obdobi=5883;studium=665748;predmet=758306;furl=%2Fauth%2Fel%2F1451%2Fpodzim 2013%2Fnp2004%2Findex.qwarp;so=nx;qurl=%2Fel%2F1451%2Fpodzim2013%2Fnp2004%2Findex.qwarp;prejit=2952625.

Děkuji za pozornost 